Bab 55

109 3 0
                                    

Hari ini Salyna sudah mula menyambung pelajarannya kembali setelah 3 minggu bercuti. Banyak perkara yang dia sudah lupa.

Dia datang ke UNI bersama Qairul menaiki kereta. Semakin hari hubungan mereka mesra. Selalu bersama.

Salyna berjalan berjalan beriringan bersama Qarina dan Amieyra menuju ke loker.

"So how honeymoon? Best tak?" Tanya Qarina. Dia merendahkan suaranya agar orang lain tidak dengar perbualannya dengan Salyna.

"Eh kau ni. Nak sibuk pasal honeymoon orang pula. Busybody betul!" Salyna menyiku Qarina yang berada di sebelahnya.

Hampir sahaja bukunya jatuh, tapi sempat disambut.

"Alah kau ni. Citer la! Nak tahu juga kau okey ke tidak dengan Qairul." Amieyra juga ingin tahu.

"Yela yela. Aku okey je la dengan Qairul. Aku rasa hati aku dah terbuka untuk dia. Dia sweet. The way he talk. Ya allah! Aku dah boleh cair dengarnya." Ujar Salyna. Hatinya berbunga-bunga mengingatkan wajah suaminya.

"Baguslah kalau macam tu. Dia kan husband kau. So kau kena lah sayang dia sorang je."kata Amieyra

"By the way, aku nak tanya. Azzam tu apa citer? Dah lama aku tak dengar pasal dia." Pertanyaan daripada Qarina membuatkan Salyna terdiam.

Dia senyap seketika.

"Tak payah la cakap pasal dia. Buang masa. Tak penting pun. From now on, dia tak ada kena mengena lagi dengan aku. Aku malas nak ambil tahu pasal dia. Eh.. dah la. Jom kita lunch." Ajak Salyna. Dia ingin lari dari topik Azzam itu.

"Ha yela yela." Qarina dan Amieyra sekadar mengangguk setuju.

"Kau balik naik ape? Abang aku amik ke?" Soal Qarina.

"Hm.. aku suruh Pak Amin je la yang amik aku. Kesian pula nak suruh abang sayang aku amik kan." Perkataan abang sayang itu ditekankan.

"Puih. Abang sayang??"

Amieyra meluat. Dia buat muka loya.

Selepas makanan yang dipesan terhidang di atas meja, mereka pun mula makan. Banyak perkara yang dibualkan oleh mereka di atas meja.

Cerita hal itu, bercerita hal ini. Semua nak diceritanya.

25 minit kemudian, barulah mereka keluar daripada restoren tersebut.

"Weh, ni nak pergi mana pula??" Tanya Amieyra. Sempat baju belakangnya dibetulkan.

"Balik je la. Dah pukul 2 ni. Aku penat dho." Qarina membuat muka lemah.

"Oh yeke? Tak pelah. Lain kali je." Amieyra memahaminya.

"Weh, korang dua naik kereta sama kan? Boleh tunggu kejap tak? Aku nak call pak Amin suruh dia amik aku la." Kata Salyna.

"Kau belum call? Aduh.. ha cepat la call kita orang tunggu." Ujar Qarina.

Tiba-tiba nama Salyna dipanggil. Dia pun menoleh mencari siapa yang memanggilnya.

"Salyna."

Rupanya lelaki itu yang memanggilnya.

"Hans." Nama lelaki itu disebut.

"Hai Salyna. Dah lama tak jumpa. You apa khabar? Okey tak?" Hans menanya.

Keadaanya ketika itu agak serabai. Dengan baju yang ronyok. Rambutnya yang tidak disikat.

"I'm fine. Thank you." Salyna jawab acuh tak acuh.

"Sekarang ni you makin cantik la. More beautiful than before." Hans memujinya. Senyumannya senget.

"Tak payah nak mengada. You nak apa sebenarnya ni? I nak balik la. I malas nak dengar you cakap. Tahu tak malas?!" Matanya dibesarkan.

Sejak kejadian hari itu, Salyna mula menunjukkan sikap tidak sukanya kepada Hans.

"Lyna. I'm so sorry. Please! I tahu I salah. Let's talk." Hans membuat muka sedih ke arah Salyna.

Salyna mula kesian.

"Hm. Weh korang. Korang balik la dulu."

"Habis kau?" Amieyra risau.

"Aku okey je. Tak pe. Balik la."

"Yela. Tapi kalau ada apa-apa call tau."

"Ye."

"Kalau macam tu aku dengan Qarina balik dulu la. Take care. Bye!" Amieyra melambaikan tangannya ke arah Salyna.

Sejurus sahaja kelibat kedua-dua rakannya hilang, matanya dialihkan ke arah Hans.

Hans menunduk.

"Okey, I bagi you 3 minutes to talk now talk."

"Hm. Kita masuk dulu la. Panas ni. I belanja you air." Kata Hans. Dia memujuk Salyna yang dari tadi memalingkan wajahnya daripadanya.

"Sini je la." Salyna menolak pelawaan Hans.

"Tapi panas ni." Hans melihat ke langit. Panas terik.

" I cakap borak kat sini je la! You ni tak faham bahasa ke? I nak cepat. I nak balik." Suara Salyna naik seoktaf.

Hans jadi takut dengannya.

"Okey okey. You jangan la marah macam ni. I takut tengok you macam ni." Hans menunduk.

"Tak payah nak mengada. Just talk whatever you want!" Semakin tinggi suaranya.

"Okey la okey." Hans mengalah.

"First of all, I'm sorry about what I have done. I tahu I salah." Hans membuat muka sedih.

Salyna memandang wajahnya. Terbit rasa bersalah di hujung hatinya.

"Please Lyna. Forgive me!" Hans menggosok kedua-dua belah tangannya.

"Ok I maafkan you. You tak payah la nak bagi I muka sedih you tu sangat. Apa? Nak bagi I ni rasa bersalah ke?" Baru sekarang Salyna menguntum senyuman.

Hans tersenyum menang. Akhirnya dapat juga dia melihat senyuman manis milik Salyna itu.

Hans tersengih. Kepalanya digaru-garu.

"But, you kena terima yang I ni dah jadi isteri orang. You kena respect I. Boleh?" Soal Salyna.

Hans menggigit bibirnya.

"Okey I akan terima semua tu. I akan move on." Kata Hans.

"Itu je kan you nak cakap. I balik dulu la. Bye." Salyna mula melangkah pergi

*
*
*
*
*

Terima kasih kepada siapa yang sudi baca citer sya ni! Saya hargai sgt. Even cerita ni mcm tak best sgt.

Hahah..

But keep read my story. Like tauu.. vote!

KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now