Ben [3]

3.5K 262 44
                                    

Sampai je rumah, aku perhati kawasan rumah aku. Biasa je tengok. Rasa cam baru semalam je saka si Laila ni ganggu aku. Jap, mama tau ke tak eh si Laila ni ada saka? Aku bet mesti dia taktau ni, kalau tak, takda maknanya dia nak jemput masuk rumah. Ho ho

"Ma, abang nak jumpa Aboi kejap lah." Kata aku.

"Eh abang ni. Laila kan ada ni, tak elok biarkan tetamu camtu je. Nanti la jumpa Aboi tu." Balas Mama sambil hidang air sirap atas meja.

Aku cam taktau nak buat apa. Tapi yang aku tau aku haus sekarang. So aku jalan ke meja, then minum air sirap tu.

"Ala ma. Sekejap je." Pujuk aku lagi setelah habis satu cawan aku minum.

Mama pandang aku.

"Okay, abang bawak Laila sekali lah kalau camtu. Jom weh!" Terus aku tarik tangan Laila pergi ke arah pintu. Dia cam terkejut tengok aku tetiba tarik dia.

Hah kan senang cerita? Aku bawak terus tetamu ni join sekali. Lagipun aku memang nak perempuan ni ikut sekali. Mudah sikit kerja aku.

"Abang! Kalau ye pun bagi la kawan tu minum dulu!" Kata mama separa jerit.

"Takpe auntie, kitorang keluar sekejap ye." Balas Laila sopan. Sopan sangat.

Mama aku mengeluh. "Haa, jangan lama lama. Abang! Jaga anak orang tu elok elok." Arah mama kat aku.

"Yee! Abang pergi rumah Aboi je pun. K bai ma!"

Pintu aku tutup. Dekat luar, Laila yang tengah sarung kasut aku pandang. Lama. Saja nak bagi dia tau yang aku tengah pandang dia.

"Aku tau kau tahu something, Laila." Kata aku perlahan.

Muka Laila takda riak. Buatkan aku bingung. Tadi bukan main lagi tersengih depan mak aku. Ni jadi batu pulak.

Lepas tu dia mengeluh.

"Mestilah aku tau, aku kan ada kat situ sekali masa benda tu jadi."

Berkerut dahi aku dengar dia cakap. Ber-kau aku pulak. Nampak sangat tadi berlakon. Haktuih

"Benda apa yang jadi?" Soal aku pantas.

"Jom la pergi rumah Aboi. Nanti kau tau cerita sebenar." Katanya lepas tu terus keluar melepasi gate rumah aku.

Aku jalan saing dengan Laila.

"Apesal kau berlakon masa kat hospital tadi?" Soal aku.

"Berlakon? Siapa? Aku?" Balas Laila.

"Taklah. Rumput tu. Yelah kau lah, siapa lagi ada kat sini." Jawab aku selamba. Sambil roll eyes.

Muka Laila dah jadi jeruk. Masam je.

"Mana ada aku berlakon! Aku memang nak lawat kau la." Balasnya.

"Oh tadi ber-saya awak dengan aku. Sekarang ni aku kau pulak. Tu kau kata tak berlakon?"

Laila stop. Pastu pandang aku.

"Itu bukan berlakon okay! Itu hormat! Aku just respect parents kau je! Yang kau ni defensive sangat apahal?" Marahnya.

"Defensive? Dari semalam lagi aku rasa ada something tak kena je. Sampaikan aku rasa diri aku pun ikut tak betul sekali. Boleh tak tolong explain kat aku apa jadi? Dah seminggu kau tau aku tak sedarkan diri?! What do you expect, aku act like a normal Ben, macam dulu?"

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now