54: RAHSIA TERBONGKAR

1.7K 271 185
                                    

#Vote and comment

"Tu Mak Maisara! "

"Mak mentua aku! "

Maisara mengusap belakang tengkuknya.  Rasa bersalah pula nak ngaku. Mahu tak mahu, Maisara kena juga bagitau hal yang sebenarnya.

"Rosilia sebenarnya bukan mak aku. Kitorang terpaksa berlakon supaya dapat lindungi Risha masa Risha hilang ingatan dulu, " terang Maisara. 

"Serius? Patutlah tak nampak dia masa kita nikah, " faham Miko.

Rosilia tersenyum lebar. Dia mendekati kumpulan manusia tersebut yang masih setia berdiri di hadapan pintu. Nampak sangat terperanjat. Mentang-mentanglah Rosilia nampak muda.

"Jadi, kaulah dia yang setia pada Alfa Kegelapan sebelum alfa tu mangkat? " soal Xender, teliti.

Rosilia mengangguk mengiyakan.  Takde sebab lagi dia nak terus menafikan benda yang dah terang-terang kat depan mata.

"Aku makhluk ter... "

"Hahaha! Ayla, kejar aku! Kejar aku! "

"Nain, makan tu elok-elok! Jangan sampai makanan tu tumpah kat atas lantai! "

Berterambur terus ayat Rosilia bila tubuhnya dilanggar oleh dua anak-anak kecil.  Zulkanain dan Adelaide Ayla nampaknya sedang berkejaran di ruang istana sekali gus membuatkan yang lain terkebil-kebil.

"Erhhh...guys, rasanya yang baru lari tu... "

"Nain! Ayla! Nenda kan dah kata tak baik lari masa makan! "

Tok Mariam datang dari tepi seraya menyingsingkan hujung baju lengannya sehingga ke siku. Melihat hal tersebut, Rosilia menutup mata sambil menarik nafas dalam.

Okay, pertama dia tak cakap apa-apa lagi. Yang kedua, diorang semua langsung tak tahu bebudak ni telah dibawa ke sini. Diorang ingat anak masing-masing tengah duduk dengan Tok Mariam. Ketiga, diorang masih tak tahu Tok Mariam dah lama kenal Rosilia.

Eloknya Rosilia susun ayat nak jelaskan pada diorang semua, alih-alih bebudak ni boleh pula muncul pada waktu yang langsung tak  sesuai!

"Mar! Mar! "

Rosilia berbisik nyaring pada Tok Mariam bila wanita itu masih ralit cuba menangkap Zulkanain dan Ayla. Diorang bertiga langsung tak perasan kehadiran yang lain.  Ikutkan perbincangan semalam, Tok Mariam serta anak-anak yang lain perlu bersembunyi terlebih dahulu dan muncul selepas Rosilia panggil.

Ni tak! Mangkuk ayun punya kawan baik! Boleh pula biarkan dua budak ni main kejar-kejar.

"Hubby... Tu Nain kan? " soal Tengku Nurfaiza, tak percaya.

Eiji tak menjawap. Sekarang,  dia dah tak tahu nak bezakan realiti dan ilusi. Dia takut dia cuma bermimpi disebabkan terlalu rindu pada Zulkanain. Tu je yang masuk akal.

"Ay... Ayla! Anak mama!" teriak Anneliese, tak sabar.

Adelaide Ayla yang ketika itu bermain dengan Zulkanain tersentak bila suaranya dipanggil oleh Anneliese. Dia terperanjat. Setahun lebih tak bersua, akhirnya Anneliese muncul bersama Aden.

"Mama? Papa? "

"Ayla... "

Ayla berlari mendapatkan ibunya. Peluk saja, kedua anak-beranak tersebut menangis kuat. Aden tersenyum nipis. Dia melutut bagi menyamai ketinggian sang anak lalu tubuh dua insan yang dicintainya didakap penuh kasih.

"Papa! Mama! Ayla rindu!! " rintih Ayla, terharu.

"Papa mama pun rindu Ayla," nangis Anneliese.

The Last SurvivorWhere stories live. Discover now