Sekolah

3.8K 281 18
                                    

Credit to my teacher, nama tak ingat, jantina lelaki, dah kahwin. Kejadian ni diceritakan ketika aku bersekolah rendah.

Waktu diceritakan, pagi buta. Around 630 pagi. Biasalah, budak budak sekolah pagi. Takda benda nak buat en bila datang awal. So cikgu la jadi mangsa aku.

Kisahnya begini.

Waktu sama seperti sekarang. Pukul 6 pagi. Cikgu J (bukan nama sebenar) terpaksa datang awal pagi sebab nak settlekan kerja yang dah tergendala. Masa tu hanya dia seorang je yang ada dalam bilik guru. Semua pelajar mahupun guru, masih tak datang lagi.

Dalam bilik guru, dia punya meja kerja hujung sekali, dekat dengan pantry. So dia hanya buka lampu dekat kawasan meja dia je dan lampu pantry, malas nak bukak semua lampu.

Sedang dia buat kerja, tiba tiba dia terdengar bunyi cerek. Cerek panas menggelegak macam ada orang masak. Betul betul dekat pantry. Dia yang tengah menulis, terus stop. Cikgu J cuba ingat balik, dia ada masak air ke tadi? Lalu dia bangun, dan berjalan ke pantry.

Kosong. Dia tengok elok je cerek tu bersusun dekat rak pinggan dan cawan seperti takda orang guna.

Pelik. Dia malas nak fikir bukan bukan. Terus dia sambung kembali kerja yang terbengkalai tadi.

Beberapa minit lepas tu, cikgu J sedang fokus menulis. Tiba tiba

Prangggg!!

Bunyi pinggan pecah. Betul betul di pantry, belakangnya.

Kali ni bulu roma dia terus meremang. Dia tak berani dah nak check pantry tu, terus dia bangun dari meja kerja dan keluar dari bilik guru. Elok je sampai dekat pintu keluar, cikgu J pusing belakang nak tengok pantry tu, terkejut dia bila tengok lampu pantry tertutup. Gelap gelita. Padahal dia tak tutup pun lampu tu tadi.

Yang tinggal cahaya samar dari kawasan meja dia je. Terus dia bukak langkah seribu, pergi dari situ. Sejak tu, dia tak berani dah nak datang awal awal pagi. Kalau ada kerja bertimbun, dia angkut bawak balik je.

Tamat.

Okay, untuk pengetahuan korang, kawasan sekolah rendah aku tu, dah banyak orang cerita, ada orang bunuh diri la, satu family kena bunuh dekat padang la. Terjun bangunan, dan banyak lagi. Taktahu la betul ke tak.

Even kawan aku pun ada kena kacau, waktu yang sama jugak, awal pagi. Masa tu dia nak pergi toilet. Masa dia masuk tu dia dengar bunyi flush dalam toilet. Tapi dia pelik orang dalam toilet tu tak keluar keluar. Dia pun bijaksana sangat pergi check toilet tu satu satu, sekali kau hahhh, tengok semua kosong. Lari macam orang gila dia dari tandas tu. Terus tak jadi dia nak kencing.

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now