75💜

33 5 0
                                    

يلا صلوا على النبى

غزوة بدر (ج2)
إدعاء كاذب من ضمضم بن عمرو على المسلمين

شفنا إمبارح ابو سفيان ( قبل إسلامه) وهوه بيحاول يهرب بأموال المسلمين فخرج بسرعه للإستطلاع بنفسه فسأل راجل عجوز في الطريق اذا كان شاف حد تبع رسول الله صلى الله عليه و سلم ..
فرد الراجل و قال : نعم لقد رأيت أناس كثيرون مروا من هنا،
فسأله أبو سفيان عن المكان اللى استقروا فيه ..و يروح أبو سفيان على المكان و يلاقى بذر تمر فيفهم أن كان محمد و أصحابه فى المكان عشان ده تمر المدينه..

فيبعت أبو سفيان واحد اسمه ضمضم بن عمرو عشان يبلغ قريش و يبعتوا له مدد " ناس أكتر" ..لكن ضمضم عمل فعل خبيث جدا ..ضمضم جرح الناقه بتاعته و خد من دمها و لطخ وشه و لبسه بالدم و يدخل مكه وهوه بيصرخ و يقول: اللطيمة ..اللطيمة ..الغوث الغوث فيقولوا له مالك يا ضمضم ..
فيقولهم : اجتمعوا عند الحرم و بعدين يحكى و يقول: هجم علينا محمد و أصحابه عند بئر بدر و أخذوا الأموال و قتلوا الناس و ضربونا.

فيقف أبو جهل و يقول : والله لا يبيتن رجل منكم إلا فى بدر..
هتعمل ايه يا ابو جهل ؟
هيجمع ابو جهل جيش بسرعة غير طبيعية.. جيش ما بين 950 ل 1000 جندى..
انتو متخيلين العدد..
و مش بس كده ب1000 ناقه و 200 فرس
يعنى كل الجيش راكب و مرتاح و محدش حيمشى و معاهم أسلحه و جمال حتدبح هياكلوها فى الطريق و معاهم كل المعدات.. ابو جهل جهز الجيش بسرعة غير عاديه..
طيب النبى ﷺ فين دلوقتى ؟
النبى لسه موصلش لأبى سفيان أصلا وضمضم كدااااب ..

طيب هوه النبى اصلا طالع يحارب؟ لأ .. النبى طالع لقافله أبى سفيان.. يعنى هيستردوا اموالهم و بس... اه ممكن يحصل شد بس مش حرب يعنى..
طيب معاك إيه رسول الله؟
313 صحابى .. و معاه من 70ل100 ناقه
يعنى كل 3 افراد هيركبوا على ناقه واحده بالتناوب و حيمشوا باقى السكه..
طيب هي المسافة من المدينة لبئر بدر كام كيلو ؟
من 300 او 350 كيلو .. يعنى لو كل 3 هيبدلوا بينهم و بين بعض على ناقه واحده.. يبقى الواحد هيركب 100 او 150 كيلو .. يعنى يركب تلت المسافة ويمشى التلتين .. يعنى حيمشى حوالى 200 كيلوا على رجله.. ماهم مش عاملين حسابهم على حرب فعادى ان مجهودهم يروح فى المشى..انتو متخيلين المشقة..

طب وانت يا رسول الله هتتناوب مع حد على بعير؟ اه ..
النبى هيناوب مع 2 واحد أسمه أبو لبابه والتانى على بن ابى طالب رضى الله عنه و هما التلاتة بيبدلوا مع بعض على ناقه واحده..
و يركب ابو لبابة شوية و على بن ابى طالب شوية
فأبو لبابة أتضايق و قال لعلى:
يا على .. يركب النبى و نمشى انا و أنت؟
فقال على: أجل يا ابو لبابة و قالوا ده للنبى بأن مينفعش تمشى .. فأركب و أحنا حنمشى يا رسول الله..

فيرفض رسول الله يقول : لا والله ما أنتما بأقدر على المشى منى و ما أنا بأغنى عن الثواب منكما..فيرفض النبى صلى عليه الصلاه و السلام..
طيب ابو سفيان عمل ايه بعد ما بعت ضمضم ؟
ابو سفيان سلك طريق تانى ..عرف يلاقى سكة مش ممكن يكون النبى هيعدى منها.. و مشى منها و قام باعت جواب لقريش و يقولهم :
يا معشر قريش لا تخرجوا، نجت العير " القافله" ..
( تلاحظوا يا جماعة من الموضوع ده ان ابو سفيان مش بيسعى لحرب ولا بتاع مشاكل يمكن عشان كده ربنا أكرمه بالإسلام.. و أبو سفيان حيسلم بعد كده و حيبقى صحابى ♡ ).

المهم بعد ما ابو سفيان ما قالهم انا عديت خلاص.. متخرجوش.. فيقوم ابو جهل ميوافقش..و يقول : لا.. والله لنخرجن إلي محمد الليلة لنصل إلى بدر ولنبيتن ببدر هذه الليلة ونشرب الخمر ونذبح الجمال وناكل و نطعم و ترقص المغنيات حتى تعلم العرب اننا لا نقاتل..
فيطلع واحد اسمه عتبة بن ربيعة و يقولهم : يا معشر قريش نجت القافله لا تخرجوا .. ما يريد محمد إلا ان تخلوا بينه وبين سائر العرب.. ( يبقى عتبة فاهم قضيه النبى كويس و هيه تبليغ الدعوه للإسلام )
و راح عتبه مكمل كلامه و قايل : لئن أصابته العرب..إذن فهذا ما أردتم ولئن انتصر فعزه عزكم وملكه ملككم ( يعنى لو العرب قتلته يبقى هتخلصوا منه وتبقوا انتم بريئين من دمه و لو أنتصر يبقى خير لأن هو فى الاخر قرشى وده حيعزكم ) فيرد ابو جهل و يقول : كلا والله لن نتركه ابدا..
و يبدأ أبو جهل يجهز الجيش.. الجيش خارج من مكة والجيش قرب يطلع خلاص .. و فى ناس خافت و مردتش تطلع.. ليه؟ لأنهم كلهم عارفيين ان النبى هو نبى الله حقآ و أن ربنا هيقف جنبه ... طيب فى واحد محدش يتصور انه مش راضى يطلع يحارب لانه قوى و شجاع..مين هوه؟

حنعرف سوا الحلقة القادمة إن شاء الله

لو عرفتموه (الجزء الثاني 💜) مكتملةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن