White lies adalah cerita pendek tentang seorang gadis muda yang tidak boleh memberitahu kebenaran dan ibunya yang tidak boleh terima penipuan.
Ada seorang gadis muda bernama Madonna. Dia bermain di dalam bilik tidurnya apabila dia mendengar ibunya memanggilnya dari dapur. Dia berlari ke tingkat bawah.
"Madonna, datang ke sini. Ada benda yang Mama nak tanya kamu." kata ibunya.
"Apa itu?" Tanya Madonna.
"Kamu tahu siapa yang makan kek untuk tetamu tu?"
"Uh ... Tidak ... saya tak tahu," Madonna menjawab.
"Kamu ke yang makan kek tu?" Tanya ibunya.
"Tak, mama, saya tidak," gadis kecil itu menjawab.
Madonna menggelabah.
"Madonna, mama tahu apabila kamu berbohong," kata ibunya. "Seorang pencuri selalu bermula dengan berbohong dalam kehidupannya. Dan polis sentiasa menangkap pencuri. Dan pencuri itu sentiasa dihukum. Adakah kamu tahu apa yang mama ingin katakan, Madonna? "
Madonna tidak dapat menahan rasa bersalah lagi. Dia mula teresak-esak.
"Mama, saya minta maaf!" Dia meraung. "Saya yang makan kek tu! Saya minta maaf!"
"Dah, dah. Berhenti menangis, "kata ibunya sambil memegang tangannya. "Mama marah kerana kamu berbohong dekat mama. Sekarang kamu telah bercakap benar, itu dah cukup. Mama tidak suka orang bercakap bohong, jadi jangan pernah berbohong kepada mama lagi, OK?"
"OK," kata Madonna.
"Sekarang pergi lap air mata kamu." kata ibunya. "Kita akan pergi ke kedai dan beli lebih banyak kek."
"OK, Mama." kata Chiaki.
Ibu Madonna mempunyai seorang bayi. Apabila dia pulang ke rumah dari hospital, Madonna sangat gembira.
"Ini adalah Nana," kata ibunya. "Kamu kakak dia. Kamu perlu jaga dia dengan baik dan penuh kasih sayang."
"Okay, Mama." kata Chiaki.
Tetapi selepas itu, ibunya seolah-olah tidak mempunyai masa apa-apa untuk Madonna. Bayi itu menangis sepanjang hari dan sepanjang malam. Madonna tidak tahan mendengarnya menjerit dan menangis. Dia tidak dapat menumpukan perhatian. Dia tidak dapat berfikir. Akhirnya, dia sudah tak tahan!
"Mama! Saya sakit dan bosan mendengar tangisan dia!" Madonna menjerit. "Saya tak boleh belajar dalam keadaan semua ini! Boleh tak mama bagi dia diam!"
"Kamu kena lebih memahami," kata ibunya. "Nana hanya bayi. Kamu kakak dia."
"Tapi mama sentiasa dengan Nana," Madonna menangis. "Mama dah takda masa untuk saya lagi. Saya ingin menghabiskan masa dengan mama juga. Saya ingin pergi ke kedai dengan mama, ke taman dengan mama, dipeluk oleh mama..."
"Kamu sudah cukup besar untuk pergi ke tempat-tempat itu sendiri," kata ibunya. "Jangan cuba jadi seorang yang pentingkan diri dan jangan bising."
"Saya benci mama!" Madonna menjerit sambil menangis.
Dia berlari ke atas, mengunci pintu itu dan dikunci dirinya di dalam bilik. Petang itu, dia tidak mahu turun ke bawah untuk makan malam. Sebaliknya, dia tinggal di dalam biliknya dan berterusan membenci Nana.
Pada waktu malam, Madonna mempunyai mimpi yang sangat pelik. Dalam mimpi itu, dia melihat dirinya berjalan melalui rumah dalam gelap. Dia masuk ke dalam bilik bayi ibunya. Kemudian, dia mengambil adiknya dan dibawa Nana ke tingkat bawah.
