Hostel

5.8K 457 12
                                    

Sebagai seorang student, first year aku masuk college, pihak college suruh kitorang duduk dalam hostel untuk setengah tahun. Then next year and a half baru boleh duduk luar. Masa tu pandai-pandai kau ler nak idop.

So masa aku duduk dalam hostel, hostel puteri ni ada 10 tingkat. Aku dapat tingkat 8. So agak tinggi la jugak en.

Nak dijadikan cerita. Masa tu around pukul 2 pagi tak silap. Aku dengan member aku jenis yang susah sikit nak tidur. Masa tu tinggal kitorang bertiga je dalam bilik. Aku dengan sorang member aku ni memang jenis tidur lambat, yang sorang lagi tu jenis tidur awal, tapi disebabkan sebilik dengan malaun dua ekor jenis tidur lambat, maka dia pun terjebak sekali. Harharrr.

Aku masa tu tengah melayan komik atas katil, member aku nama Izz tengah main phone dan lagi sorang Janna tengah iron baju untuk kelas esok pagi. Sementara nak menunggu si Janna habis iron baju, aku ajak la si Izz ambil air panas. Nak rendam maggi. Lapar pulak tengah-tengah malam ni en. Typical problem for malay student. Pfft.

So tinggal lah Janna seorang diri dalam bilik. Tapi pintu tak tutup ah. Aku biarkan terbuka. Izz dengan aku berjalan ke hujung koridor. Sebab kat situ je ada watercooler tu. Sebelah watercooler tu ada toilet. Toilet kat situ dah la scary nak mati. Nasib baik setiap tingkat ada 3 bilik mandi. Boleh pilih. Zz. Tapi aku ignore je perasaan takut masa tu.

Bila dah sampai je kat koridor hujung. Aku pun ambil la air macam biasa. Relax lagi. Si Izz pulak bangang, tinggalkan aku sensorang kat situ. Dok mengendap hostel lelaki dekat sebelah koridor. Jauh gak ah jarak aku dengan Izz.

Elok je tenang, tiba-tiba aku terdengar suara baby. Seakan menangis. Sayu je. Aku fikir manusia lahabau mana pergi set caller ringtone macam tu. Aku lekapkan telinga dekat dinding bilik berdekatan situ. Tapi sunyi. Takde pun dengar bunyi phone.

Aku dah cuak. Tapi masih act cool.

Kedengaran lagi bunyi suara baby. Fuck. Kali ni lagi kuat. Cepat-cepat aku tutup termos air panas tu. Terus berjalan menuju ke Izz, taknak toleh belakang.

Aku bisik, panggil Izz. Tapi minah ni palau aku. Memang musibat! Last sekali aku pergi rapat kat dia. Aku bisik kat telinga dia.

"Wey, aku dengar suara baby la siak."

Terus Izz pandang aku. Aku masa tu muka takpayah cakap la cuak tahap apa. Fikir nak lari je. Tapi kaki macam kaku. Tiba-tiba Izz pecut dulu. Memang lah perempuan ni musibat tahap gaban. Aku pun tak fikir apa dah. Pecut sekali!

Elok time ktorang pecut tu, si Izz bangang ni pergi membelok. Dah la dia belok laluan nak masuk lif, gelap pulak tu. Masa tu aku pasrah gila kalau muncul apa bala gula-gula tu kat situ, memang kaki aku masa tu ikut perempuan depan ni. Macam automatik kau tahu? Shit betul!

Nasib baik takde apa-apa jadi. Sampai je kat bilik. Aku terus tutup pintu. Kunci. Si Janna dah pelik tengok kitorang dua. Tapi dia macam dapat agak apa jadi. So dia diam je, dia suruh cerita esoknya. Aku lupa nak cakap kat Izz, masa lari tadi aku terbau kemenyan. Memang shit. Lepas kejadian tu, aku serik dah nak ke situ ambik air.

__________________________

This one based on true story. Nama watak dalam cerita ni sekadar rekaan bagi mengelakkan ada orang perasan nama dia diambil nak jadi cast murahan. Thank you. 😂

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now