Peluk

21K 1.3K 214
                                    

Kisah ini berlaku sewaktu aku berumur dalam lingkungan 6-7 tahun. Kejadian ini terjadi dekat kampung aku.

Kampung aku tu memang seram. Dekat perak. Apa yang seramnya, kawasan depan rumah aku tu, ada tali air dan jerat india (kubur). Kau bayangkan tiap malam nak lalu laluan tu? Tak ke gila mampus terkucil tengah jalan wey.

So dipendekkan cerita. Malam tu malam raya tak silap. Kau paham jela bila malam raya, hantu semua pun nak raya jugak kateko.

Jadi, malam tu mak aku suruh letak kulit telur yang dah pakai dekat bunga kat laman rumah tu. Konon nak hias bagi cantik. Memang cilake, tengah malam jugak nak suruh kan?

Masa tu aku dengan kakak aku. Disebabkan dah kena paksa ikut, jadi aku pun ikut jelah. Elok tengah seronok tengok kakak aku letak kulit kulit telur tu atas bunga, tiba tiba aku tengok kepala kakak aku menoleh ke sebelah kiri.

Benda ni lah paling celaka sekali aku pernah rasa waktu tu. Kau tau kakak aku pandang apa?

Dia nampak ada makhluk rambut panjang mengurai, dengan baju putih tengah peluk pokok pisang sebelah rumah aku tu.

Celaka kan? Elok pula ada pokok pisang kat tepi rumah tu. Pehhh. Kombinasi yang terbaik lagi mantap lah bebbb.

Pokok pisang tu. Kau tau jela. Kan memang tempat diorang.

Yang si dua ketul ni pulak, dok bangang boleh tercegat kat situ lagi. Aku memang terdiam terus dah. Taktahu nak buat apa. Tapi benda alah tu tak bergerak tau. Dia diam je peluk pokok dia tu. Lepas rindu gamaknya.

Tiba tiba kakak aku macam dah sedar, dia lari terus masuk rumah. Peh ni kali ketiga celaka. Dia tinggalkan aku weh!

Aku pun tak tunggu apa dah. Terus cabut lari gak masuk rumah macam orang gila.

Mak aku dah pelik, apahal muka pucat semacam. Lepastu dia diam. Dah faham la kot apa jadi kat kitorang.

Then dia just suruh kitorang basuh kaki apa semua. Lepas tu masuk tidur.

sorry part ni memang pendek. Tapi lepas ni InsyaAllah akan panjang. Dan makin seram. Hohoho. Terus kan membaca! Dan vote dan comment dan like!•

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now