Bab 24

54 3 0
                                    

"Okay." Kini tangan lelaki dihadapannya sudahpun bergerak membuka topeng muka.

Salyna menunggu dengan sabar. Matanya tekur memandang lantai.

"Hey girl." Lelaki dihadapannya itu tiba-tiba menolak dagunya supaya terangkat memandang wajahnya.

Alangkah terkejutnya Salyna melihat lelaki dihadapannya. Tangannya yang tadi membentuk penumbuk dileraikan.

Wajah lelaki dihadapannya iti ditatap lama. Dia tidak tahu hendak marah ataupun menangis ataupun gembira. Berdolak-dalik perasaannya.

Lelaki dihadapannya hanya tersenyum gembira memandang Salyna. Salyna tiba-tiba mengalirkan air mata. Dibiarkan sahaja air mata itu mengalir dengan sendiri.

Dengan pantas, lelaki dihadapannya itu menyeka air matanya.

"Remember what I said? I said don't cry right? Naughty" Lelaki itu membuat muka marah.

Tawa Salyna serta merta meletus. Ditumbuknya perlahan lengan lelaki itu.

"You ni kan!" Nada suara Salyna kedengaran merajuk.

"Apa?"

"Benci tau!"

"Kalau benci I balik dulu!" Lelaki itu buat-buat melangkah pergi.

Salyna dengan langkah yang pantas menahan tangan lelaki itu daripada berlalu pergi. Lalu,dipeluknya belakang badan lelaki itu.

"Apa pegang-pegang ni? Lepaslah. Tadi beria nak suruh I balik." Lelaki itu membuat muka serius. Dahinya sudah berkerut memandang Salyna.

Badan Salyna yang sedang memeluk belakang badannya ditolak ke belakang.

Salyna sudahpun meleraikan pelukan. Matanya tepat memandang mata lelaki di hadapannya. Redup sahaja pandangan.

"Sorry. I'm just.. just.. I'm just.."

"Just what?" Lelaki itu bersuara. Tidak terungkap langsung apa yang ingin dikatakan oleh Salyna.

"I love you." Kecil sahaja suara Salyna ketika itu.

"What? Excuse me? I'm not hear you." Lelaki itu mendekatkan telinganya pada wajah Salyna.

"I love you! I really love you. Azzam Haikal!"

Ya, itulah Azzam Haikal. Jantung hati Salyna. Dia sudahpun muncul dihadapan Salyna. Dia merasakan dirinya bagaikan terkena serangan jantung akibat kejutan yang besar ini.

Sudah bertahun tidak bertemu akhirnya mereka bertemu juga. Hati Salyna berbunga-bunga ketika itu. Melihatkan wajah Azzam yang hari semakin hari semakin berseri, Salyna bertambah gembira.

"Are you sure, that you love me? " Azzam bertanya. Dia agak curiga dengan pengakuan Salyna. Mana tidaknya tidak mampulah seorang perempuan menunggu lelaki yang sudah lama meninggalkannya.

Mata Salyna mengecil.

"What? Are you not believed in me?"

"A little bit."

"Okay, stop." Salyna mengangkatkan tangannya di hadapan Azzam.

Azzam tanpa segan silu memegang tangannya lalu dijatuhkan agar dia boleh melihat wajah Salyna yang manis lagi comel itu.

"Salyna Amanda."

"What?!" Salyna membuang pandangan ke tempat lain. Malas pula dirinya mahu melihat lelaki yang bernama AZZAM itu.

"Look at me." Tenang sahaja suara Azzam.

Salyna masih lagi melihat tempat lain.

"Sayang."

Perkataan sayang yang terluncur keluar dari mulut Azzam membuatkan hati Salyna yang keras seperti batu tadi mula mencair. Ditolehnya ke arah Azzam. Azzam tersenyum manis memandangnya.

"Lyna. For your information, I always believed in you. Loving you. " Suara Azzam tepat menusuk ke dalam hatinya.

"I love you too Azzam!" Salyna memeluk Azzam dengan erat. Salyna dapat merasakan degupan jantung Azzam yang sedang berdegup dengan pantas. Dia tersenyum kecil.

Salyna meleraikan pelukan. Ditolehnya ke kiri ke kanan. Seakan-akan mencari sesuatu.

Terangkat kening Azzam memandangnya.

"You cari apa Lyna?" Azzam bertanya. Hairan dia melihat wajah gadis kesayangannya yang kelihatan mencari sesuatu.

"Erm. Kawan I. You tunggu kat sini. Biar I cari dorang kejap." Ujar Salyna.

Baru sahaja mahu melangkah pergi, tangannya ditahan oleh Azzam. Dipandangnya sekilas wajah Azzam.

"Kenapa?" Tanya Salyna.

"I follow you."

"Are you sure? Tak menyusahkan you ker?"
"Not at all." Azzam tersenyum.

Salyna hanya mengangguk. Dia pun berjalan beriringan bersama Azzam mencari sahabatnya.

"Girl or boy?" Soalan Azzam membuatkan Salyna terhenti berjalan.

"What?"

"Just answer. Please." Azzam membuat muka seposen.

"Erm. Boy." Salyna membohong. Tersenyum kecil dia memandang wajah Azzam yang cemberut itu. Dia pun menyambung jalannya mencari sahabatnya.

Azzam ternganga.

Dengan larian yang pantas dia mengejar Salyna yang sudah jauh di hadapan.

Tangannya menyentuh bahu Salyna.
Baru sahaja mahu membuka kata, Salyna sudah pun memotong.

"Shhh! Quiet. Did you hear that?" Salyna menanya.

Dia mendengar sayup suara dua orang sahabatnya. Mungkin tidak jauh dari situ. Dia membuka langkah mencari ke mana arah suara tersebut.

*
*
*
*

Sweet?
Ok ok ok!!Azzam is come back!! Cane ni?? Qairul? Alooooooo

KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now