Hai? Maaf lama sangat menghilang. Korang apa khabar? Masih ingat jalan cite The Last Survivor tak? Sejujurnya, author sendiri pun tak berapa nak ingat. Uwargh! Malam tadi baru baca balik cite Extraordinary Wife. Tak tahu kenapa tergerak hati nak baca balik. Rupanya dah banyak author lupa. Tengahari tadi pula author baca The Last Survivor. Sekarang baru ingat balik jalan cite buku ni.
Mungkin beberapa daripada korang dah lupa jalan cite ni atau tak berapa nak ingat. So, dalam chapter ni aku bukan nak update cite tau. Aku nak ingatkan balik beberapa perkara yang penting lah supaya korang tak pening nanti pada bab yang akan datang. Tak nak lah ada yang comment "Jap, 05 tu sape erk? Dah lupa. "
1. Roland ialah watak utama dalam cite ni diikuti Mia Aurora. Dalam bab sebelum ni, Tasya dah kantoikan yang Roland bukan pihak diorang. Pendek cite, Roland ialah pengkhianat keluarga Xender. Jangan lupa juga yang Roland bukan anak kandung Xender dan Putri Risha ye. Anak sulung Xender yang original dah mati. Mengikuti bab sebelum ni, Tasya kata anak original Xender dah mati dan digantikan oleh Roland iaitu ciptaan DIA.
Tasya dah nampak masa depan yang Roland akan bunuh salah satu daripada diorang. Roland tetap pilih untuk setia menyembah pihak lawan iaitu DIA. Lepastu, Roland juga dah mengaku yang dia dah tipu Mia selama ni.
2. a) Tazaki Eiji = 01 (Kuasa kekebalan, aura merah gelap, simbol api. Penjaga: Mikami Brothers)
b) Anneliese Cherina = 02 (Kuasa melihat makhluk halus, aura ungu gelap, simbol makhluk bersayap. Penjaga: Luciana)c) Mia Aurora = 03 (Kuasa penyembuhan, aura hijau gelap, simbol tumbuh-tumbuhan. Penjaga: Alice)
d) Putri Risha = 04 (Kuasa kesan bahaya, aura jingga gelap, simbol helang. Penjaga: Maisara)
e) Tasya = 05 (Kuasa tengok masa depan dan masa lalu, aura biru gelap, simbol, harimau kumbang, Penjaga: Eryn)
3. Alfa Cahaya dipanggil sebagai DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA (bonda) = Memegang pedang yang paling terkuat iaitu Pedang Cahaya. Takde sape yang boleh kalahkan dia melainkan Alfa Kegelapan. Dalam pertengahan cite, Mia dapat tahu kalau diorang berlima bergabung (01-05), diorang ada peluang untuk kalahkan bonda.
4. Alfa Kegelapan dipanggil sebagai Lelaki Pedang Hitam = Dah lama mati kat tangan DIA semasa 1800 tahun lalu. Pedang Hitam milik Alfa ni dikatakan tercampak jauh kat dasar lain dan ada juga makhluk lain kata pedang hitam sebenarnya dirampas oleh bonda.
5. Tengku Fazril (Xender) = Nama 1800 tahun ialah Faiq. Dia jatuh cinta dekat 04 sehingga menyebabkan 04 langgar peraturan dan sekali gus khianat DIA dalam diam. Xender a.k.a Faiq layak untuk pegang Pedang Hitam. Walau bagaimanapun, pedang ni BUKAN MILIK DIA.
6. Rosilia adalah penasihat kepada arwah Alfa Kegelapan. Buat masa sekarang, dia membantu Xender dalam memberi arahan. Rosilia ada kuasa untuk tengok memori orang melalui sentuhan.
7. A-5 (Kakak kembar Mia), A-13 (Suami A-5) Dato Fikri (Ayah Risha) , Datin Melia (Mama Risha), Aril (Abang kandung Risha), Diana (Kakak ipar Risha), Faizal (Anak Aril & Diana), The Shadow (Ayah Tasya), Irisna, Tengku Nurfaiza dah mati. Hampir keseluruhan daripada mereka mati kat tangan The Master, orang kuat DIA.
8. Dewi Nanami, sensei (cikgu) kepada 01. Dia dah balik kat tempat asal sebab dia percaya Rosilia boleh pulihkan ingatan 01-05.
9. Pembunuh 01-05, dan Faiq masih menjadi misteri.
10. Hanya Mia yang tak tahu rahsia utama 1800 tahun lalu.
11. Pedang hijau gelap Mia dah hancur masa lawan DIA hari tu. Pada masa yang sama juga, dia kena sumpahan oleh bonda. Sumpahan tu kata Mia akan mengalami kesengsaraan yang paling kejam sekali semasa bersalin. Bila anak diorang dah keluar, Mia akan mati dan bayi tu pula akan hidup menderita sampai mati. Mia dah start rasa kutukan DIA bila kuasa penyamaran dia dah tak boleh pakai. Mia tak boleh sembunyikan perut dia lagi.
12. Mia dah tahu Roland tipu dia tapi dia tetap percaya Roland akan berubah.
13. Tasya tak nampak kewujudan Mia Aurora pada masa akan datang dan perkara ni buat diorang risau yang Mia akan mati disebabkan sumpahan DIA.
14. Eiji si 01 dah dapat memori asal masa lawan Raja Habel tapi sebagai galang gantinya, Tengku Nurfaiza mati.
15. Makhluk baik dikategorikan sebagai ahli Alfa Kegelapan manakala makhluk jahat dikategorikan sebagai ahli Alfa Cahaya.
16. Tengku Lily ada kuasa phoenix.
Hah, korang ingat tak? Oh, ya. Cuba munculkan diri yang mana masih setia tunggu cite ni habis. Comment tau!
YOU ARE READING
The Last Survivor
ActionSemuanya bermula daripada DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA. Wujudnya cerita pertama disebabkan makhluk ini. Apakah cara untuk kalahkan DIA? Siapakah DIA yang sebenarnya? Atau lebih tepat mampukah mereka kalahkan DIA? "Kumpulkan semua orang kita."...