Bab 31

57 3 0
                                    

Salyna sudah menggigit bibir manisnya. Wajah Azzam ketika itu sungguh menyeramkan. Merah betul. Memang masak laa dia hari ni. Badannya sudah dialihkan bagi memandang wajah bengang Azzam itu.

Qairul juga yang masih selamba. Malah sempat tersenyum kecil. Kepalanya tidak henti memikirkan bibir merah saga milik Salyna. Hans dan Mukhriz pula diam membisu.

"Azzam! Sorry la. I tak buat apa-apa pun. Kenapa dengan you ni?" Bahu Azzam digoncang-goncangkan.

Azzam masih berlagak selamba. Padahal dalam hatinya sudah berapi!!
Wajah buah hatinya masih lagi ditatap rapi.

"You ni kenapa? Benda kecil je kut. Tu pun nak over!" Salyna sudah hilang kata.

"You said what? Ha? Can't you repeat?" Nada suara Azzam seakan mengejek.

"Azzam!" Suara salyna sedikit meninggi. Kini gilirannya pula mahu marah.

Azzam menghentak meja itu dengan kuat. Terkejut mereka yang berada disitu. Kuat betul dia hentak meja itu. Salyna juga sedikit terkejut. Matanya membesar memandang wajah Azzam.
Selepas dihentaknya meja itu, Azzam terus berdiri dari tempat duduk dan terus berlalu pergi. Salyna melihat Azzam yang sudah pergi dengan mata yang sayu.

Matanya melurut dari atas hingga ke bawah. Lalu, matanya mula tertatap pada tapak tangan Azzam. Berdarah. Setiap langkahnya meninggalkan darah. Salyna sudah tidak senang duduk.

"Guys. Sorry tau. Lunch kita cancel hari ni. You all makan la together. Saya ada hal. Bye!" Dengan lekas, Salyna mengemas segala bukunya dan juga beg sandangnya.

Mereka bertiga hanya melihat Salyna yang sudah pun pergi. Mukhriz begitu hampa hari ini. Rasanya, inilah hari yang amat memenatkan.

Salyna mengejar Azzam yang sudahpun jauh di hadapan. Tangannya sempat menahan lengan lelaki tersebut.

"Azzam!"

"You nak apa ni? Pergilaa sana!" Suara Azzam kedengaran marah.

Salyna sedikit terkesima dengan suara yang dilontarkan oleh Azzam. Kuat dan marah sahaja bunyi nya.

"Azzam. Please don't be like this. Okay? Sayang?" Salyna cuba memujuk.

Azzam cair mendengarkan Salyna yang memanggil nya 'sayang'. Cair terus hati batunya. Kini, tangan Salyna semakin naik memegang siku Azzam. Azzam sudah tidak keruan.

"Okay fine." Azzam mengalah.

Terlihat senyuman yang terukir di bibirnya. Nasib baik la jantung hatinya itu tidak lama merajuk.

Salyna menarik lengannya ke tempat duduk yang berdekatan. Buku yang berada di tangan kiri, diletakkan di tepinya. Beg sandang dilepaskan.

Tangannya mencari-cari sesuatu di dalam beg.

Azzam membuang pandangan ke tempat lain.

"Give me your hand." Salyna menghulurkan tangannya ke depan.

Azzam hanya mendengar kata. Tangan terus diberikan kepada Salyna. Salyna melihat tangan Azzam itu. Tiada apa-apa.

"No, the other hand." Kata Salyna.

Lambat-lambat Azzam menghulurkan tangan kirinya. Baru dia perasan bahawa tangannya sudahpun berdarah. Tidak henti pulak tu. Dia pula mula takut.

"Relax." Ujar Salyna.

Salyna mengelap darah yang berada di tangan Azzam menggunakan tisu. Nasib juga dia sentiasa membawa tisu kemana-mana. Kalau tidak, mesti dia perlu mengelap menggunakan bajunya.

Selepas sahaja mengelap darah tersebut, Salyna terus mengambil spau tangannya yang berwarna purple itu lalu, diikatnya pada tangan Azzam bagi mengurangkan pendarahan.

Tersenyum Azzam melihat wajah Salyna. Di situ, dia dapat melihat Salyna yang betul-betul masih ambil kisah tentang nya.

Terlihat sapu tangan berwarna purple itu diikat kemas pada tapak tangannya. Gambar haiwan panda pada sapu tangan yang diikat pada tangannya itu mencuit hatinya. Comel betul!

Kini matanya terarah pada wajah Salyna.

"Apa pandang-pandang?"

"Sorry." Perlahan sahaja suara Azzam.

"Malas."

"Sorry la baby!" Suara Azzam dimanjakan. Geli geleman Salyna mendengarnya.

Qairul yang sedang berjalan ke kelas, secara tidak sengaja telah melihat Salyna dan juga Azzam duduk berdua-duaan di bangku. Secara automatik hatinya menjadi panas. Cemburu tidak henti.

Mukanya sudah mencuka. Masam. Dia kalah. Salyna, , Salyna. Kenapa la awak buat saya macam ni? Awak dah curi hati saya. Rintih hati Qairul.

Dengan langkah yang lemah, Qairul terus berjalan ke tempat lain.

"Apa baby baby?" Salyna sengaja merajuk.

"Ala..." Dengan perlahan tangan Azzam berjalan ke pipinya. Diulusnya lembut pipi mulus Salyna.

"Jangan pegang la. Orang lain tengok." Kata Salyna. Dia terus meliar melihat persekitaran. Nasib juga la tiada orang yang lalu lalang di situ.

"Biar la.. biar semua orang tahu yang you tu dah ada boyfriend. "Jawab Azzam selamba.

"Ee.. siapa boyfriend I?"

"You ni memang nak kena."

Azzam mencubit pipi Salyna dengan kuat sehinggakan merah pipi mulusnya.

"Ni. I ada soalan nak tanya." Kata Azzam. Wajahnya bertukar menjadi serius.

"Nak tanya apa?"

"Kawan you tu suka kat you ke?" Soalan yang keluar dari mulut Azzam membuatkan dahinya menjadi kerut.

"Kawan mana ni?" Salyna tidak tahu.

"Kawan mana lagi..Yang tiga orang lelaki tadi la." Kata Azzam.

"Them? Seriously? Apa soalan yang you tanya ni? Tak logic langsung dia orang suka kat I." Salyna ketawa mendengarkan kata-kata Azzam.

Azzam pula membisu, tidak tahu mahu cakap apa.

"Takkan you tak perasan?"

"Perasan apa ni?"

"Tak perasan macam mana cara dia orang pandang kat you? Cara layanan dia orang dekat you?"

Kening Salyna terangkat. Langsung tidak faham dengan apa yang dikatakan oleh Azzam.

"Lelaki yang duduk depan I tu. Siapa nama dia? Hans? I perasan yang dia asyik-asyik pandang you. Senyum-senyum dekat you? Takkan you tak perasan?" Soal Azzam.

"Depan you. Mukhriz. Dia dari tadi nak kan perhatian you. Pandang you. Dia suka bila you cakap you sayang dia. Sebelah Mukhriz. Entah la nama dia. Dia dari tadi diam. Dia nak you tanya pasal dia. Dia nak you tengok dia." Ujar Azzam panjang.

*
*
*
*
You guys love my story? Vote for this story and I will continue to next chapter! !

Vote!
Vote!

Hujung tahun is cominggg

KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now