'Kakak'

8.9K 612 103
                                    

Kejadian ni berlaku waktu kat kampung. (Kampung yg sama, Perak).
Aku tak berapa ingat umur berapa masa tu, yang aku ingat waktu tu cuti sekolah. Aku dan kakak kembar aku yang dua orang tu balik kampung. Saja nak release tension kateko.

Kejadian ni berlaku tengah malam (duh, ofcoz la malam). Masa ni aku kecil lagi, dalam lingkungan 11-12 tahun kot.

Waktu kejadian ni arwah opah aku masih lagi hidup. Apa apa pun, semoga rohnya tenang di alam sana. I miss you opah. Al-fatihah.

Okay berbalik kepada cerita. Waktu malam, tak pasti jam pukul berapa waktu tu. Tapi bila dah dekat kampung kau faham jela, pukul 9 dia dah macam midnight je rasa. Sunyi namatey.

Aku yang sememangnya jenis mata burung hantu, memang susah nak lelap sikit. Haih.

Waktu tu aku tidur dengan arwah opah. Biasa la cucu manja gitew. Aku tidur dengan opah, manakala kakak kembar aku tu tidur berdua. Kitorang tak tidur dalam bilik tau.
Tapi tidur dekat tingkat atas, bahagian ruang tamu. Luas la. Rumah kampung, rumah papan plus batu bertingkat. Bawah batu, atas papan.

Pandai2 la ko imagine. Maleh nak describe sangat.

So bahagian atas rumah tu papan, jadi bila tidur malam memang sejuk ah. Takpayah pasang kipas pun takpa. Sebab tingkap rumah bahagian atas tu pun papan, ala macam rumah zaman dulu tu. So memang ada celah celah lubang dimana kalau kau nak ngintai hantu kat luar pun boleh nampak. Takpun hantu yang ngintai engko dulu.

Jadi, lama kelamaan aku pun tertidur. Masa tu aku orang last tidur. Opah and kakak-kakak aku dah tidur lama dah.

Tengah nyenyak tidur, entah macam mana aku tetiba terjaga tengah pagi buta tu.

Tak sure pukul berapa masa tu.

Aku masa tu mamai weh. Yela tetiba terjaga en. Tengah gosok mata. Aku tergerak hati nak toleh ke arah kelambu kakak aku. (Masa tu tidur pakai kelambu). Dekat sebelah.

Taktahu lah sebab masa tu kecil lagi or memang aku takda perasaan ke apa masa tu. Takpun sebab mamai.

Tapi sumpah, dengan mata kepala aku sendiri.

Aku nampak lembaga perempuan.

Menyerupai kakak aku. Sebijik weh. Pakai baju tidur merah, rambut paras bahu, tengah duduk bersimpuh dekat sebelah kelambu kakak aku. Betul betul sebelah wehhhhh.

Yang buat aku tau tu bukan 'kakak' aku ialah, dia pegang sesuatu. Warna putih.

Atau lebih dikenali sebagai batu nisan.

Aku waktu tu kan 'mamai'. So aku try fokus. Aku pandang je 'kakak' aku tu. Lama gak ah. Muka dia gelap je doooo. Rambut terserkup kat muka. Duduk mengadap aku weh!

Lama tu baru aku cam tersedar. Terus aku baring balik kat sebelah opah aku. Peluk opah aku. Sampai esok pagi. Baru aku cerita kat kakak aku. Kat opah aku tak ah.

Aku cerita semua kat kakak aku. Terkejut kakak aku. Lagi yang buat aku terkejut is, dia kata masa tu dia mana ada bangun ke apa. Aku cuak.

Tapi memang pun. Dalam keadaan aku separa sedar nampak lembaga tu, aku memang tau dah tu bukan kakak aku. Except batu nisan kat tangan, aku memang nampak kakak real aku tengah terbaring tidur lena kat sebelah lembaga tu.

So kesimpulan dia. Jangan bangun waktu pagi buta. Hohoohoh.



based on true story. Lepas kejadian tu, aku balik kl and cerita kat mak aku. Mak aku kata mesti ada org 'membela' and benda tu datang kacau•

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now