79: SAKSI PERKAHWINAN

1.4K 125 31
                                    

# Hi! Rindu korang semua!

********************************

Beberapa ratus tahun yang lalu..

Okay, ni janggal.

Kalau tak lalu nak makan pun ada. Sejak tadi 04 berusaha mengalihkan pandangan daripada renungan tajam 03. Pelik pula hari ni. Biasanya duduk dengan DIA mesti yang lain-lain duk pot pet pot pet terutama 02.

Tapi hari ni masing-masing macam takde cite. 02 sebok mengunyah makanan manakala 05 dan 01 saling bercerita antara satu sama lain. Tu kira baik arh kecuali si 03 ni. Dari hari tu buat gaya tak puas hati lepastu sengaja tak nak dekat 04.

"Bagaimana dengan hari anak-anak bonda? "

Soalan DIA menangkap perhatian lima pejuang.

"Bosan. Tiap hari aku hanya dapat bunuh makhluk yang sama, bonda. Pertahanan diorang terlalu lemah! " jelek 02.

"Atau kita yang terlalu kuat? " angkuh 05.

02 tersenyum sinis. Okay, tu tak dapat dinafikan. Diorang memang kuat. Sekali pun 02 tak pernah tengok makhluk yang boleh kurangkan nyawa dia lebih daripada 3 peratus.  02 ulang erk. Takde sape. 

"Kau terlalu bijak, anakku. Bagaimana pula dengan 01? Masih bermain betina? " senyum DIA.

01 menongkatkan siku pada kepala kerusi dengan gaya yang sombong. Sesekali rambut depan yang terjuntai ke bawah diselak ke atas.

"Tolonglah bonda. Diorang bukan makanan aku tapi... Aku suka 'bermain' bersama mereka. Terutamanya si anak dara."

Seakan-akan perbuatan 01 membawa pahala, bonda tergelak gembira memberikan pujian. Makin jahat para pejuang, makin bahagia hati DIA. Dosa dan kejahatan adalah makanan diorang. Baik? Satu perkara jijik yang diorang wajib hindari.

"Bagaimana dengan kau, 05?"

"Aku baru hancurkan sebuah kerajaan yang terletak di bahagian tenggara. Raja kat sana aku jadikan sebagai mainan aku. Habis main, kepala dia aku cabut. Sudah lama bonda tak tengok koleksi aku. Apa kata bonda datang ke makmal aku tengahari ni? " cadang 05, mendatar.

"Baiklah.  03 dan 04, Ku dengar anak-anak bonda kerap hilang dari istana. Ke mana anak-anak bonda pergi? "

Dalam banyak-banyak soalan, soalan ini lah yang membuatkan 01, 02 dan 05 memalingkan wajah ke arah 03 dan 04 silih berganti. Mula-mula tu 04 yang asyik hilang.  Sekarang dah 03. Pelik!

"Seperti biasa bonda, aku mencari binatang luar biasa untuk dijadikan sebagai bahan eksperimen," tipu 04, tenang.

DIA tersenyum manis menunjukkan sisi yang lembut walhal hanya makhluk-makhluk tertentu saja yang tahu sisi sebenar DIA.

"Dan 03?"

Sesaat 03 senyap mengunyahkan makanan. Tak lama kemudian, 03 mengangkat kepala merenung DIA dengan pandangan yang serius.

"Aku cuba jejak suku manusia. "

Zappp!!

04 menaikkan kepala merenung 03. Manusia? Setenang mana pun muka 04 sekarang, dia tetap tak mampu menahan gelora hati yang dah sebijik ombak ganas. Kau bayangkan lah en. Asal pompuan ni tetiba bahas pasal manusia pula? Hei, memang sengaja nak cari pasal!

"Manusia?"

Sekelip mata senyuman DIA mati dan digantikan dengan wajah yang serius. Dalam alam ni, semua makhluk tahu pantang yang paling dibenci oleh DIA. Manusia. Untuk beberapa sebab yang tidak diketahui, DIA terlalu benci dengan suku manusia.

The Last SurvivorWhere stories live. Discover now