Ghostnight 4.

3.1K 250 23
                                    

Kaku.

Terdiam bisu terus atas sofa tu bila dengar perkataan yang keluar dari mulut Aboi.
Ayat Aboi cam terngiang-ngiang dalam telinga aku. Sepatah-sepatah kedengaran bunyi dia.

Hantu. Tu. Nak. Bunuh. Kita. Semua.

Bunuh. Kita. Semua.

Kita. Semua.

Wait, WHAT?!

"Ka–kau merepek apa ni Boi? Jangan main-main. Tak lawak doh." Balas aku teragak-agak.

Melihatkan riak wajah Aboi sekarang, aku tak rasa dia bergurau pun. Tapi aku harap sangat yang dia tengah bergurau. Nak assume benda yang dia baru cakap tadi tu adalah betul, cam susah. Aku taknak mati awal kot. Baru haritu nekad nak ambik SPM dengan penuh gaya tahun ni.

"Kau ingat aku nak main-main ke benda alah camni!? Takda masa sial!" Balasnya dengan nada tinggi.

Berkerut dahi aku lihat reaksi dia. Apesal sampai nak mengamuk?

"Relax la weh. Kau kenapa? Aku tanya je kan. K takpe, kau cerita kat aku dari first." Balas aku dengan suara cover.

Kang marah balik kang, mau merajuk terus jantan ni dengan aku. Lagipun, masalah ni berpunca dari aku, aku yang babitkan dia sekali. Rasa cam tak adil pulak nak marah balik.

Aboi hanya diam. Dia meraup wajahnya dengan kedua belah tangan. Aku tengok je dia. Aboi seakan tarik nafas dalam sebelum dia start bercakap.

"Masa kita bertiga nak turun tu..."

Walaupun dah check semua tempat, tapi tengok cam takda pape je kat rumah Ben ni. Tapi tadi kat tingkap bilik ni.. Haish, imaginasi je kot! Bisik hatinya.

Aku (Aboi) tengok je Ustaz dengan Ben bercakap. Takda rasa nak menyampuk. Lepas tu Ustaz ajak turun bawah.

Masa ni lah, masa yang aku paling takut nak lalui, kalau disuruh delete salah satu moment dalam hidup kau, moment ni aku delete dulu.

Elok je aku nak jejak kaki kat tangga, nak follow Ustaz dengan Ben, tiba tiba badan aku kena tarik dari belakang, sampai masuk dalam bilik parents Ben. Lepas tu entah macam mana, kepala aku terhantuk kabinet almari kot. Then gelap.

"Bila sedar je, tau tau depan mata aku, ada lembaga tu, tengah tengok aku dengan muka bengis. Dia meluru ke arah aku sambil pekik 'JANGAN GANGGU AKU KALAU TAK AKU BUNUH SEMUA!!' "

Telan air liur je aku bila dengar cerita Aboi. Tengok keadaan Aboi yang bercerita sambil menggigil, aku tak rasa dia main-main kali ni.

"Korang sampai tepat masanya tadi. Kalau tak, aku taktahu apa jadi kat aku, Ben." Balas Aboi perlahan. Kepala dia menunduk.

Aku terdiam. Perasaan serba salah menguasai diri. Satu, sebab aku dah libatkan orang lain dalam hal ni. Dua, kitorang tengah  jadi mangsa sekarang. Mangsa apa? Mangsa pontianak! Aduh. Gawat!

"Ben, a-aku takut weh.." Sambung Aboi perlahan. Badannya menggigil. Nampak yang dia masih trauma dengan kejadian baru berlaku.

Aku tepuk perlahan bahu dia. Suruh dia relax, tenang dulu, sementara nak settlekan benda ni.

Jap. Mana adik aku ni? Apesal lama sangat ambik air? Masak air ke apa? Eh takkan la bongok sangat sampai taktahu benda bernama water cooler?

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now