Ghostnight 1.

4.3K 268 30
                                    

Aku bersendirian dekat rumah haritu.

Tiba tiba terdengar bunyi pintu terbukak di bilik atas.

Perasaan aku masa tu sukar nak gambarkan macam mana. Tapi perasaan cuak tu memang ada. Wajib. Dan bercampur dengan perasaan-perasaan lain.

Dengan perlahan aku bangun dari atas sofa, phone dicapai dulu. Dibuatnya yang sergah aku tu nanti— penyangak, boleh la dail terus 999. Itu pun kalau aku hidup lagi la masa tu.

Masa nak berjalan ke tangga tu— aku dapat dengar bunyi jantung aku makin kuat berdegup. Aku dapat rasakan peluh meluncur laju dari dahi ke dagu.

K dah sampai tangga.

Aku pun dengan perasaan takut+curious+nervous+etc masa tu, cuba intai dari hujung tangga tu. Kenapa aku tak naik atas? Tolong la. Aku tak bodoh lagi macam orang orang dalam movie hantu tu— dah tau duduk sorang- pastu dengar bunyi pelik pelik— lagi nak pergi jenguk dekat dekat. Apaa bangang sangat?

Masa aku panjangkan leher nak tengok keadaan atas kat hujung tangga tu— aku ingat takda apa apa la yang akan jadi— sekadar ilusi jela konon.

Rupanya sebaliknya, ada 'seseorang' intai aku balik dari tingkat atas.

Dengan perasaan gemuruh jiwa, semangat membara, dari puncak ingin ke angkasa~ k, aku undur kebelakang secara slow motion.

"Hihihi nak pergi mana tu~"

Terkejut aku. Pandai berkata kata pulak si gadis berambut serabai, bermata full putih bergincu merah sehingga ke telinga.

Sepantas Usain Bolt aku terus lari menuju ke pintu keluar. Tak sempat nak pakai selipar, aku terus lari ke laman rumah.

Dari luar, aku perasan si gadis tu dah berdiri kat depan pintu rumah. Pintu depan tu cam ada tingkap kaca- so kalau nak main intai intai kat situ boleh sangat hah.

Aku lari lagi keluar pagar pulak kali ni.

"Wtf— dia ni ikut aku ke apa?! Jalan laju plak tu— berlari ke apa?" Bebel aku sambil kepala terteleng kebelakang.

Aku nampak si gadis tu kat luar rumah dah. Kat laman rumah. Manakala aku dah luar pagar, jauh jarak antara kitorang adalah cam selang serumah. Aku boleh nampak dia still perhatikan aku.

Jap dia ni hantu ke orang?

Aku tak fikir panjang, terus aku berlari ke rumah member aku. Aboi.

Terus aku masuk dalam laman rumah Aboi. Gate kecik dia tak kunci. Pintu diketuk macam orang gila.

"Woi woi sabar ah! Apa ketuk pintu rumah orang macam nak kasi roboh ni, nak tercabut dah oii!" Jerit Aboi dari dalam. Tapi aku abaikan je.

Pintu terbuka. Kelihatan Aboi dengan rambut kusut masai, bersinglet hitam dan berkain pelekat di pintu.

"Apahal ka—"

Terus aku masuk rumah Aboi tanpa tunggu dia habis cakap. Dah macam pelesit masuk rumah. Nasib baik tak pakai selipar, aku rasa kalau pakai, memang dah masuk dengan selipar2 sekali.

"Oiii!" Panggil Aboi lagi. Kali ni dia bercekak pinggang sambil geleng kepala bila tengok gelagat aku macam kena sampuk semangat anjing gila.

"T-tutup pintu tu cepat!" Balas aku sambil terketar ketar.

Kening Aboi dah macam Ziana Zain. Tapi pintu ditutup gak.

"Apesal kau ni? Sejak bila gggggggagap?" Ajuk Aboi sambil gelak.

Bila dengar gelak tawa serupa bangang tu, soul aku terus menusup masuk dalam badan aku balik.

"Jangan gelak la setan. Aku tengah serious ni." Balas aku, muka serious habis.

"Hahaha lek la Ben. Kk serious. Siapa yang jadikan kawan aku separuh sasau ni sampai datang rumah aku pun tak berkasut?" Balas Aboi lagi. Lepas tu dia gelak lagi.

Shit la bila dapat kawan kaki bahan ni. Aduh.

Aku tak hiraukan jenaka yang cuba dibuat oleh Aboi. Haaa gitew.

"Tadi ada pontianak sial dalam rumah aku!" Jerit aku.

Aboi kaget. Terkejut agaknya bila tengok aku jerit tetiba.

"Takyah la jerit jerit, hang ni pun, kang mak aku bising la taik!" Marah Aboi. Shit! Itu yang dipersoalkan pula.

Aboi seakan mengelamun lepas tu.

"Weh kau dengar tak aku cakap ni?!" Soal aku lagi. Kali ni nada tinggi sikit tapi tak jerit ah.

"Haish! Aku dengar la! Sabar jap aku nak pikir." Balas dia.

Berkerut dahi aku. Tapi kerutan dahi Aboi lagi teruk. Apahal macam pikir masalah negara je tu?

"Wehh kau fikir apa sia? Pontianak dalam rumah aku tu! Macam mana nak halau dia?!"

Kali ni aku bangun dari sofa terus. Tadi tengah duduk. Halamak. Normal la masuk masuk rumah member terus landing atas sofa dulu. Siapa tak pernah buat, dia buffalo.

"Jap— macam mana boleh ada pontianak kat rumah kau at the first place? Aku lost la part tu." Balas Aboi.

Aku hanya mampu beristighfar, berselawat, mengucap, menguap dan sebagainya bila dengar balasan dari Aboi ni.

"Apa kata kau pergi tanya pontianak tu sendiri? Apsal dia boleh sesat dalam rumah aku. Then kau boleh la pimpin dia keluar dari rumah aku dan bawa dia ke jalan yang benar. Tak gitu?" Balas aku sarcastic.

"HAHAHA!" Gelak besar Aboi terus.

"Fak off. Baik aku kawin dengan Cik Kiah tonggek belakang rumah tu. Aku rela walaupun dia janda. Hmm."










Sabar tunggu sambungan k. Pfft

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now