Bau & Hanjing

11.3K 731 63
                                    

Cukup kisah dikampung. Kini kita ke bandar pulak. Hehe.

Sebenarnya banyak lagi cerita dekat kampung tu. Tapi aku skip dulu, hujung-hujung nanti baru aku cerita balik.
Chiaa chia chiaa!

So, jom kita teruskan kisah dekat bandaaaaar.

Masa ni, aku dengan kakak kembar dua orang. Kitorang tengah tengok tv kat bawah. Tengah tengok cerita apa tah, khusyuk sangat. Yang lain semua dah tidur.

Kira kitorang je yang berjegang mata taknak tidur padahal esok sekolah. Biasa ler, kanak-kanak rebel kateko. Puih.

Masa tu dah lebih pukul 1 rasanya. Engko tau tau jela, masa tu memang untuk 'dia' berpesta. Yang kitorang ni pulak tak faham bahasa, memang kena la babe.

Aku ke dapur nak buat air masa tu. Yang dua ketul tu kat depan tengah tengok tv.

Tengah aku buat air, tiba tiba ada bau. Busuk gila beb. Nak kata bau sampah. Bukan, sebab baru je petang tadi buang sampah.

Aku tinggalkan cawan. Lepastu lari kat diorang. Diorang dah pelik dah pandang aku, tanya kenapa. Aku suruh diorang diam. Pastu try bau. Kembang kuncup hidung diorang. Buruk gila tengok wahahahhaha.

Ehem. Okay tak lama lepastu muka diorang berubah. K..diorang dah dapat bau yang sama.

Bau dia busuk weh. Macam bau bangkai pun ada gak.

Tapi yang paling cibainya bukan bau tu je, si malaun dua ketul ni boleh pergi kat dapur tu, nak check katanya.

Aku dah dapat agak dah apa jadi. Aku stay je kat belakang diorang. Tingkap dapur yang jenis macam sliding door tu. Diorang bukak perlahan-lahan.

Tengok takda apa pun.

So diorang tutup balik tingkap. Then kitoang pergi ke depan nak sambung tengok tv.

Tapi ingatkan dah settle dah kat dapur tadi.

Rupanya belum...

Bau busuk tu makin kuat kat ruang tamu kitorang duduk tu. Bulu roma aku takpayah cakap lah bhai. Meremang gilaa. Aku dah main renung-renung jeling-jeling kat akak aku.

Slow-slow aku tutup tv, letak remote kat atas meja. Terus pecut lari naik atas. Masuk bilik macam orang gila kitorang bertiga. Dah tak toleh belakang langsung weh!

Takut punya pasal. Huhh. Kau bayangkan bau busuk tu kuat gila! Sampai satu rumah doh bau. Memang tak lah nak toleh belakang dah. Kang toleh, tengok ada yang tersengih cemana? Tak koma kat situ kejap?

So malam tu kitorang tidur dengan peluh sakan. Even ada aircond sekalipun. Peluh sejuk tu tetap ada.

Esok pagi tu, kitorang cerita kat mak. Mak kata lori sampah la tu lalu. Aku cam...what the hell lori sampai lalu tengah pagi mak oii? Tapi wth tu cakap dalam hati je la mampu, kang kena baling dengan hanger baju.

Lepastu mak geleng kepala. Dia just cakap siapa suruh tidur lambat.
Disebabkan dia taknak menakutkan lagi anak-anak dia yang dah tersedia takut ni.
Dia palau kitorang.

Dia diam je sambil tengok tv cerita sinetron. Wtf?

K suka hati la mak.

Sejak tu, kitorang jarang dah tengok tv tengah malam. Takut jadi lagi.

Tapi masa duduk kat kawasan tu, paling banyak kena, kakak kembar aku tu la. Tapi tak la macam kena histeria bagai. Cuma nampak-nampak gitu jela.

Esoknya pula, masa tu petang nak ke senja kot tak silap? Memang setiap hari Sabtu ada pasar malam kat kawasan rumah aku tapi kena berjalan sikit ah kalau nak pergi.

So, petang tu aku dengan kakak kembar aku sorang ni, duduk kat kerusi kat luar rumah. Melepet main phone. Sambil tunggu mak and yang lain balik dari pasar malam.

Punya la tunggu, sampai tak sedor diri dah Maghrib rupanya.

Masa tulah, tiba tiba kakak aku bersuara.

Kau nampak tak anjing tadi? Besar gila kot. Dah la color hitam. Besarrr gila weh. Kau nampak tak?

Aku pelik. Mana ada anjing? Mana ada sesiapa lalu depan rumah aku tadi. Aku tau la sebab aku pun pandang kat luar tu. Tunggu makanan dari pasar malam punya pasal kan.

Aku geleng kepala. Dia tanya lagi.

Takkan tak nampak? Besar gila kot. Macam besar dari orang pun ada. Tapi tuan dia tak nampak pulak. Anjing siapa la tu.

Aku tak sedap hati. Perempuan ni dah la jenis senang nampak, tapi lembab sikit. Nak beza kan 'benda' tu dengan orang betul pun dia tak reti.

Tiba tiba pintu gate kitorang berbunyi. Mak dengan yang lain dah balik. Terus aku lari dapat kat diorang. Ambik makanan. Muahahah.

Masa nak masuk rumah tu, akak aku tanya mak aku.

Mak nampak tak tadi anjing color hitam? Besar gila lalu depan rumah kita mak. Eli nampak tapi Iman kata dia tak nampak pulak. Padahal lalu depan rumah kita ni ha.

Dia cakap sambil pandang aku. Aku pun cakap la dengan mak aku tak nampak apa apa. Mak aku dah pelik dah. Dia toleh ke belakang, tengok takda apa apa pun.

Lepas tu dia suruh je kitorang masuk rumah. Lain kali jangan duduk luar bila masa Maghrib ni, syaitan banyak meliar. Pesan mak.

Faham la aku apa maksud mak.

Yang kakak aku nampak tu sebenarnya bukan anjing betul. Itu jelmaan. Taktahu lah jelmaan dari apa. Tapi kalau ikutkan kakak aku describe anjing tu punya bentuk pun kita dah boleh tahu en. Memang scary.

Maka, lepas ni masa Maghrib jangan duduk luar. Bahayo.










based on true story. Nama yang disebut dalam cerita ni rekaan je, atas sebab tertentu. Hoho. Aku masa ni bersekolah rendah, dan kakak masih sekolah menengah.•

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now