Disebabkan aku kena tinggal dengan mak bapak aku, jadi aku terpaksa tinggal sensorang dalam rumah masa tu.
Katanya diorang pergi kenduri kot. Tak ingat pulak kenduri apa. Haiya, itu la—kepala asyik pikir pasal game je mana taknya.
Jam dah menunjukkan pukul 8:30 malam. Layan berita jap ah.
Anisa duduk atas sofa sambil makan popcorn. Perempuan pemalas nak memasak, memang macam ni. (Strictly don't do this at home girls.)
Tv bertukar channel. Dari berita tv3 tadi sekarang dah jadi movie Maze Runner.
Tengah syok layan movie, tiba tiba loceng pintu rumah Anisa berbunyi.
"Eh? Yay diorang dah balik!" Jerit Anisa terus dan menuju ke pintu.
Dia sangka parents dia yang balik tapi sayang, sangkaannya salah.
Terjengul satu figura seorang gadis dihadapannya.
"Aik? Laa Lofa. Kau buat apa kat sini?" Soal Anisa pada kawannya itu.
Kawannya yang bernama Lofa tu hanya tersenyum.
Walaupun diorang satu sekolah, tapi dia dengan Lofa ni tak la rapat mana pun. Jarang la nak berborak. Waktu kecil dulu jela rapat. Sekarang bila dah besar ni, tak rapat sangat. Parents diorang jela rapat.
"Sini ah masuk beb! Kau datang memalam ni apsal weh?" Ajak Anisa.
Lofa pandang Anisa.
"Tak, aku sebenarnya nak jumpa kau sebab ada benda aku nak bagi." Balas Lofa sambil duduk atas sofa.
Anisa pandang Lofa pelik.
"Barang apa?" Soal Anisa terus.
Lofa mengeluarkan sesuatu dari dalam poket seluarnya.
Rantai.
"Nah." Sua Lofa ke arah Anisa.
Anisa terkejut. Satu, sebab rantai tu cantik. Dua, dah kenapa perempuan ni tetiba bagi aku rantai ni?
Tapi persoalan tu dilempar dalam hati jela. Kang kecik hati pulak minah ni.
"Weh cantiknya rantai ni. Kau beli untuk aku ke? Thanks bebb!" Balas Anisa. Rantai tu dibelek belek.
Lofa tersenyum.
"Kan aku ada janji sebelum ni.. nak bagi kau rantai.." Balas Lofa perlahan.
Anisa yang masih ralit dengan hadiah pemberian kawannya itu seakan terleka.
"Yela beb tapi janji tu kan dah lama do kita buat. Masa kita kecil lagi en. Kau ingat lagi eh? Gila la. Hahah!"
Balas Anisa sambil memakai rantai tersebut.
"Mestilah aku ingat. Hehehe." Sengih Lofa sambil memandang Anisa.
Sedang mereka berborak, tiba tiba terdengar bunyi phone dari dalam bilik Anisa.
"Kejap eh beb. Phone aku kat atas." Kata Anisa. Sebelum pecut naik atas.
Tak sempat Lofa nak bercakap, sekejap je Anisa dah hilang.
Phone dicapai atas meja study. One missed call from Mama.
YOU ARE READING
[REALITI] SERAM
TerrorHighest ranked #1 in Horror [10/12/16 - 24/3/18] Idk how to write synopsis actually. But basically, as you guys can see, this is HORROR story. Takda pasal cinta ke korea ke cinta monyet ke one direction lanc tu semua. Okay? Mostly reka, and ada ya...