Suasana sunyi di kawasan Kampung Inang Tepi. Yang kedengaran hanya bunyi cengkerik dan katak berlagu.
Akan tetapi, di satu tempat, terdapat sebuah rumah, di depan rumah tersebut ada pondok kayu kecil. Cukup sebagai tempat berehat untuk 5 orang dalam pondok tu.
Rumah tersebut didiami sebuah keluarga. Dan salah seorang dari keluarga tu bernama Ayie. Anak sulung lelaki dalam keluarga tu.
Jam menginjak ke angka 11:30 tengah malam. Esok hari Sabtu. Tak sekolah. Ayie, Roy, Hadi dan Chad tengah lepak dekat pondok kecil tu. Borak sakan sampai ibu si Ayie panggil suruh masuk rumah pun, diorang layan tak layan je.
Akhirnya ibu dia give up.
Sebelum ibu dia tutup pintu rumah, sempat lagi dia bagi sepatah dua kata."Jangan lepak lama sangat ye. Nanti kena kacau padan muka."
Empat kepala yang duduk atas pondok tu terus diam and alihkan pandangan ke arah ibu Ayie yang tengah tersengih disebalik pintu. Muka empat anak teruna tu berkerut memandangnya. Kelam dan tak faham.
"Lagi satu, jangan gelak kuat sangat. Kang ada yang join sekali nanti. K bai!" Sambung Ibunya Ayie sebelum tutup pintu. Sekadar tutup je, tapi tak kunci pun.
Lepas tu diorang berempat sambung balik borak. Ayie cam tak ambik kisah sangat apa ibunya cakap. Di-anggap macam Ads kat Youtube je pesanan Ibunya tadi. Iklan 5 saat. Pfft.
Ayie taktahu yang mereka semua bakal menyesal sebab tak dengar pesanan ibunya tadi.
"Weh korang tau tak. Haritu Ikmal ada cerita kat aku, masa dia nak pergi kedai beli Sardin, dia ternampak 'benda' do." Kata Hadi membuka topik baru perbualan.
"Huh? Serious ah?"
"Benda apa weh?"
Ayie sekadar diam memerhati kawan kawannya bersembang. Dia rasa cam tak sedap badan pulak tetiba.
"Ikmal kata, waktu tu malam. Around pukul 9 lebih kot. Dia jalan kaki waktu tu, tak bawak basikal. So masa dia jalan nak balik rumah tu, dia baru perasan, dia sorang aje kat laluan tu. Masa tu la dia ternampak, ada benda putih atas pokok tengah usya dia. Apa lagi, lintang pukang ah dia lari pecut."
Roy dengan Chad dah cuak. Ayie telan air liur dengar cerita Hadi.
"Putus tak selipar?" Soal Ayie. Saja tanya soalan bodoh, nak hilangkan perasaan cuak.
Hadi pandang Ayie.
"Maunya tak putus! Sampai tertinggal selipar dia kat atas jalan. Balik kaki ayam je. Hahah!" Balas Hadi sambil gelak.
"Uuish. Seram gak cerita kau ni. Meremang bulu roma aku. Tengok!" Balas Chad sambil tunjuk tangan dia kat kitorang.
Memang betul pun. Tegak habis bulu roma dia.
"Kau ni memang penakut la, Chad! Hampeh betul. Hahahahah!" Kata Roy sambil gelak.
Sakan je diorang gelakkan Chad.
Muka Chad dah macam jeruk pandang kawan kawan dia. Sakit plak hati ni bila kena gelak camni. Aishhh.
Tengah sakan mereka gelak tiba tiba mata Chad teralih pandang ke arah lampu jalan. Jarak lampu jalan tu dengan rumah Ayie ni lebih kurang 100 meter kot.
YOU ARE READING
[REALITI] SERAM
HorrorHighest ranked #1 in Horror [10/12/16 - 24/3/18] Idk how to write synopsis actually. But basically, as you guys can see, this is HORROR story. Takda pasal cinta ke korea ke cinta monyet ke one direction lanc tu semua. Okay? Mostly reka, and ada ya...