'Kemana la si Adam ni pergi? Dah la kena jalan seorang diri. Malas betullah!' Salyna bermonolog sendiri.
Orang yang sedang lalu lalang di kawasan itu dari tadi tidak henti melihatnya.
"Kenapa asyik-asyik tengok orang ni? Semalam pun sama. Rimas." Salyna berbicara sendiri.Dia paling tidak suka jika sering diperhatikan. Baginya hal itu 'menyemakkan'.
"Hy Salyna!". Amieyra dan Qarina berjalan kearahnya. "Hai." Kata Salyna.
Mereka bertiga berjalan bersama-sama ke kelas.
Tiba-tiba bahunya dicuit oleh seseorang. Seorang lelaki sedang tersenyum kearahnya.
"Excuse me. Salyna?" Lelaki itu menanya." Yes, I am. How you know me?" Salyna pelik dengan lelaki yang berada dihadapannya.
"Your name card. By the way, nama I Hans. Hans Azreen. Just call me Hans. Semalam you tercicir buku hijau ni. Buku you kan?"
"Oh my god. Thanks god!. Terima kasih Hans. Buku ni penting sangat bagi I. Kalau tak ada. Tak tahu la." Salyna berasa lega. Akhirnya jumpa juga buku tu.
Semalam dicari-cari, tak ada juga. Di bilik tak ada. Di ruang tamu tak ada. Di dapur pun tak ada. Tandas? Lagilah. Rupa-rupanya tercicir di (U).
"You budak baru kat sini ke?" Hans menanya.
"Haah. Semalam I masuk." Jawab Salyna.
"Kelas apa ye?" Hans menanya lagi.
"Ehem" kedengaran Qarina mendeham. Salyna terlupa bahawa kawannya Qarina dan Amieyra masih ada di sebelahnya.
"Sorry sorry. Hm, Hans I masuk kelas dulu ye. Dah lambat ni. Bye!" Salyna menarik kedua-dua lengan kawannya.
Hans tersenyum melihat tingkah laku Salyna._______________________________________
Hari ini sudah masuk 2 bulan Salyna dan adiknya berada di (U) ini. Sekarang, Salyna sudah kerap terserempak dengan Qairul.
Lelaki yang susah sangat nak minta maaf.
Jam menunjukkan jam 6.00 petang. Dia sudah tidak sabar mahu pulang ke rumah. Ketika berjalan ke loker, Salyna berselisih bahu dengan seseorang. Dia meminta maaf.
"Maaf." Salyna menundukkan kepalanya meminta maaf. Sekali dia mengangkat wajahnya, rupa-rupanya orang itu ialah Qairul.
Qairul tersenyum melihat Salyna. Dia terpana melihat Salyna yang memakai dress paras lutut berwarna pink. Sangat sesuai dipadankan dengannya.
Selama 2 bulan Salyna ada di sini. Hati Qairul sering tidak menentu apabila melihat wajah Salyna. Walaupun pernah dimarahi oleh Salyna, dia tidak pernah menyimpan amarah dalam diri.
Hatinya bagaikan digoncang. Mungkin sudah jatuh hati dengan Salyna? Dia kurang pasti.
"Awak lagi?" Berkerut dahi Salyna.
Dari tadi tidak henti terjumpa. Macam si Qairul tu follow dia pun ada.Qairul masih tersenyum.
"Apa senyum-senyum?!" Salyna pelik melihat Qairul.
Salyna memegang pipinya. Ada kotor ke kat pipi aku ke?
"Tak adalah. Just you look beautiful and cute today." Berseri senyuman Qairul.
"Awak cute sangat! Geram!" Kata Qairul. Dia mendekatkan dirinya dengan Salyna.
Awak? Mimpi apa mamat niy? Selalunya tak macam ni.
"Awak?" Dia hairan.
"Yes. Awak. Kenapa? Salah ke saya nak guna gelaran awak saya pulak? Kan lagi elok tu." Ujar Qairul."Okey..." Salyna jawab acuh tak acuh.
_______________________________________
Adam tercari-cari kakaknya. Rambutnya mula serabai akibat terlalu kuat berlari. Akhirnya dia menjumpai kakaknya di loker.
Salyna terkejut melihat Adam yang terus datang kearahnya lalu memegang lengannya.Salyna mula risau.
"Kenapa ni Adam?" Tanya Salyna. Dia membetulkan rambut Adam. Adam tersemput-semput.
"Nanny". Terpacul keluar nama neneknya.
"Kenapa dengan Nanny?" Tidak tenteram hati Salyna.
"Nanny sakit." Kata Adam.Tanpa melengahkan masa, Salyna terus mengajak Adam pulang. Lengan adiknya dipegang.
Perjalanan dari (U) ke rumah mengambil masa yang agak lama. Lagi pula, inilah waktu 'jammed' di Kl. Ramai yang berpusu-pusu mahu pulang ke rumah supaya sempat makan malam bersama keluarga.
_______________________________________
"Qairul, kita nak pergi mana ni?" Ariff yang berada di sebelah tempat duduk memandu menanya.
"Haah. Lagipun aku busy ni ha. Nak buat assignment." Firdaus dan Emir juga ada di tempat duduk belakang.
"Ala korang ni. Ikut jelah. Ni ha. Adik aku dah bagi location. Katanya ada something. Lagipun dah nak dekat ni." Ujar Qairul.Dia menumpukan perhatian sepenuhnya di jalan raya.
_______________________________________
"Adam, apa kita buat kat mall ni?" Salyna hairan melihat Pak Amin yang sedang mencari parkir untuk meletakkan kenderaan di pusat beli belah.
Dia mengambil getah rambutnya di dalam beg lalu rambutnya diikat tinggi.
Kelihatan kemas rambutnya.
"Relax sis. I have call our maid. She said nanny is getting better. Sekarang ni dia just suruh kita belikan something untuk dia." Adam kelihatan tenang.
"Okay. What she want?" Salyna menanya. Dia sudah keluar dari perut kereta.
"Cake. Chocolate cake. You like it,right?" Adam melihat wajah kakaknya.
"Why you asking me? It's for nanny right? So? Apa lagi cepatlah gerak!" Salyna berjalan laju meninggalkan Adam.
Selepas sahaja selesai membeli kek, mereka bergegas pulang ke rumah. Setibanya di rumah, Salyna pelik melihat rumahnya yang gelap gelita.
Elektrik tak bayar ke? Ke tak de elektrik?
Salyna hanya menggelangkan kepalanya.
Dia tidak tahu kemana Adam dan Pak Amin sudah menghilang.
Maybe check suis elektrik kat belakang.Kena tinggal sorang sorang. Tabah je.
Dia membuka tombol pintu.
Salyna tidak dapat melihat apa-apa di dalam rumah. Semuanya gelap. Dia pun berjalan ke arah suis. Dia menekan suis utama ruang tamu.
*
*
*
Okey tak bab niy? Vote and comment.
And dont forget to give a little star for me!!Qairul ni hensem tau!!! Macam artis kpop!! Nanti readers imagine je la ye!! Maybe macam Kai EXO? HAHAHA
For my readers, sorry kalau ada typo and ayat yang berbelit...
YOU ARE READING
KISAH ANTARA KITA (HIATUS)
RomanceTajuk:Kisah Antara Kita Penulis:Nur Syazwana Izaty♥ Salyna menunggu kehadiran jantung hatinya. Dia hilang tanpa khabar. Setibanya di Malaysia,dia mendapat kebahagiaan baharu bersama neneknya. Sampailah dia menjumpai lelaki yang bernama Qairul yang...