Dalam mimpi itu, Madonna membuka pintu belakang dan membawa Nana keluar ke taman. Di sana, dengan cahaya bulan, dia sempat ambil cangkul dari rumah,menggali lubang kecil di rumput basah dan ditanam adik perempuannya itu hidup-hidup.
Apabila dia bangun pada waktu pagi, Madonna menggigil dan bajunya basah dengan peluh. Dia merasa sakit hingga ke perut . Mimpi ngeri itu seolah-olah begitu nyata. Dia masih terkejut.
"Mama adalah betul," dia fikir. "Nana hanya bayi. Saya kakak dia. Saya perlu belajar untuk bersabar dengan perkara seperti ini. Saya akan minta maaf dengan mama nanti. "
Ketika itu, ibunya pecah ke dalam biliknya. Air mata mengalir turun di mukanya.
"Madonna, adakah kamu tahu di mana Nana?" Tanya beliau. "Mama bangun pagi ini, tengok dia takde dekat tempat tidurnya. Adakah kamu tahu apa-apa? "
Budak perempuan itu menggeleng-gelengkan kepalanya.
"Adakah kamu pasti?" Ibunya menuntut. "Kamu benar-benar tak tahu apa-apa? Adakah kamu bersumpah? "
Madonna mengangguk. "Ya, saya bersumpah," katanya lemah.
"Baiklah! Okay!" Kata ibunya. "Tolong bantu mama cari Nana!"
Mereka mencari rumah dari atas ke bawah, tetapi mereka tidak dapat mencari Nana. Mereka berlari atas dan ke bawah jalan mencari Nana, tetapi dia tidak kelihatan. Akhirnya, ibunya jatuh terduduk dan mula teresak-esak tanpa kawalan.
"Di mana Nana pergi?" Dia meraung. "Macam mana dia boleh berjalan? Dia tidak tahu bagaimana untuk berjalan. Bagaimana dia boleh hilang seperti ini? "
Madonna kelihatan cemas.
"Madonna kamu tahu sesuatu!" Ibunya menjerit. "Madonna! Kamu tahu apa yang berlaku kepada Nana, bukan?!"
"Tidak," kata Madonna. "Saya tidak tahu apa-apa ..."
"Madonna, mama memberi amaran kepada kamu untuk tidak berbohong kepada mama lagi!" Ibunya menjerit.
"Saya tidak berbohong," Madonna menggumam.
"Mama tahu apabila kamu menipu!" Ibunya menjerit. "Beritahu mama! Di mana dia? Mana Nana? "
Madonna tidak dapat menanggung rasa bersalah lagi. Dia melihat ke luar tingkap dan menunjuk ke arah bukit kecil di taman.
"Tidak!" Ibunya menangis. "Ya Tuhan! Tidak! Ini tidak mungkin jadi kenyataan! "
"Mama!" Gadis kecil menangis teresak-esak. Dia cuba menarik tangan ibunya.
"Jangan sentuh aku!" Ibunya menjerit. "Kau membunuh Nana, bukan!? Kau membunuhnya kerana kau cemburu! "
"Saya tidak bermaksud macam tu, Mama!" Madonna menangis. "Saya tak bermaksud-!"
Ibunya bangun dalam keadaan marah. Dia meraih anak perempuannya dan mencekik leher anak perempuannya itu. Dicekik berterusan sehingga akhirnya Madonna terkulai layu tidak bernafas di atas lantai.
Tiba-tiba, loceng pintu berbunyi.
Wanita tua itu bangun dengan lemah dan menuju ke pintu rumahnya.
Apabila dia membuka pintu, dia melihat jirannya berdiri di luar. Sambil memegang Nana di tangannya.
"Kami nampak dia merangkak di luar," katanya. "Dia mesti telah keluar dari tempat tidurnya pada waktu malam. Nasib baik kita terjumpa dia sebelum sesuatu yang buruk berlaku.."
YOU ARE READING
[REALITI] SERAM
HorrorHighest ranked #1 in Horror [10/12/16 - 24/3/18] Idk how to write synopsis actually. But basically, as you guys can see, this is HORROR story. Takda pasal cinta ke korea ke cinta monyet ke one direction lanc tu semua. Okay? Mostly reka, and ada ya...