53: BERSUA

1.4K 251 177
                                    

#Vote and comment.

Poseidon. Poseidon merupakan seorang ketua dewa air dan dikenali sebagai dewa yang terkenal bersama tongkat trisulanya. Wajah Poseidon yang berjanggut lebat dan berambut kerinting mempamerkan riak yang garang.

"Tunggu! "

Poseidon berhenti daripada melancarkan ombak airnya tepat-tepat di hadapan Mia Aurora. Wanita itu menelan air liur lalu tersengih lebar.

"Kau boleh ambik mata aku sebagai balasan," tawar Mia Aurora.

Poseidon berhenti. Dia diam sebentar mempertimbangkan tawaran Trivago Mia Aurora. Lima enam saat fikir, arghhh! Poseidon tak nak!

"Mata kau tak hebat macam aku! "

"Tapi mata aku cantik. Hijau. Campur dengan mata biru kau, confirm tambah cantik, " puji Mia Aurora melangit. 

Poseidon kembali diam. Kalau dia dapat mata 03, bagus juga! At least, dia akan ada dua mata dan Mia tinggal satu mata. Okay, okay Poseidon setuju.

"Baiklah, aku terima. Bak sini biji mata kau, " minta Poseidon.

Mia Aurora menarik nafas lega. Ketika dia ingin mencabut mata kirinya, tiba-tiba dahi dia berkerut berlapis-lapis. Aksinya membuatkan Poseidon turut hairan.

"Apa tu?! " tunjuk Mia Aurora ke arah belakang Poseidon.

Sang dewa air terus menoleh ke belakang. Kosong. Takde apapun. Sewaktu dia kembali melihat ke depan, figura Mia Aurora sudahpun hilang dari atas batu! Poseidon tercengang!

"HAHAHA! Orang tua tak guna! Kau ingat sesenang nak dapat mata aku?" gelak Mia Aurora seraya berlari pantas naik ke darat.

Dia bergegas bersembunyi di belakang Eiji lalu menjelirkan lidah pada Poseidon.  Ini dah kali kedua, Poseidon kena tipu hidup-hidup oleh 03! Arghhh!! Meluap-luap kemarahan Poseidon dibuatnya.

"Apa? Apa?  Nak bertumbuk? Mehlah datang dekat," cabar Mia Aurora, temberang.

Asal dia berani cabar Poseidon? Sebab Poseidon tak boleh jejak darat. Pasal tu Mia berani kutuk dewa ni.

"03! Makhluk tak guna! " tengking Poseidon.

"Takut cakap arh. Aku ada 01 lah, " angkuh Mia Aurora, namun dia masih sibuk bersembunyi di belakang Eiji yang tak tahu apa-apa.

Yang lain sudah tergeleng-geleng dengan sikap Mia. Boleh-boleh pompuan tu kelentong seorang dewa. Tahu tak dewa tu melambangkan hati yang baik. Berani pula Mia buat hal.

"Mia, " tegur Roland, serius.

Mia Aurora mempamerkan riak wajah naif lalu berjalan ke belakang Roland. Bahu si suami dicuit manja. Dia berharap sangat Roland akan bela dia. Tapi renungan tajam Roland menyakinkan Mia yang suaminya takkan bela dia.

"Kau curi mata dia? " bisik Roland, tajam.

Mia Aurora menggangguk sambil buat muka kesian.

"Saya jual. "

"Asal kau jual? "

"Erhh.. "

"Apesal kau jual mata aku?!" giliran Poseidon meninggikan suaranya.

Mia Aurora menggaru kepala yang tak gatal. Dia sibuk bersembunyi di belakang Roland daripada ditatap bengis oleh Poseidon.

"Saya kalah judi lepas... "

"Judi?! Kau main judi?! "

Hampir meletup jantung Roland dibuatnya. Sejahat Roland, sejahat Alex dan sejahat diorang semua ni, diorang tak pernah libatkan diri dalam perjudian. Mia yang nampak naif ni pula pernah berjudi.

The Last SurvivorWhere stories live. Discover now