Hanya Aboi dengan Laila je tengok aku balik. Ustaz Don still dalam kedudukan yang sama, memandang ke arah makhluk dibelakangnya, seolah-olah dia nampak apa yang aku nampak. Aku taktahu dia baca apa, sebab makhluk tu terus ghaib tak lama tu.
Aku terjelepuk kat lantai. Tangan kiri berpaut kat sofa.
"Ben!" Laila menerpa arah aku. Kemudian Aboi turut sama datang. Diorang tolong aku duduk atas sofa. Aku masih dalam keadaan shock.
W-what the?!
Rupa buruk makhluk tu masa menyeringai tadi buatkan aku seram sejuk. Ibarat benda tu nak terkam kau dengan chainsaw, pastu kau cam dapat agak dah ajal kau nak sampai time tu. Haa bayangkan la cuak dia cemana.
"Aboi, pergi ambil air kosong secawan." Arah Ustaz. Tak tunggu lama, Aboi terus pergi ke dapur.
Aku yang masih dalam keadaan separa menggigil- rasa macam kosong. Aku tak dapat fikir apa-apa. Damn it! Time ni la kau nak jadi bebal pun wahai otak
"Ustaz, Aboi okay ke? Saya risau lah. Muka dia pucat sangat ni." Suara Laila cemas.
Aku, yang still dalam keadaan 'bengong' pandang muka Laila. Entah apa yang dia panikkan sangat tah, bukan dia yang nampak benda tu. Sepatutnya aku yang kena cemas, tapi tak, aku dengar suara diorang bercakap tapi aku takboleh nak bagi respon. Macam- terlalu terkejut sampai lidah kau beku for a second. Faham? Kalau tak faham pergi terjun longkang
Ustaz geleng. "Takpe, saya tolong seboleh yang mungkin. Dia masih terkejut ni. InsyaAllah dia tak apa-apa."
Yakin gila Ustaz ni cakap. Bagus betul
Laila pandang aku dengan muka sayu dia. Haih awek ni, jangan buat aku cair time ni please.
"Tapi Ustaz, dia jadi macam ni sebab -"
"Laila." Ustaz memandang Laila lama, lepas tu dia menggeleng. Means dia taknak teruskan conversation tu dah. Laila hanya menunduk faham.
"Nah Ustaz." Hulur Aboi kat Ustaz.
Air kosong dalam cawan tu Ustaz letak sikit atas tapak tangan, lepas tu dia baca sesuatu kat air tu then dia sapu kat muka Ben. Benda yang sama dia buat masa Aboi kena kacau sebelum ni.
Baru lah aku rasa cam tenang sikit. Nafas pun dah teratur. Kalau tak tadi rasa cam baru lepas kena kejar lembu gila je.
"Ben? Awak okay tak?" Soal Ustaz.
Aku masih diam, taktau nak cakap apa.
"Ustaz."
Aku pandang Ustaz, Aboi dengan Laila bersilih ganti. Akhirnya semangat aku dah kembali bersatu dengan jasad
"Ye?"
"Hijab saya terbuka ke?"
Diorang terkejut. Lagi-lagi muka Aboi, nampak sangat terkejut tapir. Tak reti cover betul mamat ni.
Ustaz lepaskan nafas berat.
"Okay sebenarnya macam ni. Yes, boleh dikatakan hijab kamu terbuka buat masa ni, tapi tak sepenuhnya. Faham?" Kata Ustaz.
"Tak." Jawab aku jujur.
Serious, memang aku tak faham pun. Orang baru lepas kena tenung dengan hantu kot, nak faham apanya? Logic please, Ustaz. Duh
Ustaz senyum. Kemudian dia duduk kat single sofa, Aboi dengan Laila duduk gak. K akhirnya aku bakal tau cerita sebenar
"Hijab awak terbuka, tapi tak sepenuhnya. That means, awak takkan kekal selamanya macam ni. Hijab awak boleh ditutup semula." Balas Ustaz.
"Tapi?"
Aku rasa bukan sebab tu je yang buatkan diorang berahsia sangat dengan aku dari tadi. Mesti ada udang disebalik mee kari ni...
Lama aku pandang wajah tenang Ustaz Don. Tenang habis la Ustaz ni pun. Macam tengah borak pasal baju raya tahun ni warna apa je
"Tapi.. Untuk tutup semula hijab awak tu, there's a risk." Balasnya serious.
Aku telan air liur. Tekak aku rasa kelat.
"What do you mean- what risk?"
Ustaz pandang aku. Aku pandang dia balik.
"Either you'll gonna be normal as before or..."
Wajah serious Ustaz Don buatkan aku risau nak dengar ayat seterusnya dari dia.
"...buta untuk selamanya."
Aku tengok muka Ustaz dalam dalam. Lepas tu muka Aboi pulak. Last sekali muka Laila.
"Hahahahaha! You guys- hahaha you're joking right? Hahahhahahaha!"
Aku dah taktau nak bagi response apa, so aku gelak je.
Tapi, aku sorang je yang gelak masalahnya sekarang.Maksudnya..
"Jap, serious ke ni?" Mata aku gilir-gilir pandang diorang bertiga.
Ustaz angguk.
Oh...
Damn.
YOU ARE READING
[REALITI] SERAM
HorrorHighest ranked #1 in Horror [10/12/16 - 24/3/18] Idk how to write synopsis actually. But basically, as you guys can see, this is HORROR story. Takda pasal cinta ke korea ke cinta monyet ke one direction lanc tu semua. Okay? Mostly reka, and ada ya...