Bab 62

196 3 0
                                    

Adam ingin keluar bersama Afiqa.Sudah lama mereka tidak keluar bersama. Sejak dua menjak ini semakin susah Adam untuk menjumpai Afiqa.

Apabila diajaknya keluar, pasti ada saja alasan dia untuk menolak pelawaannya.

Jika terserempak di UNI pasti Afiqa akan mengelak daripadanya. Dia pula yang heran. Apalah salah dia.

Hari ini dia sudah berkeras untuk keluar bersama Afiqa. Dia harus mengajak Afiqa keluar bersamanya.

Keretanya meluncur laju di perkarangan rumah Afiqa. Nombor rumah Afiqa dicarinya. Ini kali pertama dia pergi ke rumahnya.

Selepas 2 kali berpusing-pusing di kawasan perumahan ini akhirnya dia tiba betul-betul di depan rumah Afiqa.  Tanpa segan silu dia terus memberi salam.

Setelah itu terdengar orang yang menjawab salamnya daripada dalam.

"Adam!" Afiqa terkejut.

Wajah Adam membuat matanya terbuntang. Apa yang Adam buat di sini? Ya allah. Ni kalau ibu tengok mati aku!

Dia berjalan laju menuju pagar besar. Dibukanya pagar itu.

"Hai Piqa!" Adam melambaikan tangannya ke arah Afiqa.

Piqa? Fikir comel la panggil orang macam tu?

"Awak buat apa kat sini?" Tanya Afiqa.  Matanya masih membulat besar.

"Nak ajak awak keluar la. You know what? It's been a long we didn't hangout together. So, jom kita keluar." Ajak Adam. Dia masih lagi tersenyum lebar.

Wajah Afiqa ketika itu kelihatan sangat comel. Dengan tudungnya yang senget ketepi. Ya allah comel!

"Ehm tak nak la. Saya busy." Afiqa mendalih. Sebolehnya dia ingin menjauhi Adam.

"No. You can't say no. Kalau awak tak nak keluar dengan saya, saya tak nak balik. Saya duduk kat luar ni sampai awak nak keluar jalan-jalan dengan saya. "Kata Adam.

Dia membuat muka comel. Bibirnya muncung kedepan. Matanya pula dibuat-buat marah. Tangan juga disilangnya ke depan.

Ketika itu jantung Afiqa sudah mengepam sangat laju. Terus membahang mukanya. Dadanya dipegang seketika.

Ya allah kuatnya jantung ni! Sakit.

"Eh kenapa ni? Tak okey ke?" Adam mula susah hati.

"Saya okey." Afiqa tersenyum senget.

"Yeke? Are you sure?" Adam meminta kepastian. Terlihat dari anak matanya yang dia amat risau akan nya.

Afiqa mengangguk sekali.

"Afiqa. Please I'm begging you. Let's go out with me?" Sekali lagi Adam cuba mengajaknya.

Afiqa berfikir sejenak. Apalah yang dia boleh buat. Jika ditolaknya pelawaan itu pasti Adam akan datang ke rumahnya banyak kali.

Lagi pula buat apa dia ingin mengelak. Mengelak banyak kali pun pasti Adam itu akan cuba mengejarnya.

"Okeyla." Akhirnya Afiqa mengalah.

"Yes!"

"Saya tukar baju kejap. Tunggu tau." Kata Afiqa.

"I always waiting for you." Perlahan sahaja suara Adam tetapi dapat didengari. Terus bergetar rusuk badannnya. Ya ampun!

Dalam kereta.

Mereka berdua terdiam. Tidak tahu apa yang boleh dibualkan bersama. Afiqa kaku di tempat duduk. Mulutnya terkunci rapat.

Mahu menoleh ke arah Adam takut pula dia perasan. Lagu di corong radio berkumandang kuat. Bait-bait barisan kata-kata penyampai radio itu menarik perhatian nya.

Takut untuk luah kan perasan? Jangan takut! Luahkan saja.

Afiqa menoleh ke arah Adam.

"Adam." Dia memanggil.

"Ye saya." Jawab Adam. Matanya menoleh sekilas.

"Nak tanya sikit boleh?" Mata Afiqa terkelip-kelip.

"You also can ask me a lot." Adam tersenyum.

"Awak ada suka kat siapa-siapa tak?" Soal Afiqa.

Membulat mata Adam. Serius la dia tanya aku ni?

"Hm. Ada." Kata Adam selamba.

Afiqa sedikit terkejut. Terasa patah terus hatinya.

"Awak dah couple ke dengan dia?"  Afiqa ingin tahu.

"Belum.  Tapi hari ni saya akan make sure she will be mine." Semakin tersenyum lebar Adam.

"Oh."

"Tak nak tahu ke siapa?" Tanya Adam kepada Afiqa.

Afiqa terus membuang pandangan keluar tingkap. Tidak betah lagi dia melihat senyuman manis Adam itu.

"Tak nak la."

"You must know about her. She such a beautiful girl that I ever met. I love her personality. Humble." Kata Adam lagi.

Terasa ingin menangis dia mendengar kata-kata Adam itu. Siapalah gadis yang bertuah itu. Dia mula rasa cemburu.

Ya allah tabahkan lah hati aku ini.

Afiqa menoleh ke arahnya semula. Matanya yang sedikit bergenangan dengan air mata dikesat agar tidak jatuh membasahi pipi.

"Siapa nama dia?"

"Hana.Sedap kan nama dia?" Adam meminta pendapatnya.

Afiqa tersenyum senget. Hana. Sedap nama dia.

"Haah. Tak nak kenalkan dia kat saya ke?" Soal Afiqa sekadar basa basi.

"Buat apa nak kenal dia. Awak dah kenal dia pun. And that girl is sitting next to me." Kata Adam.

Next to me? Sebelah dia aku je la kan? Aku ke?? Memang aku ke?

"Saya kan Afiqa. Bukannya Hana." Kepalanya yang tidak gatal itu digaru perlahan.

"Seriously? Hey kid, are you really forgot? Your name is Afiqa Hana! Hana. Awak la. Afiqa Hana yang saya nak." Kata Adam.

Meletus ketawanya.  Ya allah. Budak ni. Nama sendiri pun dah lupa ke? Lawak la dia ni.

Afiqa baru teringat akan nama penuhnya. Malunya mukaaaa! Ahhh

Tangannya ditekup menutup muka. Sumpah dia benar-benar malu ketika ini.

"So macam mana? Will you be my girlfriend? Tak nak tak pe." Sengaja Adam membuat muka hampa.

"Saya nak la." Suara Afiqa separa kuat. Tahan malu je la.

"Yeah. Terima kasih awak. So, today is our first day." Gembira rasanya hati Adam hari ini.

*
*
*
*
*
*
*

Dah lama tk masukn pasl adam ni. So kita msukkn la kejp kan? Btw citer ni da nk abis. Alaaaa. Hope awk smua tnggu tauu.

Baca and baca.. sorry klau bab mcm hmbar. Sorry gak klau ada typo di mana-mana.

Vote la ye utk citer ni. Tqqq





KISAH ANTARA KITA (HIATUS)Where stories live. Discover now