31: MISTERI MIMPI XENDER

1.7K 248 200
                                    

1800 tahun yang lalu...

Faiq Elhasiq menyingkap dedaun lebar yang menghalang pemandangannya. Tatkala dedaun diselak ke tepi, bibir lelaki itu mengorak senyuman lebar. Seorang gadis yang sedang melihat sesuatu di atas pokok membuatkan jiwa Faiq meronta-ronta untuk cuba mendekati.

Namun pada masa yang sama , Faiq sedar status dirinya. Sejak seminggu yang lalu, Faiq sudah mengikuti kelibat gadis ini tanpa kebenaran si pemilik sendiri. Diam-diam Faiz mengintip, diam-diam Faiq tersenyum. Jujur, hatinya sudah terpana pada kecantikan yang dimiliki oleh si dia.

Sehingga sekarang, Faiq tak cukup keberanian untuk mendekati. Dia risau jika... Jika kehadirannya membuatkan si gadis melenting. Hajat Faiq ikhlas untuk berkenalan, bukan untuk berkelahi.

Tatkala itu, mata Faiq tiba-tiba mengecil ke arah si dia. Gadis yang diminati dalam diam itu tampak cuba mencapai sesuatu dari atas pokok. Dia tak sedar kakinya hampir berada di penghujung gaung. Faiq mulai rasa tak sedap hati. Tanpa sedar, kakinya melangkah setapak.

Berbalik pada situasi 04, dia cuba menggapai tumbuhan aneh yang tumbul di celah pokok. Tak silapnya, tumbuhan tersebut mengeluarkan cecair hitam yang sepatutnya mengeluarkan cecair putih memandangkan hutan ini merupakan milik DIA.

Disebabkan terlalu mengikut nafsu hati, 04 tak sengaja terpijak batu kerikil yang berada di penghujung gaung lalu hilang keseimbangan.

"Arghhhhh!! "

04 menjerit nyaring. Dan di situlah bermulanya kisah hidup ia yang penuh tragis. Seorang lelaki bertopi lebar menyambut tangannya sampaikan 04 sendiri terkedu tanpa suara.

"Pegang kuat-kuat! "

04 diam tak membalas. Dibiarkan makhluk terus meraih tangannya sementara 04 masih tertanya-tanya. Saat jari-jemari mereka hampir terlerai, detik itu barulah 04 sedar dia akan jatuh ke dalam gaung tersebut.

"Awak! "

04 mengangkat wajah memerhati si empunya suara. Mata mereka berlaga. Mata yang dimiliki sang jejaka kelihatan indah dengan warna hazel bundar.

"Awak kena percayakan saya!"

Percaya? 04 tak sedar sejak bila kedua-dua tangannya sudah berada dalam genggaman lelaki misteri tersebut. Si dia mengerahkan segala tenaga untuk membantu 04. Hasilnya berjaya. 04 berjaya dinaikkan semula ke atas darat.

Yang lebih 'baiknya' , gadis tersebut naik dan mendarat betul-betul di atas riba Faiq. Faiz rasa janggal ditambahkan pula mata 04 seolah-olah merenungnya dengan tajam.

"Erhh... Awak boleh tahan berat juga ye. Banyak dosa kut," selamba Faiq menegur.

Kiranya nak berkenalan. Elok sangat cara makhluk ni berkenalan.

04 cepat-cepat berdiri lalu cuba menghadiahkan sepakan pada dada Faiq, namun lelaki itu pantas mengelak. Dia bangkit sambil sempat lagi membersihkan pasir yang melekat pada belakangnya.

"Wow, macam tu cara awak berterima kasih? " senyum Faiq.

04 mencebik. Figura Faiq ditenung atas bawah. Selama dia hidup, tak pernah sekalipun dia melihat pakaian pelik yang dikenakan oleh Faiq. Lusuh sesuailah dengan status orang miskin. Tapi masalahnya... Aura dia lain sangat. Tak sama macam makhluk biasa.

"Hai! Saya Faiq," sapa Faiq, riang.

04 mengerutkan dahinya. Nampak gaya, Faiq masih tak kenal dia. Persoalannya, kenapa Faiz tak kenal 04 sedangkan 04 memang sangat terkenal di dunia ni? 01 , 02, 03 , 04, 05 memang tak asing lagi menjadi buah mulut makhluk ramai.

The Last SurvivorWhere stories live. Discover now