Bab 36

52 3 0
                                    

"Kita pergi klinik okey?" Soal Azzam kepada Salyna yang masih mendiamkan diri.

"Boleh jalan tak?" Soal Azzam lagi.

"Tak payah la pergi klinik hantar I pergi rumah terus. I boleh jalan." Jawap Salyna perlahan. Kakinya cuba diteguhkan supaya berdiri.

Tetapi akhirnya, kakinya juga tidak dapat diimbangkan.

"Tak boleh ni Lyna.  Kita pergi klinik ye? Awak tak okey ni." Ujar Qairul pula.

"Tak pe." Kata Salyna.

Sejujurnya dia tidak suka pergi ke klinik mahupun hospital kerana dia tidak tahan dengan bau di sana. Penuh dengan orang dan juga ubat-ubatan.

Kalau perlu pergi ke klinik juga, sedaya upaya Salyna akan mencari jalan supaya dia tidak akan pergi ke klinik.

"Lyna! Please okay? Jangan degil. Boleh tak sekali ni you dengar cakap I. I risau tahu tak tengok you macam ni. Kita pergi juga." Terlihat dari anak mata Azzam yang dia begitu risau akan Salyna.

Mata Salyna sudahpun menjadi kecil. Semakin kecil.

"Lyna? Lyna!" Azzam sudah tidak tentu arah. Salyna tidak menyedarkan diri langsung.

"Zam, bawa dia pergi hospital je la. Risau aku tengok dia." Ujar Qairul memberikan pendapat. Mana tidaknya dia sudahpun pengsan begini, siapa tidau risau.

"Ok la. Aku bawa dia naik kereta aku. Nanti aku jumpa kau kat hospital. Tu, Adrea jangan tinggal pula."

Dengan langkah yang pantas, Azzam menggendong Salyna di dalam dakapannya. Walaupun orang lain tidak habis memandangnya, dia hanya hiraukan sahaja.

"Adrea! Jom kita pergi hospital. Cepat." Kata Qairul kepada Adrea yang tadinya tidak henti bermain telefon.

"Hospital?  For what? Malas la. I nak shopping! You tahu tak s-h-o-p-p-i-n-g!" Dengan mata dibesarkan Adrea berkata.

"Up to you la. I nak pergi hospital. Ni, you balik, pandai-pandai ye. Bye." Dengan langkah yang pantas, Qairul berlari.

"Qairul! Qairul!" Adrea panas hati. Sanggup Qairul meninggalkannya di situ sendirian??!! Balik pula kena balik sendiri.  Ahhh!!!

"Qai!" Suara Adrea kali ini benar-benar kuat. Hingga membuatkan orang lain memandangnya.

_______________________________________

"Doktor, macam mana Salyna?  Dia okey ke?"

Sejurus sahaja doktor yang merawat Salyna keluar, laju sahaja Azzam meluru menanya nya. Qairul pula menunggu jawapan dari doktor dengan sabar.

"Apa hubungan encik dengan pesakit?" Doktor yang ber name tag Syakir itu terlebih dahulu menanyakan hubungan Azzam kepada Salyna.

"Kawan." Jawab Azzam dengan pantas.

"Baiklah. Pesakit tidak ada apa-apa. Cuba perut dia cuma meragam. Perut dia sakit akibat makanan yang tidak kena dengan seleranya. Jadi encik berdua tidak perlu risau.Kalau saya boleh tahu, dia makan apa ye tadi?" Soal doktor.

"Hm. Makanan jepun je." Kita Qairul pula yang menjawab pertanyaan doktor itu tadi.

"Ok. Sebenarnya dia boleh makan makanan jepun atau tidak?" Soal doktor Syakir lagi.

"Sebenarnya dia tak suka makan makanan jepun.  Tapi,  dia nak juga makan. Maybe perut dia sakit sebab makan banyak sangat kut." Ujar Azzam.

Kini, Qairul baru tahu. Bahawa sememangnya Salyna,  tidak suka makan makanan jepun.  Dah la dia makan sikit je tadi. And then dia pula yang menyuruh Salyna makan lagi.

Qairul mula merasa bersalah. Jika, bukan dia yang menyuruh Salyna makan banyak sangat,  benda ni mesti tak jadi.

Salyna, Salyna,  kenapa awak tak bagi tahu saya?  Kenapa tak bagi tahu yang awak tak makan makanan jepun? Kenapa paksa diri tu makan?

Qairul sudah memegang kepalanya. Runsing benar!

"Tak apalah. Lain kali jangan suruh dia makan berlebihan takut benda lain yang jadi." Kata doktor lagi.

"Baik doktor. "

"Pesakit dah boleh balik. Sakit dia dah berkurang. Nanti jangan lupa ambil ubat kat kaunter. Kalau tak ada apa-apa lagi, saya minta diri dulu lah ye." Doktor Syakir meminta diri terlebih dahulu.

"Azzam. Aku... aku.. aku betul-betul nak minta maaf. Aku tak tahu dia tak boleh nak makan banyak sangat. Sumpah aku tak tahu. Sorry weh!" Qairul segera meminta maaf.

"Tak pe bro. Benda dah jadi pun. Sekarang ni kau dah tahu kan? So aku harap kau tak buat lagi lah ye?" Azzam menepuk bahu Qairul
perlahan. Dia senyum kecil.

"Aku tak buat lagi. Betul!" Bertekad benar Qairul.

"Ok la. Aku masuk dulu."

Terlihat Salyna dengan wajah yang pucat sedang duduk di atas katil. Rambutnya yang tadi kemas, kini menjadi sedikit kusut. Mungkin kerana dia menggendong Salyna terlalu laju kut. Sebab itulah rambut pun  sudah tidak teratur.

"Lyna you dah okey?" Azzam mengambil tempat duduk di hadapan Salyna.  Kerusi itu dibetulkan sehingga benar-benar dekat dengan Salyna.

"Okey." Sepatah sahaja Salyna menjawab.

Azzam berdiri di hadapan Salyna. Senyumannya lebar.  Entah mengapa,  Salyna kelihatan begitu comel dengan rambut yang sedikit kusut itu.

"Kenapa senyum? " tanya Salyna.

"Salyna. Salyna.  Kenapa you ni comel sangat ha?" Azzam ketawa kecil. Sempat juga pipi gebu Salyna itu dicubitnya. Kuat pula tu.

"Ishh. Apa ni? Cubit pipi orang pula. " bibir Salyna memuncung ke depan.

"Tengok tu. Buat muka comel lagi. Bibir tu. Ishh. Geram je I tengok tau tak?"

"Geram bibir orang pula.  Kenapa?"

Wajah Azzam didekatkan kepada salyna. Dengan suara yang sayup-sayup, Azzam berkata.

"Geram nak gigit."

*
*
*
*
Ya allah!! Sweet nya!! Nak jdi semut la cenggini..

Tapi kan.. sye nk tnye ni.. readers yg disyangi ni team spe??

#team QaiLyna

Or

#team ZamLyna

KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now