Alone 3

5.7K 413 44
                                    

"Kau ni.. Biar betul?!" Soal Jimbo kasar. Dia dah berdiri dekat meja makan tu. Tak senang duduk.

"Betul lah. Aku bangun tadi, tengok tengok dah jadi camni."

"Habis tu, rumah kau gelap semacam apahal? Pastu tak berkunci pulak tu." Soal Jimbo lagi penuh dengan curiosity.

"Aku tinggal dengan housemates aku. Tapi bila aku bangun, tengok rumah memang dah gelap and aku sorang je tinggal. Aku pergi lah jenguk kat tingkap atas tu, then aku nampak seseorang, tak sangka orang tu kau."

Jimbo macam dah dapat tangkap sikit.

"Oh so yang buat bunyi bising nak mati tu, kau la?" Soal Jimbo lagi.

Aiman mengangguk.
"Itu je cara nak tarik perhatian kau. Actually masa kau kat luar tu, aku dah nampak ada 'benda' menghampiri kau. Nasib baik kau cepat doh. Kalau tak, heh mati takde kubur la kau."

Jimbo kaget. Bulu roma takyah cakap la, memang dah tegak setegak tegaknya. Pft.

"Aku pun macam kau gak, Man. Aku bangun, then keluar dari bilik tetiba dah jadi camni. Sunyi je. Aku ada try call Hairul dengan awek aku. Hairul punya number engaged, tapi awek aku..." Jimbo menelan air liur. Seram nak menyambung ayat dia.

"Nombor awek kau asal weh?!" Soal Aiman pantas.

"Berjawab. Tapi.. Aku tak yakin yang jawab tu 'orang' beb." Balas Jimbo lambat.

Riak wajah Aiman bertukar. Terkejut dengan penyataan Jimbo.

"Serious lah?"

"Ada kau nampak muka aku macam muka penipu ke?" Soal Jimbo geram.

"Hurm ada lah sikit." Balas Aiman selamba.

"Wei serious lah bodo! Aku hempuk kepala kau dengan periuk ni karang." Jimbo dah ready nak ambik periuk kat sinki.

"Haha. Kk sorry. Jadi, apakah yang harus kita lakukan sekarang ini wahai Jimbon?" Soal Aiman skema.

"Kau, kalau aku dah debik dengan pinggan ni, sia sia je hidup kau tau? Jimbon tengkorok mu! Haih. Kenapa lah aku boleh terjebak dalam hal ni dengan kau? Patutnya bagi la awek cun ke. Jessica Alba ke. Macam dalam movie tu. Setiap hero, mesti ada heroin en?" Bebel Jimbo sensorang.

"Kau jangan nak meraban tengah-tengah petang ni eh. Bersyukur sikit ada aku ni, at least ada gak orang nak tolong kau. Ke kau nak berkawan dengan makhluk tak pakai baju kat luar sana tu?" Ujar Aiman dengan senyuman sinis.

"Haish! Sekarang ni macam mana ni? Takkan kita nak stuck kat sini je?" Soal Jimbo. Dia melepaskan keluhan berat.

Kelihatan Aiman turut buat perkara yang sama. Wajah masing-masing kembali mendung.

Tak lama lepas tu, Aiman bersuara.

"Aku ada idea. Jap. Bagi aku cuci pinggan dulu."

Jimbo hanya mengjulingkan mata ke siling.

"Cepat la! Nak basuh pinggan pun macam siput babi ke. Lembab!"

"Apa kau cakap? Siput babi? Weh setan, ni pinggan kau tau aku tolong cucikan. Dah la orang tolong masak, bukan nak cakap thanks ke apa ke. Lagi membebel macam mak—"

"Thanks daddy sebab masakkan untuk saya. Saya sayang daddy! Muah sikit!" Jimbo terkam Aiman. Acah acah nak kiss dia.

"Wei wei bodoh! Lepas la! Eee bangangnya kau ni. Anak siapa la yang aku jumpa ni ya tuhan!Entah- entah gay ke bisex dia ni ya Allah ampunkan la hamba mu ini ya Allah." Kata Aiman sambil menolak kepala Jimbo. Penuh dramatik muka dia saat ni.

Jimbo gelak setan.

"HAHAHA! Ei takde siapa nak jadi gay la! Dah la cepat lahh basuh tu! Kang betul- betul aku jadi gay, lunyai kau nanti Man. Hehe, aum!" Balas Jimbo nakal. Saja nak menyakat si mamat ni. Kah kah.

"Eh kau pergi depan la setan. Geli aku tengok muka kau. Silap silap pinggan tak habis basuh ni melekat kat muka tu karang." Arah Aiman geram. Dia meneruskan cuci pinggan.

Makin kuat ketawa Jimbo.

Tiba tiba ketawa Jimbo berselang dengan suara orang mengilai. Jap.. Orang ke?

Jimbo yang baru nak melangkah ke ruang tamu tu terus terdiam. Statik. Tak bergerak. Sama jugak dengan Aiman. Pinggan tak bercuci tu masih ada ditangan dia. Slow motion Jimbo memusingkan badannya mengadap Aiman. Mereka berpandangan sambil buat bahasa mulut.

"Apa benda tu..?" Soal Jimbo walaupun tak keluar suara. Tapi masih dapat dibaca oleh Aiman dari gerak mulutnya.

Aiman basuh tangannya yang bersabun. Lalu dia letakkan jari dekat mulut. Suruh Jimbo diam.

Perlahan mereka melangkah ke ruang tamu. Bunyi hilai tawa yang nyaring tadi semakin perlahan. Aiman cuba intai dekat pintu dapur, ke arah ruang tamu. Kot tetiba ada 'benda' kat depan tu, tak pasal pasal keras je jap lagi kang.

Jantung dia berdegup kencang. Seluruh badan dia terasa sejuk. Terasa takda darah langsung dibadannya sekarang. Pucat! Jimbo yang perasan perubahan riak wajah Aiman, pelik. Dia cuit bahu rakannya itu tapi takde response. Lalu dia pun menjenguk ke arah ruang tamu.

Alangkah terkejutnya dia bila ternampak seekor makhluk berupa wanita berambut panjang melepasi kaki, memakai baju putih, bermata merah dengan mulut berdarah serta berulat mukanya, sedang berdiri tegak di ruang tamu itu dan memandang mereka tajam.

Dengan dalam keadaan yang samar samar gelap tu. Menyebabkan suasana makin seram. Menggigil rasa lutut kakinya.

"Ya Allah... Man—"

"ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR..!"

Kuat suara Aiman mengazan ketika itu memenuhi satu rumah. Jimbo yang masih terkejut hanya berdiam diri sambil membaca surah surah yang dia ingat dalam hati.

"ARGHHHHH PANAS!! PANAS! DIAM LAH BODOH!!!! AKU KATA DIAM LAHHHH!DIAMMMMM KAU ANAK ADAM!!!! ARGHHH!!!"

"...ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR. LA-ILAHA ILLALLAH....!"

Makin kuat suara Aiman, lagi kuat dan nyaring suara makhluk tu menjerit seperti cacing kepanasan. Elok je azan habis, makhluk halus tu terus hilang dari pandangan.

______________

Bila nak habis cerita ni? Author tak tahu nak buat ending cemana weyyyyyyyy 😂
Takpa, author janji (tak) Alone 4 is the last one.
Kah kah kah.

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now