Alone 2

6.3K 504 28
                                    

Sambungan yang ni agak panjang sikit. Hehe. Tetiba idea mencurah-curah pulak bak hujan yang turun renyai-renyai di bandar Kolumpo. Uh..
Okay! Teruskan membaca! Vote jangan tak vote!!
_____________________

Jimbo melangkah ke arah rumah hujung itu. Kakinya terasa berat saat ingin menuju ke rumah tersebut. Perasaannya kuat mengatakan ada sesuatu yang menunggunya di dalam rumah itu. Tapi dia cuba berfikiran positif.

Disaat kakinya terpacak betul betul depan rumah hujung yang gelap dan kosong tu, dia menarik nafas panjang. Dan dihembus perlahan. Air liur ditelan. Kesat. Walaupun hari masih siang, tapi rumah tersebut kelihaan gelap, suram macam malam je gayanya.

"Betul ke apa yang aku buat ni?" Soal Jimbo perlahan. Walaupun dia tahu, takde sesiapa pun akan jawab soalan dia tu. Tapi dia nak cakap jugak.

Dia rasa ragu ragu nak masuk rumah tu sekarang. Jimbo melihat sekitar rumah itu, matanya kini tertumpu dekat tingkap milik rumah tersebut.

Tanpa disangka, satu lembaga berupa manusia muncul ditingkap rumah tu, merenung Jimbo.

Jimbo kaget. Dalam hati dia berteki teki, ni orang ke manusia?

Ada la dalam seminit mereka bertentang mata.

"WEI, MASUK RUMAH NI CEPAT!" Jerit 'manusia' tu tiba-tiba. Jimbo terkejut.

"Apahal?! Kau manusia ke hantu woii!" Jerit Jimbo kembali tanpa was-was. Berani kemain. 😏

"Kalau kau nak hidup, baik kau masuk rumah ni sekarang. Takpun, kau boleh mati kat situ dengan ngeri." Jawab 'manusia' tu lagi dari tingkap.

Jimbo pelik mendengar ayat dari 'manusia' tu.

"Maksud kau?" Soal Jimbo. Berkerut dahinya.

Soalan Jimbo dijawab menggunakan tangan. 'Manusia' itu tunjuk ke arah belakang Jimbo. Jimbo terus pusing.

Alangkah terkejutnya dia masa tu. Kakinya terus menggigil.

Dibelakangnya terdapat lembaga bersaiz pelik. Tangan dan kakinya pelik. Dia macam bogel(?). Tiada muka, yang ada hanya mulut terkoyak bersama gigi taring yang besar. Dan mereka banyak. Jimbo kini menjadi tumpuan untuk makhluk pelik tu. Tunggu masa je nak kena serang.

"MASUK CEPAT LAH!!!!" Jerit 'manusia' tu lagi, menyedarkan Jimbo. Lantas, Jimbo terus pecut membuka langkah seribu ibarat Usain Bolt. Dia terus meluru masuk dalam rumah tu. Dah tak sempat nak bukak kasut. Lantaklah, darurat!

Tiba tiba lampu kecil dinyalakan oleh 'manusia' itu tadi. Pintu dikunci rapat siap engsel lagi. Jimbo hanya diam berdiri tegak sambil memandang gerak geri 'manusia' itu. Sungguh dia kelam lagi tak faham dengan situasi sekarang. Makin confuse bila makhluk tah hapa hapa tu tetiba muncul.

"Kau ni, nasib baik sempat! Kalau tak—"

"A–a–apa tadi tu? Kenapa diorang macam tu?" Soal Jimbo gagap. Masih susah dia nak adapt dengan apa yang baru berlaku tadi. Aku cuba ngintai ikut celah tingkap, lembaga tersebut masih berdiri depan rumah ni. Seram pulak tengok berdiri tegak macam tu.

'Manusia' tu hanya merenung Jimbo dengan muka batu. Lepas tu dia melepaskan nafas berat. Lampu kecil yang dipegang dinaikkan ke wajahnya. Bagi jelas. Kalau tak gelap je aku tengok muka budak ni. Dahla pakai hoodie, nak nampak muka pun susah!

Oh lelaki rupanya. Obvious kot? Suara time jerit tadi pun garau. Zz. Kepala aku dah start biol dah. Hurm. Budak ni macam baya-baya aku je? Bisik hati Jimbo.

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now