𝓑𝓪𝓫 70

2.2K 70 1
                                    

SEDIKIT hampa. Keputusan dari alat ujian kehamilan itu menujukkan aku tak mengandung pun. Tapi, tak apa. Aku memang tak mengharapkan apa-apa. Cuma bila Edward yang suarakan, dan dia seumpama berharap.

Aku jadi sedikit terkilan.

"Tak apa, Adeera. Kau muda lagi kut." Aku letak kembali alat itu ke dalam poket seluar dan keluar dari tandas.

Beberapa meter dari tandas, aku nampak Atif sedang berdiri menyandar di dinding hospital. Dia memang betul-betul lapang sekarang ini.

"Macam mana? Awak okey? Dah bersih dah?"

"Okey. Tengok, dah bersih dah saya sental." Aku tunjukkan tangan aku yang sememangnya dah bersih kepada dia.

Dia senyum manis. "Glad to know that."

"Awak tak sibuk ke, Atif? Tak ada pesakit yang perlukan khidmat awak? Kenapa awak nampak macam tengah bercuti sekarang?"

"Saya sibuk. Tapi kebetulan hari ni jadual saya tak padat sangat. Jadi, saya memang ada masa sekarang ni."

"Oh, macam tu. Sekarang pukul berapa ye? Saya belum solat Zohor lagi. Takut dah habis waktu."

Atif kerling jam tangan di tangan kanannya. Cartier.

"It's 3:30. Still got time. Kalau awak nak cepat boleh solat dekat bilik saya. Tak ada orang."

"Eh, tak apalah. Dekat surau pun tak ada orang juga, Atif."

"Ye, saya tahu. Awak jangan salah faham, Adeera. Saya bukan apa. Saya cuma nak tolong awak je. For your information, surau dekat hospital ni cuma ada di tingkat G dan dan dihujung hospital. Terlalu jauh untuk awak yang nak kejar waktu solat."

"Ofis saya ada dekat tingkat sepuluh je. Dekat dari sini."

"Eh, tapi bukan ke sekarang kita dekat tingkat G, Atif?"

"Hmm, nah. I forgot about that. Okay, fine. Tapi, bilik saya lebih convenient. I guarantee you, Adeera."

"Okey." Aku mula berjalan.

"Apa maksud 'okey' awak tu?"

"Okey, saya tahu tu cuma alasan awak untuk saya terus rasa terhutang budi dengan awak."

"Eh, mana ada! Sa... saya tak fikir macam tu pun. Saya ikhlas. Awak tak perlu rasa terhutang budi atau apa. Serious!" Atif angkat kedua tangannya separas telinga. Bersumpah. Aku cuma ketawa.

Tiba di hadapan lif, Atif masih setia di sebelahku. Aku masuk, dia juga masuk. Sampailah pintu lif tertutup, tak ada mana-mana tingkat pun yang aku tekan. Dia juga sama.

"Bilik awak tingkat berapa, Atif? Awak nak kita duduk berapa lama dalam lif ni?"

Terus lebar senyuman di wajahnya. Seronok lah itu, aku terima ajakan dia.

"Oh, bilik saya tingkat sepuluh."

"Too far from emergency room. Ada telekung ke dekat bilik awak?"

"Allah! Saya tak pasti lah pula. Tapi, rasanya ada. Sebab kadang-kadang ibu saya ada datang sini dan tumpang solat di bilik saya."

"Jangan bagi jawapan kalau tak pasti, Atif. Saya nak jawapan yang pasti. Oh, ibu awak selalu datang? Bukan kekasih awak?"

Aku saja berbual lebih dengan dia. Aku sedih tapi tak nak terlalu layankan sangat sedih ini.

"Tak. Saya bujang, Adeera. Siapalah nak dekat saya yang untuk diri sendiri pun tak ada masa ni."

"Mungkin awak yang terlalu takut untuk mencuba. Saya sarankan awak cubalah dulu."

"Hmm, I will consider that. Kita dah sampai.



[C] Yang Terakhir UntukkuWhere stories live. Discover now