#150 comments baru aku update tau.
Bayu malam menjentik sanubari Tengku Zamil. Dia termenung. Berulang kali dia berfikir adakah kesengsaraan yang dihadapi oleh seluruh dunia disebabkan dia? Haruskah dia berkorban? Tapi bagaimana?
Mahukah DIA menerimanya sebagai galang nyawa semata-mata agar perbuatan DIA dihentikan? Tengku Zamil mengeluh buat kesekian kali.
Tiada siapa tahu. Ya, tiada siapa yang tahu rahsianya termasuk Tzar Xender sekalipun. Tiba-tiba terasa dada Tengku Zamil dipeluk dari belakang. Dia sedikit tersentak. Dia menoleh ke belakang sekali gus melihat Tengku Lily sedang melakarkan senyuman manis ke arahnya.
"Kenapa tak tidur lagi? " bisik Tengku Zamil, prihatin.
"Macam mana Lily nak tidur kalau suami Lily yang muda ni takde kat sebelah?" Tengku Lily tersenyum mengusik.
Terhambur jua gelak kecil daripada bibir Tengku Zamil. Dia mengusap pipi si isteri lalu dicium manja.
"Sayang tahu... Sayang nampak cantik, " bisik Tengku Zamil, romantis.
Tengku Lily tersipu malu. Dia menyentuh wajah Tengku Zamil yang langsung tak dimamah usia. Tampak sangat muda serupa anak remaja. Kalau keluar dating pun, gadis-gadis muda sibuk berebut nak ngorat suaminya. Begitu juga perkara yang berlaku pada Tengku Lily.
"Abang bercakap sebijik anak sulung kita."
"Well, bukan abang yang ikut dia. Dia yang ikut abang, " Tengku Zamil tak nak kalah.
"Erk? Abang tak berubah dari dulu sampai sekarang. Abang ingat macam mana abang ngorat sayang? " Tengku Lily cuba bermanja dengan merangkulkan lehernya pada si suami.
"Bila? 1800 tahun yang lalu atau sekarang? "
Tengku Lily terdiam pada soalan Tengku Zamil. Senyumannya kian pudar bila tahun tersebut terpacul daripada bibir sang suami.
Sedar pada keterlanjurannya, Tengku Zamil cepat-cepat membetulkan semula. Pinggang Tengku Lily ditarik rapat ke dalam pelukan.
"Maksud abang... "
"Takpe. Sebolehnya Lily tak nak ingat benda yang dah lepas. Kita dah janji nak mulakan hidup baru, " ujar Tengku Lily sambil menoleh ke arah lain.
Tengku Zamil merasa bersalah. Nampak sangat dia dah sakitkan hati satu-satunya wanita yang ia agungkan. Nak pujuk, Tengku Lily pula sudah merungkaikan pelukannya lalu beralah ke bilik.
Bukan Tengku Zamil tak nak halang tapi dia sedar ayat-ayatnya telah mengingatkan Tengku Lily secara tak sengaja berkaitan kisah 1800 tahun yang lalu.
"Sayang... " panggil Tengku Zamil, risau.
Tatkala ayah kepada ketua tzar itu cuba mendekati si isteri, tiba-tiba bayu malam bertukar ganas hingga Tengku Zamil dan Tengku Lily terpaksa menghalang angin dan habuk daripada memasuki ruang mata.
Nampak gaya ribut taufan ingin melanda, namun jauh dari dasar hati Tengku Lily, dia tahu ribut ganas ini bukan disebabkan perubahan cuaca. Melainkan amaran daripada DIA. Dalam diam-diam Tengku Lily menjengilkan mata. Dia berdecit jelek lalu memaksa diri untuk masuk ke dalam bilik.
Kala kaki melangkah, Tengku Lily mengutuk DIA.
"Sampah! "
___________________________________
Mia Aurora berlari mengelilingi ruangan putih. Nafasnya tercungap-cungap mencari jalan. Sedaya-upaya dia mencari pintu keluar, namun sebuah pintu pun dia tak nampak. Alih-alih Mia memaksa diri untuk berhenti dan menyerap sebarang bunyi yang datang.
YOU ARE READING
The Last Survivor
ActionSemuanya bermula daripada DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA. Wujudnya cerita pertama disebabkan makhluk ini. Apakah cara untuk kalahkan DIA? Siapakah DIA yang sebenarnya? Atau lebih tepat mampukah mereka kalahkan DIA? "Kumpulkan semua orang kita."...