Senja

5.5K 444 21
                                    

Masa tu dah nak senja. Aku baru nak balik dari sekolah. Asalnya aku ni sekolah sesi pagi, tapi kena tahan pulak dengan guru disiplin, kantoi lari balik rumah masa latihan kawad haritu. Tak pasal-pasal kena balik petang. Zz. Sepatutnya pukul 4:00 petang tadi aku dah boleh balik, tapi kena tahan pulak dengan geng, ajak main bola. Apa lagi, sakan ah aku main sekali! Tengok-tengok dah senja.

Shit! Orang kata tengah senja-senja 'benda' tu suka keluar merayau cari mangsa.

Dan sekarang aku dapat rasakan aku bakal jadi mangsa. Arghhhh! Patutnya aku balik terus tadi! Dah la member2 semua macam jebon, semua balik terus tinggalkan aku sensorang dalam tandas tadi.

Sedang dia berjalan nak ke rumah, langit pun makin lama makin gelap. Makin laju langkah dia berjalan. Tiba-tiba langkah dia terstop. Jadi batu sekejap. Air liur ditelan perlahan. Matanya seakan tak percaya dengan apa yang dia lihat sekarang. Dia masih lagi berdiri tegak disitu dengan mata tertacap pada satu lembaga. Tapi lembaga tu bentuk manusia. Lelaki, tapi pakaian lelaki tu seakan tak terurus. Baju koyak dibahagian perut, terdapat satu tompokkan. Seperti..darah? Rambut pun serabai. Sedang memunggah tong sampah berdekatan tempat sampah tu. Jap.. Kaki dia mana?!

Aril dah cuak.

Dia masih lagi membatu. Dalam kepala ligat berfikir.

Lari ke tak? Lari ke tak? Lari? Kang dia kejar macam mana?

Akhirnya dia nekad. Lari!

"ARGHHHHHH! Jangan kejar aku!!! Jangann!! Makk! Tolong Aril! Ada hantu kejar!!!"

Kuat suara Aril terpekik terlolong sambil berlari lintang pukang ke arah rumahnya. Pekikan Aril tadi menarik perhatian lembaga tu. Lembaga tu terangkat kening melihat aksi Aril.

"Dah kenapa budak tu? Gila ke apa.."

Lembaga itu bergerak dari tong sampah tu sambil berjalan ke kedai mamak berdekatan situ, nak order teh o' ais. Haus.

"Apa lu mau?"

"Teh o' ais la aney. Bungkus."

"Duit lu ada ka?"

"Ada la.. Apa lu ingat wa gila takda duit ka? Podahh." Katanya sambil mengelap sisa kicap yang tumpah di bajunya tadi dengan air paip disitu. Taknak hilang pulak.

[REALITI] SERAMWhere stories live. Discover now