Bab 23

59 3 0
                                    

Adam dan Qairul berlari ke arah Salyna yang sedang jatuh terjelopok.

Dipegangnya tangan kakaknya itu. Terasa sejuk tangan Salyna ketika itu.
Salyna memejamkan matanya buat seketika.

"Akak, are you okay?" Diperiksanya dahi kakaknya itu. Dahi dia ketika itu dibasahi dengan keringat. Mungkin kerana takut melawan lelaki tadi yang mengganas di hadapannya.

Tiada respon daripada Salyna.

"Akak!" Digoyangkannya badan Salyna yang masih diam terkutik.

Qairul yang berada di sebelahnya hanya mendiamkam diri. Dia juga masih menunggu respon positif daripada Salyna.

"Ye, Adam. I'm okay. Completely okay." Lambat-lambay sahaja Salyna menjawab.

Terasa lega Adam mendengar jawapan daripada kakaknya. Dipegangnya lengan kakaknya supaya dapat membantunya berdiri dengan betul.

"Let's go! Jom kita balik." Arah Adam.

"Wait,wait,wait! How about my work?" Kepala yang dirasakan berdenyut-denyut tidak diendahkan. Matanya tertacap pada wajah adiknya yang kelihatan risau melihat wajahnya.

"Salyna. Awak jangan la fikir pasal kerja. You have to go home, now. You need to rest. Pasal kerja tak apa. Nanti saya call Qarina suruh dia cakap dengan boss awak yang awak tak sihat." Qairul pula yang bersuara.

Ketika itu Qairul sudah bimbang akan keselamatan Salyna. Dia tidak ingin apa-apa yang akan terjadi dengan Salyna. Jika ada sesuatu yang terjadi pada Salyna,dia mungkin akan menyalahkan diri sendiri.

"Tak apalah. Saya bukannya sakit pun." Kata Salyna.

"Sis, can you throw away that stubbornness? I'm sick with your behaviour!" Suara Adam tiba-tiba meninggi.

Dibesarkan biji matanya ke arah Salyna. Geram benar dengan sikap degil kakaknya itu. Diamatinya lama wajah mulus kakaknya. Timbul rasa bersalah kerana meninggikan suara kepada kakaknya.

"I'm sorry cause raising my voice. I didn't mean it." Adam menundukkan kepalanya ke tar jalan. Tidak sanggup melihat wajah kakaknya.

"It's okay Adam. Thank because you care about me. And also Qai. Terima kasih." Wajah lelaki di kiri kanannya diperhatikan satu persatu.

_______________________________________

Sudah 2 hari berlalu sejak berlakunya kejadian yang tidak diingini di kawasan tempat kerjanya. Kini dia sudah beransur pulih dan sihat.

Salyna sedang berjalan bersama Amieyra dan adiknya Amieyra, Afiqa. Mereka bertiga baru sahaja selesai membeli belah di sebuah shopping mall iaitu Pavilion.

Mereka berbual rancak ketika berjalan. Kelihatan mereka menyukai gosip yang dikemukakan daripada Afiqa.

Mereka berjalan bersama ke tempat letak kereta di bawah tanah. Jam sudah menginjak jam 9.30malam. Kereta-kereta pengunjung yang lain juga berkurangan.

Dipercepatkan langkah mereka ke kereta milik Salyna yang diparkirkan di hujung tempat letak kereta.

Salyna yang sebagai pemandu berjalan di hadapan dengan lebih pantas berbanding Amieyra dan Afiqa yang masih lagi asyik berbual bersama di belakang.

Kunci kereta sudahpun ditekan. Pintu kereta pemandu dibuka. Lalu, ditekannya punat bonet belakang. Diletaknya kesemua beg dan barangan yang lain dibelinya. Bonet kereta dibiarkan terbuka.

Dia berjalan ke depan. Baru dia teringat tentang Amieyra dan Afiqa. Di manakah dua adik-beradik itu? Ditolehnya ke kanan dan kiri. Mereka tiada di situ.

Takkanlah tinggalkan aku sorang diri kat sini? Dia orang bukannya naik kereta. Dia orang tumpang aku. Ke manalah dia orang pergi.

Salyna mula susah hati. Dikerlingnya jam di tangan kirinya. Sudah pukul 10. Dia semakin bimbang. Sudahlah pusat beli belah itu tutup pukul 1030. Mana hendak cari mereka di pusat beli belah yang besar ini.

Dia medengus perlahan.

Tiba-tiba bunyi tapak kaki yang kuat kedengaran. Kepalanya terhenti ke arah yang dirasakan kedengaran tapak kaki.

"Mieyra? Fiqa? You all ke tu? Please guys. It's not funny at all." Salyna bersuara.

Entah benar atau tidak itu mereka Salyna tidak pasti. Kakinya perlahan mengundur kebelakang mendekati kereta.

Kedengaran lagi nafas seseorang yang berada tidak jauh darinya.

Matanya melilau mencari.

Mulutnya sudah terkunci rapat. Kakinya yang mengundur semakin pantas.
Tiba-tiba seseorang di berada dibelakangnya menekup mulutnya.

Badannya terdorong mengikuti ke mana orang itu membawanya. Rupanya dia menarik Salyna ke belakang bonet kereta.

Badan Salyna di tolak perlahan ke dinding. Matanya yang tadi terpejam rapat dibuka perlahan.

Kelihatan seorang lelaki yang bertopi putih, bermask dan berbaju hitam dihadapannya.
Mulutnya yang ditekup tadi dilepaskan perlahan.

Hatinya mula bertanya-tanya adakah lelaki dihadapannya

Salyna mengamati wajah lelaki dihadapannya. Sukar untuk diperiksakan identitinya.

"Siapa kau?" Salyna menanya dengan berani. Dia sikit pun tidak menjerit memandang lelaki di hadapannya.

Masih lagi diam.

"Aku tanya kau ni?!" Suara Salyna sedikit meninggi. Dia geram benar jika pertanyaannya tidak diendahkan

"Oi!" Kini tangan Salyna sudahpun tidak boleh duduk diam. Tangannya sedikit menolak dada lelaki dihadapannya.

Lelaki itu menahan tangan Salyna yang tadinya menolak dadanya.

Matanya tepat memandang anak mata Salyna. Salyna hanya membalasnya dengan wajah yang selamba.

"Are you sure to know who I am?" Soal lelaki itu.

Suara itu tepat menusuk hati wanitanya. Suara yang lunak,sedap didengari.

"Yep!" Jawab Salyna berani. Tangannya yang ditahan oleh lelaki di hadapannya ditarik kasar.

"Slowly girl. Your hand may be injured." Ujar lelaki itu.

"Do not cry after you looked my face. Okay? I warn you"

"Cry? For what?" Salyna tersenyum sinis. Malas mahu melayan

*
*
*
*

Siapa niy!! Apa dia nak kat Salyna niy! Ni nk geram ni!

Aish!

Aish!!

Aish!!
Aish!!

KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now