Empat (3)

4.5K 361 54
                                    

"Aku rasa kita stay sini jela dulu-"

"Ehhhh! Kau gila ke Mir? Nanti kita nak cakap apa dengan mak kita? Dah la esok sekolah!" Bangkang Zam.

Amir menarik nafas panjang lagi.

"Kau ni, karang mulut tu aku sumbat dengan selipar ni baru reti nak diam. Bagi la aku habis cakap dulu kot ye pun." Balas Amir.

Zam terus diam.

"Macam ni, kita stay dekat masjid ni dulu. Sampai Subuh karang. Time tu mesti dah ramai orang solat Subuh dalam ni, nanti nak balik kita saing la sekali dengan diorang. Haa amacam? Sempat punya laaaaa nak ke sekolah." Cadang Amir penuh yakin.

Zak, Zam dan Aizat hanya diam memikir.

"Hurm. Okay lah kalau macam tu, eh jap. Korang tak bawak phone ke?" Soal Zak.

"Phone aku dah mati. Kau Zat?" Jawab Zam.

"Aku tak bawak. Maleh. Kau bawak phone tak Mir, Zak?" Soal Aizat pula.

"Aku bawak. Jap." Balas Zak sambil mengeluarkan phone dari kocek baju melayu.

Laju tangannya mendail nombor maknya. Tetiba

Tup!

iPhone 5 miliknya terpadam.

"Alah bodo lahhhhh! Time ni la nak mampos! Aku baru nak message mak aku! Aduhh potong!" Bebel Zak terus menerus.

Keluhan halus terkeluar dari mulut kawan kawannya. Masa nak pakai phone la, semua phone mati. Mana taknya, dok main game tak ingat dunia. Itu la padahnya. Zz.

"Takpelah kalau macam tu, esok lepas Subuh tu kita terus cerita kat diorang. Aku rasa diorang dah tidur pun ni. Lagipun kita lelaki, dah 17 tahun pun, bukan diorang risau sangat." Balas Amir. Dia ni, bab nak tenangkan hati orang, memang power.

Kawannya hanya mengangguk lemah. Masing- masing buka selipar dan masuk dalam masjid tu. Haih nasib baik la ada Masjid. Kalau tak, taktau la apa jadi.

Elok je diorang dah melangkah masuk. Tiba tiba

"Hiiiiii hihihiiiiiiii~"

Amir, Zak, Zam dan Aizat terkejut dengar bunyi tu. Mereka dah tau dah tu bunyi apa. Terus diorang lari masuk dalam tempat solat, nak ambil surah Yassin dan Al-Quran.

"Hiiiiiii hihi hiiiiiiii~ keluar la~ temankan aku~"

Astaghfirullahalazim.

Mereka berempat terus mengucap panjang bila dengar suara tu. Suara tu jelas kedengaran kat luar Masjid ni, kalau betul la apa yang dia rasa sekarang, rasanya masa diorang berbincang tadi benda tu memang dah ada dengan diorang. Pontianak tu semua memang follow diorang sampai sini.

"Hii hihih hiiiiiiii~"

"Hii hahahhaahah hiiiii jangan la takut~ keluar la~"

"Huu huhuu huu~"

Ah sudah, ada yang menangis pulak.

"Weh korang, kita baca Yassin jom. Kuat kuat kalau boleh, kalau tak, sampai besok la kita kena ganggu camni!" Cadang Amir.

Mereka tak tunggu lama. Terus mereka start baca bismillah dan mulakan bacaan masing masing.

Terdengar teriakkan dari luar. Ada yang jerit, ada yang makin kuat mengilai, ada yang menangis.

"Kau ingat aku takut ke dengar kau baca tu bodooohhhhhhhh!!!!! Arghhh hihiuihiii~"

"Diam la bodohh diam!!!!"

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now