Partner

1.2K 83 4
                                    

Kawasan apartment sunyi sepi je malam tu. Jam menunjukkan hampir 12 tengah malam. Mawar dan juga teman serumahnya, Siti, masih belum tidur. Mereka sedang leka menonton televisyen di ruang tamu rumah sewa mereka.

Tatkala jam menginjak ke angka 12, bunyi detingan dari jam antik tersebut berdengung satu rumah.

Bunyi tu mengejutkan Mawar yang sedang menonton tv.

Siti dan barang antiknya, haih memang pelik. Bisik hati kecil Mawar.

"Weh, setiap kali aku dengar bunyi jam kau ni, mesti meremang do bulu roma aku. Dari mana kau dapat jam ni eh? Aku lupa." Kata Mawar sambil matanya tak lari dari memandang jam yang setinggi hampir dengan ketinggiannya.

Siti buat acuh tak acuh je dengar soalan Mawar.

"Hm? Entahla. Aku tak ingat." Balasnya.

"Kau ni, aku serious lah! Jawab la betul-betul."

"Alaaaaa, kau ni. Time time cerita best ni la kau nak tanya soalan setahun lepas. Sabar la jap! Aku nak fokus ni. Shhhhh!"

Mawar cebik. Minah ni.. Kalau dapat tengok cerita hantu dia tu, fokus habis. Sabor jela.

Lepas habis je cerita kat tv, jam masa tu dah dekat pukul 2 pagi. Mawar tak dapat nak lelap mata bila bunyi jam tu berdenting menunjukkan dah pukul 2 tepat.

Dia pun turun dari katil, nak pergi ke dapur. Tekak rasa haus pulak. Masa dia nak ke dapur tu, dia nampak tv terpasang.

Berkerut dahi dia.

Eh? Bukan tadi dah tutup tv ke. Siti tak tutup ke tadi? Dia pun berjalan ke arah tv tu nak tutup.

Alangkah terkejutnya dia bila nampak Siti tengah duduk kat sofa menghadap tv. Muka dia straight je. Statik. Mata dia tepat ke arah tv.

"Laaa kau ni tak tidur lagi ke? Aku ingat ko dah tidur dah. Haish, esok tak kerja ke minah? Terpacak lagi kat sini cam tak kerja je esok." Kata Mawar.

Siti diam je. Matanya masih merenung ke tv.

Tengok takda response dari Siti, so dia expect Siti malas nak layan dia. So Mawar layankan aje. Lantak kauu. Dia terus ke dapur ambik air.

Masa nak balik ke bilik dia sempat pesan kat Siti jangan tidur lewat sangat and jangan lupa tutup tv tu.

Tanpa tunggu response dari Siti, dia terus jalan ke bilik. Entah macam mana dia tetiba rasa tak sedap hati. So dia pergi ke arah bilik teman serumahnya tu, nak tengok Siti ada tak kat dalam. Lampu terpasang je dalam bilik Siti tu. Lalu dengan perlahan, dia pulas tombol pintu bilik Siti.

Masa ni Tuhan je tahu betapa berdebarnya dia. Lutut dia goyang tapi dia tak dapat bergerak. Kau pernah dengar tak orang cakap? Bila kau dah takut sangat, sampai kau jadi beku kat situ takboleh nak gerak.

Depan matanya sekarang, Siti tengah duduk atas katil sambil dengar lagu kat earphone, tak perasan akan kehadiran dia.

Peluh sejuk badan dia sekarang.
Kalau Siti ada kat dalam bilik ni, kat ruang tamu tu siapa...?

Sekelip mata, terus dia rempuh masuk dalam bilik Siti. Mawar menggigil. Cara dia masuk tu buatkan Siti terkejut.

"Oi, kau ni. Terkejut aku! Dah kenapa kau ni?"

Mawar dah terduduk atas lantai.

"Weh.. kau asal doh? Asal kau menggigil ni? Mawar!" Siti panggil sambil goncangkan bahu Mawar perlahan.

"Sssiti. Aaaku nampak— ruang tamu– kau– aku! Ya Allah!" Mawar taktahu nak cakap macam mana.

"Okay relax. Slow slow. Kenapa ni? Kau pucat sangat cam nampak han—!"

Terus Mawar tutup mulut Siti pakai tangan dia.

Keadaan tetiba sunyi.

Mata Mawar tetap ke arah pintu bilik Siti. Pergerakkan Mawar tu diikuti dengan mata Siti.

"Kunci pintu bilik kau sekarang."

"Mawar, apsal kau ni—!"

"NOW!"

Terus Siti kunci tanpa banyak soal.

Serta merta tiba tiba pintu bilik Siti seperti ditendang sesuatu dari luar.

THUDD!!

Terkejut tahap beruk Siti sampai dia terlompat ke arah Mawar.

"Wweh. S–siapa kat luar tu?" Soal Siti perlahan.

"Aku tak tahu. Sekarang aku nak tanya kau, kau ada surah pape tak dalam phone? Phone aku tertinggal dalam bilik aku. Kalau ada pasang kuat ku—!"

Tak sempat dia habis cakap. Diorang tetiba terdengar sesuatu. Seakan orang tengah 'humming'.

Pernah dengar lagu ulik mayang tapi versi humming? Itulah diorang tengah dengar sekarang. Mendayu dayu kat luar pintu bilik Siti.

Berderau darah masing-masing.

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now