Spokojne si sledujeme film uvelebení s miskou popcornu na mäkkom gauči, keď nám odrazu počas úvodných titulkov víťazoslávne zasvieti vyhlásenie, že film bol natočený podľa skutočnej udalosti. Pokiaľ sme v ten deň siahli po strašidelnom filme, o noc plnú paranoidných myšlienok a strachu aj z najjemnejšieho zvuku máme postarané. Sú však obavy o narušenie našich pokojných životov temnými silami, démonmi a šialenými vrahmi oprávnené,alebo americkí režiséri reálne príbehy nafúkli a namaľovali na čierno? Pozrime sa teda na skutočné príhody skrývajúce sa za piatimi známymi horormi.
Nočná mora z Elm Street (1984)
Klasika, ktorá sa hrdo zapríčinila o nespočet bezsenných nocí tínedžerovosemdesiatych rokov. Freddy Krueger, zosobnenie nočnej mory, predsa nikdy nespí, prikradne sa do snov vyvolených amerických tínedžerov a nepustí ich zo svojich pazúrov, až kým nebude po celom pľaci striekať umelá krv.
Nestarnúca sága bola inšpirovaná osemnástimi úmrtiami laoských imigrantov z roku 1981, o ktorých sa režisér (áno, rež je o Wesovi Cravenovi) náhodou dočítal v novinách. Chlapíci (a slečna) mali spoločnú príčinu smrti, všetci boli vydesení nočnou morou doslova až na smrť, pričom žiaden z nich nemal vážnejšie zdravotné problémy. Vedci samozrejme hneď začali hľadať čo najzložitejšie vysvetlenia, prietrž diagnóz však zastavili samotní Laosania. Obete totiž patrili do skupiny laoských Hmongov praktizujúcich šamanizmus. Nie nadarmo sa hovorí, že za všetkým hľadaj ženu, chudákov pánov a jednu ženu totiž o život pripravil démon Dab Tsuam v podobe mimoriadne škaredej ženy. Táto potvora si sadne na hruď obete a veselo si ju dusí. Tak či onak, snímka šikovne ukradla motív Laosanov zomierajúcich v dôsledku vyčíňania škaredého ženského démona, ktorého len pretransformovala do podoby Freda Kruegera. Prirodzene však žiaden skutočný Krueger nepobieha medzi snami tínedžerov, takže pokiaľ nie ste laoský šamanista, môžete si aj naďalej vychutnávať ničím nerušený spánok.
3:15 zomrieš! (2005)
Na jeseň roku 1974 polícia obdržala telefonát z Amityville na Long Islande, kde bola vyvraždená celá rodina DeFeovcov. Jediný preživší následne priznal, že ho hlasy z domu priviedli k vraždeniu. O rok nato sa do domu nasťahuje nová nič netušiaca rodinka. Ako to však v podobných filmoch chodí, žiadne temné tajomstvo neostane dlho zahalené.
Tvorcovia snímky tentoraz úplne kašľali na cenzúru alebo zmenu mien, rodina DeFeovcov totiž naozaj obývala skutočný dom v doposiaľ pokojnom mestečku Amityville a neslávne ho preslávila. Páchateľ DeFeo junior sa však k činu sprvu priznať nechcel, koho by predsa lákala predstava stráviť zvyšok života v chládku? Jeden z policajtov však začul jeho výmenu názorov s dedom a netrvalo dlho, kým DeFeo dostal zaslúžený trest.
Môžeme si teda odškrtnúť zhodu mien filmových a reálnych postáv, rovnako aj miesto činu a zápletku, všetko do seba teda krásne zapadá. Pravdou je, že kauza Amityville je sama o sebe natoľko desivá, až ju ani americkí režiséri nezvládnu ešte viac vyšperkovať. Predstava syna, ktorý vyvraždí celú svoju rodinu v spánku je mrazivejšia než typický aljašský deň. Navyše, keď ho k spáchaniu činu viedli neznáme hlasy nahovárajúce mu, že sa ho rodina chystá zavraždiť, tak DeFeo nezaháľal a rozhodol sa ich ako správny súťaživý typ predbehnúť, a to presne o 3:15 v noci. Hoci si mohol vymyslieť lepšiu a menej vražednú disciplínu.
ESTÁS LEYENDO
Strašidelné príbehy {Dokončené}
TerrorRád sa bojíš?Zaujímaš sa o mystiku a nevieš si predstaviť život bez strašidelností?Tak si tu správne!