"Dalam dunia ni, cuma ada dua sisi. Cahaya dan gelap. Unsur berbeza dan saling berlawanan. Bukankah dunia hanya perlukan cahaya? Bukankah dunia kita kelihatan begitu indah sekarang? Betul tak...Luciana?"
Anneliese tersenyum lebar. Tangannya yang disinggahi dengan sisa-sisa benda terbakar di atas udara membuatkan dia berasa bahagia. Tak lama lagi, dunia ini akan jadi sempurna sesuai seperti yang dikehendaki oleh DIA.
Luciana hanya mampu akur pada kata-kata si tuan. Riak wajahnya kosong tak mempamerkan sebarang reaksi positif.
"Bersedialah, Luciana. Kita akan menyerang pada bahagian Selatan malam ini," ucap Anneliese lalu berpusing menghadap si penjaga.
Dia ingin beredar daripada biliknya untuk mencari mangsa yang baharu.
"Lagi?"
Anneliese terdiam. Soalan Luciana menyebabkan dia tersenyum seram.
"Lagi? Adakah kau baru mempersoalkan tindakan aku, wahai penjaga?"
Tersentap Luciana dibuatnya. Dia sedar keterlanjurannya dalam berkata-kata membuatkan Anneliese naik berang walaupun bibir perempuan itu masih tersenyum.
"Aku mulai tertanya-tanya adakah hati kau masih berpihak pada aku atau...pada manusia-manusia itu?"
"Tuan. Sudah tentu aku memilih tuan," takut-takut Luciana menjawap.
Anneliese maju selangkah menghadap Luciana. Dia tergelak kecil lalu pipi sang penjaga dielus-elus penuh kasih.
"Kau tahu pengkhianat tak boleh hidup bersama DIA kan? Kau tak perlu tipu sampai tahap macam ni sekali. Cukup jangan khianat aku. Kalau tak, aku akan bunuh kau dengan tangan aku sendiri."
Usai berbicara, Anneliese menepuk perlahan pipi Luciana lalu beredar meninggalkan penjaganya seorang diri. Luciana hanya mampu diam tak berkutik. Dia boleh bunuh manusia lain selagi manusia itu bukan ahli keluarga Tengku Haikal.
__________________________________
11 p.m, Malaysia.
"Emergency call, bro! Ada kebakaran dan pembunuhan berlaku kat belah selatan!" lapor Akim, panik.
"Hampir tengah malam macam ni?!" terkejut Sarah.
Serangan jarang berlaku waktu malam. Pelik betul. Nampak sangat pengikut DIA bernafsu syaitan nak bunuh orang. Siang malam, tak henti-henti nak bunuh orang.
"Tak guna! Zack, Eryn, Mai, Miko, korang berempat ikut aku! Yang lain tunggu kat sini. Apa-apa benda pelik berlaku, aku nak korang rekod dalam sistem nanti."
Aden ( Tengku Haikal) memberi arahan seraya memakai jaket kulit hitamnya. Ahli lain mengangguk faham lantas mengambil tempat masing-masing.
"Aku akan bagitau Xender lepas dia balik dari meeting nanti," serius saja wajah Alex ketika berbicara.
Tak nak buang masa, Aden, Zack, Miko, Maisara dan Eryn bergerak keluar daripada rumah istana moden yang dikhas untuk tempat tinggal tzar sekeluarga. Zack dan Eryn bergerak ke arah bertentangan daripada mereka bertiga.
Kawasan lapangan helikopter dituju sepantas kilat sementara Aden, Miko dan Maisara masuk ke dalam perut kereta.
Sepanjang berada dalam perjalanan, Maisara meneliti cctv yang berada pada kawasan pembunuhan melalui information call. Figura seseorang membuatkan keningnya hampir bercantum.
Di sebalik asap kebakaran yang berkepul-kepul menjulang tinggi ke atas langit, dia mampu melihat seseorang sedang tergelak jahat secara membelakangkan cctv. Si penjenayah dah tertangkap! Mungkin penjenayah tu tak tahu lagi yang diorang nak datang.
YOU ARE READING
The Last Survivor
AcciónSemuanya bermula daripada DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA. Wujudnya cerita pertama disebabkan makhluk ini. Apakah cara untuk kalahkan DIA? Siapakah DIA yang sebenarnya? Atau lebih tepat mampukah mereka kalahkan DIA? "Kumpulkan semua orang kita."...