62:HIDUP ATAU MATI?

1.6K 257 165
                                    

#150 comments baru aku update tau.

#Aku tak update hari tu bersebab erk. Kat bawah nanti aku jelaskan.

Roland jadi rungsing memikirkan keluarganya. Tasya dah hilang, Anneliese mencari Pedang Hitam dan Xender, orang yang terpenting sekali telah koma dan memilih untuk tidak bangun. Eiji pula, takyah sembang lebat arh.

Rosilia kata Eiji mempunyai kuasa kekebalan. Sayangnya, Eiji memilih untuk sembunyikan kuasa 01nya. Walhal, segala harapan diletakkan pada 01-05. Apa yang Roland perlu buat?  Takkan dia nak terus tunggu dan tengok je? 

"Awak fikir pasal daddy awak ke? "

Roland tak jawap. Sudah gaharu cendana pula, sudah garu sedap pula. Mia ni saja nak tanya walau hakikatnya dia sendiri tahu keadaan Xender sekarang.

"Awak tak perlu risau apa-apa. Pepandailah dia bangun nanti, " pujuk Mia Aurora sambil mengusap lembut bahu Roland dari belakang.

"Hei, Mia. Tak silap aku kuasa kau boleh tengok apa yang ada kat memori seseorang tu kan?"

"Hah?"

"Masa Riley hampir mati hari tu (Extraordinary Wife), kuasa kau masuk ke bahagian otak Riley. Kat situ kau boleh nampak segala memori bermakna Riley."

"So? "

"Apa yang jadi dengan daddy aku? "

Mia Aurora terdiam. Okay, pertama dia tak jangka yang Roland masih ingat kuasa Mia boleh tengok memori seseorang. Kedua, Mia juga tak sangka Roland sangat bijak jelaskan kegunaan kuasa Mia yang sebenar.

"Awak dah salah. Saya memang boleh tengok memori seseorang masa saya sembuhkan diorang. Tapi bukan semua memori saya boleh tengok. Ia terhad," dalih Mia Aurora, tenang.

"Aku tertanya-tanya kenapa daddy nampak tak sihat kebelakangan ni dan aku pasti ada sesuatu yang dia rahsiakan semenjak kita semua duduk kat sini. Erti kata lain, benda yang buat dia tertekan atau kecewa adalah memori baru. Mustahil kau tak nampak rahsia yang daddy aku simpan dalam memori baru dia. "

Checkmate! Mia dah masuk perangkap. Mia tahu dia takleh tipu Roland lama-lama. Bijak Roland fuh lain macam. Yes, Mia memang boleh nampak memori seseorang jika memori tu tergolong dalam memori yang sangat istimewa.

Namun, memandangkan manusia hidup dengan memori baru setiap hari, maka memori tersebut boleh dilihat termasuk dalam kes Xender. Beberapa hari yang lalu, sewaktu Mia sembuhkan Xender, dia melihat memori baru tzar tersebut.

Memori tu bukanlah satu peristiwa yang istimewa bagi Mia Aurora tapi memandangkan ianya baru berlaku, maka Mia dapat melihat.

"Fine, saya memang nampak memori daddy awak tapi taklah penting sangat. Dia gaduh dengan Lily lepastu dia pengsan. Tu je."

Roland mengerutkan dahi. Asal nenda dia gaduh dengan daddy dia pula?

"Tapi kau kata jiwa daddy menderita. Dia kecewa. Maksudnya nenda aku... "
"Anak gaduh dengan mak. Tu bukan benda biasa ke?" malas Mia Aurora menyampuk.

Well, dia malas nak fikir pasal orang lain. Takyah sakitkan kepala. Tak gitu readers sekalian? Hal orang lain, yang sebok nak jaga tepi kain diorang pehal? Lebih baik urus diri yang tak betul dulu.

"Daripada awak sebok benda yang awak sendiri tak pasti,  baik kita bermanja. En? En?" gedik Mia lalu dia menggomol-gomolkan pipinya pada pipi Roland.

"Mia, aku sebok. Kerja ni pun tak siap lagi."

"Hmmm nak awak."

"Tak puas 'main' semalam? "

The Last SurvivorWhere stories live. Discover now