𝓑𝓪𝓫 20

3K 108 1
                                    

PAGI-pagi lagi Hadi sudah tercegat di depan rumahku dengan kaca mata hitamnya. Gaya macam nak bawa aku keluar dating.

"Good morning, Adeera!"

Dia tersenyum manis kepadaku dan membukakan pintu bahagian penumpang untukku.

"Morning, Hadi. Terima kasih," ucapku setelah masuk ke dalam kereta.

"Bos cakap awak sakit kepala sejak akhir-akhir ni?" Hadi memulakan pemanduannya setelah dipastikan tiada kenderaan di belakang.

"Ya... sakit kepala biasa aje. Bos awak tu yang terlalu risau sampai suruh pergi jumpa doktor bagai."

"Wajarlah bos risaukan isteri dia yang tak ada depan mata dia, Adeera." Hadi ketawa.

"Hmm, bila awak balik Malaysia ni?"

"Oh, adalah dalam dua hari dah. Bos awak yang hantar saya balik sebab kami ada projek baru dekat sini." Dia kenyitkan sebelah matanya ke arahku. Boleh tahan juga ya Hadi punya mesra ini. Kalau Edward tahu, agak-agak dia buat apa lah.

"Projek apa tu? Tak ada pula dia cakap dekat saya. Kenapa Edward tak datang sekali? Dia percayakan awak untuk uruskan? What a great trust he have on you, Hadi."

Aku pandang dia dengan pandangan misteri. Projeknya nampak sangat aneh ya.

"It's secret. Bos tak bagi saya bagitahu awak lagi. I guess he wants to tell you personally when he come here. Well, I am his beloved personal assistant a.k.a best friend for life. That's why he trust me." Sempat lagi Hadi bangga dihujung ayatnya.

"Really? Awak kawan Edward? Saya ingatkan awak cuma bekerja dengan dia aje. Sejak bila kau orang berkawan?"

Aku mula menunjukkan minat untuk tahu. Hadi nampak sangat profesional sepanjang aku berjumpa dengan dia. Jadi aku tak tahu pun yang hubungan dia dengan suamiku bukan sekadar pekerja dan majikan. Tapi, kawan baik juga.

Patutlah aku tengok kadang-kadang Hadi cakap main lepas saja tapi Edward tak pecat pun dia!

"Since we were babies! Nah, just kidding! Kami kenal waktu belajar dekat New York dulu. Do you want to know how we met?" Hadi dah tersenyum sungging. Mungkin geli hati mengingat peristiwa dulu.

"Mestilah nak! Edward dulu dengan sekarang mesti lain, kan?" soalku sedikit teruja.

"He's a bit playboy and playful before..." Dia jeda seketika.

"I'm not sure if he give his permission to tell you this," sambungnya lagi.

Keningku berkerut. Playboy? Berapa ramai bekas kekasih dia ada dulu? Kenapa dia tak nampak macam playboy pun? Agaknya sebab itulah dia tak nak cerita pasal Sarah tempoh hari?

"Tak apa, saya rahsiakan daripada dia. Saya cuma nak tahu macam mana korang kenal je. Saya betul-betul ingat korang cuma rakan sekerja selama ni."

Hadi ketawa.

"Saya dan Edward, kami satu kelas. Masa tu saya tengah bagi presentation dekat depan lecture hall. Macam biasalah waktu pembentangan kena yakin and sometimes kita goreng aje kan any issues. Lepas itu, saya tak tahu apa masalah seorang perempuan ni. Dia tak habis-habis tanya soalan even before I finished my sentences."

"And that girl was Sarah his ex-girlfriend. Saya tak tahu awak tahu ke tak tentang kewujudan dia. But she's dead anyways..."

Hadi berhenti bersuara. Dia pandang aku disebelah sekilas sebelum kembali fokus.

"Ya, saya tahu pasal dia. Tapi Edward cuma cerita sikit aje pasal dia. Dia cakap tak nak saya cemburu."

"Okay, good. Jadi masa saya present tu, Sarah ni keep on attacking me with questions yang saya rasa semua orang tahu jawapannya. Soalan tu kebanyakannya tak ada kaitan dengan apa yang saya bentangkan pun. Dan duduknya disebelah Sarah ni, Edward..."

[C] Yang Terakhir UntukkuWhere stories live. Discover now