Bab 42: RYAN & GREY

1.5K 244 187
                                    

#150 comments baru aku update tau.

"Bugaboo! "

"Kau pehal bongok? "

04 melayangkan jelingan tajam ke arah Faiq yang baru tiba bersama sengihan mengusik. Konon nak bagi 04 terperanjat tapi dari jauh 04 dah dengar derap kaki dia. Apalah mamat ni.

"Awak ni en.. Memang tak sah tak maki saya en? Tak sesuailah gadis cantik macam awak ni guna bahasa kasar. Cuba panggil elok sikit. "

Tu diaaa.. Dah mulai nak berletiaq. 04 buat-buat menguap untuk sakitkan hati Faiq. Biar laki tu berhenti daripada bagi ceramah kat dia. Ingat 04 nak dengar ke? Diri dia, suka hati dia arh nak cakap macam mana sekalipun! Yang kau panas asal?

"Yang kau sibuk nak ikut aku pehal? Ada aku suruh? " gaduh 04.

"Awak merepek apa ni? Dah 3 bulan kut saya dengan awak janji temu kat sini.  Kita macam kumpulan tau. Kalau awak nak nama yang lebih sedap, saya boleh labelkan yang kita tengah bercinta.  Macam kekasih. Hehe amacam? "

"Janji temu? Bercinta? Kekasih? "

04 ingin termuntah. Apa benda yang Faiq tengah merepek ni?  Ingat lepak sama-sama tu kira dating ke? Ini pun 04 pasrah tau.

"Kau nak makan penumbuk aku? " ganas 04 membalas.

"Lah saya cakap benda betul . Ke awak tengah malu dengan saya? "

Faiq menolak manja belakang bahu 04 sehingga si gadis itu terdorong sedikit ke hadapan. Tangannya yang erat menggenggam labah-labah beracun tadi terlepas daripada tangan. Pantas kepala Faiq ditampar sebal. Kan dah mendapat!

Siapa suruh gedik sangat! Memang nak mati budak ni 04 kerjakan.

"Kau ni memang sama macam 02! Suka susahkan aku tau! Kau ingat senang ke makhluk tu nak ditangkap? Kau ambik balik! " herdik 04.

Eeeee geram hati kita,  dik!  Hari tu 02 duk main-main duyung tahanannya sampai terlepas. Sekarang giliran Faiq buat onar! Pasal ni 04 jenis gerak solo bila nak cari bahan eksperimen. Kalau bab-bab bunuh, barulah bawa geng sekali! Diorang bantai habis-habisan!

"Maaf, tak sengaja. Awak pun satu. Suka sangat nak tangkap binatang ni. Cubalah bagi diorang bebas sikit, " tegur Faiq, kurang berkenan.

"Hei, aku memang satu. Takde maknanya dua ke tiga. Suka hati akulah nak tangkap diorang ke tak. Sebok sangat kau ni pehal? "

Faiq menggeleng kepala.  Ini laki ke pompuan yang tengah bercakap? Fuhh, suara bukan main tinggi. Sikit-sikit nak marah. Marah nak sikit-sikit.

"Saya tahu awak makhluk bijak, 04. Cuba awak fikir kalau binatang ni semua takde. Ekosistem bumi akan terganggu. Yang sengsara kita juga, " nasihat Faiq, lembut.

04 tergelak sini.

"Pembetulan,  manusia. Makhluk macam aku takkan terganggu."

Faiq mengeluh. Ada je jawapan pompuan ni balas. Geram punya pasal, Faiq menjentik dahi 04 sekali gus membuatkan gadis tersebut mengaduh.

"Degil! Sepatah saya cakap, beribu alasan awak nak bagi! Bagi siku kang!" ugut Faiq sambil berpura-pura melayangkan sikunya ke arah 04.

Yang bengongnya, 04 terkebil-kebil dan berundur sedikit ke belakang. Dia menggaru kepala yang tak gatal saat Faiq memberikan jelingan dingin.

"Bayangkan awak tangkap ibu kepada binatang yang awak tangkap tu. Nak-nak pula ibu tu baru melahirkan anak. Hah, macam mana anak tu nak membesar tanpa ibu dia? Awak ni bijak tapi jarang nak guna otak. "

The Last SurvivorWhere stories live. Discover now