#150 comments baru aku update ye.
"Chakkk!! "
04 tersenyum sinis lantas kepala Faiq ditolak kasar ke belakang. Ada hati makhluk sekor ni nak buat dia terperanjat.
"Bodohlah kau, " kutuk 04 sambil meneruskan kerjanya untuk mencari racun yang boleh membunuh spesies manusia.
Faiq sekadar tersengih. Tengok dari gaya 04, pompuan tu dah macam pasrah Faiq asyik ikut dia. Malas nak melayan, dibenarkan je Faiq ikut sekali. Kalau terjatuh dalam lava ke, 04 dah sedia bagi amaran tak nak tolong. Faiq yang degil en.
"Awak nak buat apa dengan tumbuhan ungu ni? "
04 tak menjawap. Dia meneruskan perbuatannya tanpa mengendahkan Faiq. Bila tak dilayan, Faiq mengeluarkan seruling lalu meniup dengan alunan yang sungguh merdu. 04 rasa selesa memdengar alunan muzik tersebut.
Selalunya dia hanya didendangkan oleh suara merdu 02, namun kali ini telinganya disantap dengan bunyi alunan seruling.
"Kau belajar dari mana benda tu? " soal 04 tanpa mengangkat kepala.
Dia berpura-pura khusyuk dengan serulingnya, walhal hati dah meronta-ronta nak tahu.
"Ayah saya yang ajar," beritahu Faiq, mesra.
"Ayah? "
"Yup, semua makhluk ada ayah. Kita takkan ada kalau tak disebabkan mereka. "
"Kau salah. "
"Hah? "
"Aku takde ayah. "
Faiq mengerutkan dahi. Mustahil sangat ayat 04 tu. Tak logik dek akal langsung.
"Habistu, macam mana awak yang cantik ni boleh wujud? "
"Aku, 01, 02, 03 dan 05...kitorang berlima diciptakan oleh DIA. "
"Ohh maksud awak lahir ke? "
04 berjeda sebentar. Dia tak salahkan Faiq kalau mamat tu tak faham.
"Kitorang tak dilahirkan."
Makin pening Faiq dibuatnya. Macam mana makhluk macam 04 ni wujud sedangkan dia takde mak dan ayah? Amboi, salah server ke?
"Kau tahu aku bukan manusia."
"Ohh kira syaitan lah ye? "
Arh, mantap! Elok soalan kau ye. Tak pasal-pasal Faiq menerima renungan tajam daripada 04. Kalau nak mati, cakap awal-awal arh. Boleh 04 buatkan kubur 'special' buat jantan ni.
"Maaf, maaf. Erhh habistu korang panggil DIA tu apa?" cepat-cepat Faiq membetulkan soalan.
"Bonda. "
"Eish, kira mak lah tu, " senyum Faiq.
"Tak. Semua makhluk panggil dia Bonda. Gelaran Bonda menunjukkan kitorang patuh pada dia. Tak kira apa jenis makhluk yang ada di dunia ni, semua harus memanggil DIA Bonda sebagai tanda DIA adalah ratu segala-segalanya. Alfa yang teragung, " jelas 04, mendatar.
Faiq terangguk-angguk faham. Ohh nama alfa tu DIA ye tapi bila datang menghadap, semua kena panggil Bonda. Okay, okay Faiq dah faham sekarang.
"Kalau macam tu, boleh tak saya nak jumpa dengan DIA? " polos Faiq berkata.
"Kau tertinggal otak kat rumah ke? Kau ingat senang-senang makhluk biasa nak jumpa DIA? " perlekeh 04.
"Lah saja nak jumpa. "
YOU ARE READING
The Last Survivor
ActionSemuanya bermula daripada DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA. Wujudnya cerita pertama disebabkan makhluk ini. Apakah cara untuk kalahkan DIA? Siapakah DIA yang sebenarnya? Atau lebih tepat mampukah mereka kalahkan DIA? "Kumpulkan semua orang kita."...