Bab 74

205 3 0
                                    

Qairul mencelik-celikkan matanya. Kepalanya mula terasa pening. Peningnya bukan kepalang. Terasa mencucuk sakitnya.

Kepalanya dipegang. Sedikit demi sedikit akhirnya matanya terbuka jua.

Suasana di sekelilingnya terang dengan diterangi lampu. Terasa berpinar kepalanya. Sumpah sakit.

Ketika dia ingin mengangkat tangan kirinya, dia merasa berat. Seakan ada sesuatu yang memegang erat tangannya.

Dia pun menoleh melihat.

Rupanya si isteri yang memegang tangannya. Bersimpuh si isteri duduk di lantai.Tanpa dia sedar, dia sudahpun mengukir. Kepala milik Salyna diusap-usapnya lembut.

Lena sungguh isterinya tidur. Comel. Tetapi mata isterinya kelihatan sedikit membengkak mungkin kerana menangis berlebihan

Pasti isterinya itu kecewa dengannya. Ah! Dia mengeluh. Abang nak minta maaf sayang. Abang tak minta pun benda ni jadi. Abang tahu ni salah abang.

Qairul merintih di dalam hati.

Kening isterinya dilurut dengan penuh kasih sayang.

Salyna merasakan tidurnya terganggu terus membuka mata. Tangan si suami yang melurut keningnya ditepis ke tepi.

Terkejut Qairul dengan perlakuan Salyna begitu. Tetapi dia sabarkan hati.

"Macam mana abang boleh ada kat dalam bilik ni?" Soal Qairul.

Matanya tepat ke arah Salyna. Iyalah, dia sendiri pelik macam mana dia boleh tiba-tiba kat dalam bilik. Tadi dia kat luar kot.

"Saya angkat awak la masuk bilik. Tetiba je pengsan depan pintu." Kata Salyna.

Dia melabuhkan punggungnya di tepi Qairul.

Dia menjeling suaminya. Marah dia belum lagi reda ye.

Sebentar tadi, rayuan si suami mula hilang. Dan dirinya juge berhenti menangis. Tekaknya terasa haus kerana sudah penat menangis.

Ketika dia mahu turun ke bawah untuk meminum air, dia terlihat suaminya sudah pengsan di depan pintu. Niatnya yang mahu minum air tadi tergendala.

Dia dengan baik hatinya mengangkat Qairul ke dalam bilik.

Biarpun ketika itu dia masih marah pada Qairul, dia tetap masih ada hati untuk mengasihani suaminya yang pengsan itu.

Qairul memandang isterinya. Mulutnya muncung sedepa.

"Awak saya? Kenapa tak panggil Qai ni abang?" Wajah Qairul cemberut. Tidak puas hati dengan sikap isterinya.

"Suka hati sayalah. Mulut saya. Bukan mulut awak. Sibuk je. It's better than aku kau. Or you want me to talk rude like just now?" Sekali lagi Qairul dijelingnya.

Oklah ni kita ber awak saya dengan dia. Kalau ber kau aku? Ha, memang siap la dia. Peluru berdas-das akan keluar daripada mulutnya.

Cepat-cepat Qairul menggeleng. Isterinya itu boleh tahan juga kalau marah.

"Dah sedar kan. Ok bye, saya nak keluar." Kata Salyna.

Dia bangun daripada tempat duduk tetapi tangan Qairul lebih cepat mengangkapnya. Salyna terdorong untuk duduk kembali.

Salyna sudah mendecit. Eh, suka suki dia je nak tarik tangan orang.

"Ish, lepaslah." Kata Salyna. Dia menggoyang-goyangkan tangannya yang dipegang oleh Qairul.

"Janganlah pergi. Abang pening kepala ni." Ujar Qairul. Dia meraih simpati daripada si isteri.

Ketika itu dia benar-benar pening. Bukannya dia mahu bohong.

"Lepaslah." Kali ini lebih kuat suara Salyna.

Akhirnya terlepas juga tangannya yang dipegang oleh Qairul. Qairul mengaduh kesakitan. Dia memegang kepalanya yang terasa berpusing itu.

Kenapa makin pening kepala aku ni? Dipicit-picitnya dahi itu.

Salyna mula gelabah. Apasal pula dengan dia ni.

"Kenapa ni? Abang demam ae?" Jujur katakan. Dia mula risau akan suaminya itu. Perkataan abang yang terluncur keluar daripada mulut langsung tidak dia perasan.

Tangannya diletakkan di atas dahi si suami. Dia memeriksa sama ada dahi si suami panas ataupun tidak. Panas. Terkejut dia. Panas dia macam air panas baru mendidih tau!

"Abang demam ni. Jap, Lyna amik ubat kat bawah." Kata Salyna.

Tangannya ditarik oleh Qairul dengan kuat. Sehinggakan dia terdorong ke dakapan si suami. Tergamam dia dengan perbuatan si suami.

Dia mahu melepaskan pelukan itu, tetapi dia tidak terdaya. Qairul terlalu erat memeluknya.

"Abang minta maaf. Abang tahu abang da buat Lyna kecewa. I'm so sorry. But, trust me I can fix it. Listen to my explanation first." Lembut saja suara Qairul.

Tangannya mengusap-usap belakang badan Salyna lembut. Sungguh dia begitu suka akan pelukan itu. Rambut panjang Salyna juga dielusnya.

Salyna diam membisu. Dia tidak menolak pelukan itu dan dia tidak membalas kembali pelukan itu. Dia hanya kaku. Dia tidak tahu apa yang dia perlu lakukan.

"Please. I love you so much Salyna Amnda. Please don't be like this. Don't be quiet like this. I don't want to lose you. You are my first and last for me."

Kata-kata Qairul kedengaran ikhlas di telinga Salyna. Salyna yang mendengar hampir saja mengeluarkan air mata. Sangat dalam kata-kata Qairul itu.

Selepas beberapa saat, esakan Salyna mula kedengaran. Dia memeluk kembali Qairul di situ.

"Why you do that to me. Why? I hate you. I hate you when you with that girl. I ha... I hate." Kata Salyna. Dia memukul-mukul belakang badan Qairul.

"I know baby. I know. I'm so sorry." Pelukan dieratkan lagi.

Badan Salyna ditepuk-tepuknya perlahan. Dia sayang akan gadis itu.

Pelukan dileraikan dan Qairul duduk berhadapan dengan Salyna. Air mata yang masih lagi kemas di pipi Salyna dilapnya dengan ibu jarinya.

Pipi mulus si isteri dipegang.

"I'm sorry." Sekali lagi Qairul meminta maaf.

Salyna hanya menunduk. Qairul mengangkat wajah si isteri. Dilihatnya anak mata Salyna yang hitam kecoklatan itu dengan pandangan yang redup.

Setelah itu dikucupnya perlahan bibir merah saga milik si isteri.

Senyuman manis dihadiahkan kepada Salyna.

*
*
*
*
*

Thanks to all supporters. I love you all. Keep support me! And please wait for the next chapter!!

Vote and comment down oke?? Segala typo minta maaf laa.. tak sengaja. And btw hope you all bole abaikan je la typo tu

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 08, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now