#لو عرفتموه لاحببتموه
يلا صلوا على النبى :)
#فتح_مكة (ج8)
فقال أحدهم :اليوم يوم الملحمة يذل الله قريش، فغضب النبى ﷺو قال: بل اليوم يوم المرحمة يعز الله قريش بالإسلام ♡
نبدأ حلقتنا النهاردة و أبو سفيان مبهور بمنظر جيش المسلمين.. و بسرعة يتحرك أبو سفيان علشان يبلغ أهل مكة بقدوم المسلمين.. يقوم سامع سيدنا سعد بن عبادة الأنصاري و هو يقول :اليوم يوم الملحمة،اليوم يذل الله قريش.. فالنبيﷺ يزعل جدا فيقول النبىﷺ : بل اليوم يوم المرحمة ،اليوم يعز الله قريش ..يعزها بدخول الإسلام فيها..
طب دي قريش اللي آذتك و عذبتك يا رسول الله .. مع أنك ماكنتش زمان عايز حاجة غير أنهم يسيبوك تبلغ الدعوة للناس و من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر .. فيأخذ النبى ﷺ من سعد الراية علشان كده نفسية سعد مش هادية للسلام.. بس حيديها لواحد تانى من الأنصار.. هو مين؟ لأبنه.. قيس بن سعد بن عبادة... ابن سعد .. فقال سعد : فحين أخذ الراية منى و أعطاها لأبنى فكنت لا أدري أأضحك أم أبكي!
خلاص جيش المسلمين على أبواب مكة فيجرى أبو سفيان و يدخل مكة و يصرخ بصوت عالى و يقول : هذا محمد جاءكم فيما لا قِبَل لكم به، (يعنى بجيش كبير من المسلمين) فمن دخل دار أبو سفيان فهو آمن و من دخل الحرم فهو آمن و من أغلق عليه بابه فهو آمن..
و يدخل النبيﷺ في منظر مهيب ..قائد منتصر راكب الناقة بتاعته،، موطى راسه لله عز وجل .. فى قمة التواضع،، و يقرأ سورة الفتح " إنا فتحنا لك فتحا مبينا " لحد ما يوصل لآخر آية " محمد رسول الله والذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم" .. و يدخل الجيش .. أنتم متخيلين.. سيدنا بلال بيعدي على المكان اللى كان بيتعذب فيه زمان ،، و هنا استشهدت سُمية فى سبيل الله..هنا استشهد جوزها أبو عمار من التعذيب.. و هنا كان أبو لهب بيرمى على النبى ﷺ طوب لدرجة أن رجل النبىﷺ تنزل دم .. و النبى ﷺ يصبر رغم أنه فى قوة أربعين رجل.. و يوصلوا الحرم و الحرم حواليه ثلاثمائة و ستين صنم .. فالنبىﷺ كان فى إيده عصاية .. فكل ما يشاور على صنم يقع و يتكسر ..معجزة.. و يقف النبىﷺ و الكفار فى الحرم..لأن النبى ﷺ مديهم الأمان .. و هم مش خايفين هم مصدقينه.. هم اللى سموه زمان الصادق الأمين.
و يبدأ النبىﷺ يبص لهم و يقول : يا معشر قريش ما تظنون أني فاعل بكم؟ فقالوا: أخ كريم و ابن أخ كريم ..فقال النبيﷺ: يغفر الله لكم و هو أرحم الراحمين...أذهبوا فأنتم الطلقاء.. ( فى أعظم مشهد عرفته البشرية و بيحكى عنه الغير مسلم قبل المسلم.. عفو النبى الكريمﷺ .. رغم العذاب و الأذى اللى أتعرض له هو و أصحابه و باقى المسلمين)
بس حيقف النبي ﷺ و يهدر دم أشخاص معينة.. طب أشمعنى دول؟ لأنهم مجرمين حرب.. كان منهم واحد اسمه عكرمة بن أبى جهل.. عكرمة ده اللى شارك فى قتل المسلمين غدراً و هم فى العمرة ساجدين قدام الكعبة.
عكرمة عرف أن النبىﷺ أهدر دمه ، فبسرعة ركب سفينة و هرب للحبشة، بس مراته "أم حليم " كانت قلقانة عليه جدا بس هي أسلمت.. فراحت للنبى ﷺو قالت إن زوجي عكرمة قد أهدرت دمه يا رسول الله و هو خائف و كان سيد فى قومه هل ممكن أن تعطيه الأمان يا رسول الله؟ فوافق النبىﷺ من غير شروط .. و لا حتى اشترط عليها أنه يسلم الأول.
فالمهم طلعت" أم حليم" أيام تدور على جوزها ،بس ما لحقتهوش للأسف. و سافر عكرمة فى عرض البحر..، و الموج هايج.. فالمركب كانت حتغرق.. فواحد من الركاب قال اخلِصُوا ( يعنى ادعوا الله بإخلاص لله وحده) ،، فلا ينجّينا من هلكة البحر إلا الله،، فقال عكرمة : اذا نجانا الله فسأبايع محمد و أدخل فى دين الإسلام.. فواضح أن عكرمة كان صادق،،فهدأ البحر و أستقرت السفينة و رجع عكرمة و مراته قالت له أن الرسول عليه الصلاة و السلام يعطيك الأمان
فقبل ما يوصل عكرمة للنبىﷺ .. فيقوم النبىﷺ قايل للصحابة: يأتيكم الآن عكرمة بن أبى جهل مسلما مخلصا .. فلا يسب أباه أحد.. ( تخيلوا !! طيب ده أبو جهل كتير آذاك يا رسول الله ده من كبار الكفار..) بس النبيﷺ قال أن سب الميت لا يصل للميت ولكنه يؤذى الحي.. و فعلا ماحدش جاب سيرة أبو جهل بسوء ،، و دخل عكرمة على النبي ﷺ فوجد النبيﷺ فاتح له ذراعيه،،فاحتضنه النبيﷺ ،، فسأل عكرمة النبى ﷺ و قال له: بمَ يدعو دينك؟ فقال النبي ﷺ: يدعو إلي مكارم الأخلاق،صلة الارحام،،الصلاة،، فبكي عكرمة و قال: الشهادة.. و يأخذ عكرمة عهد على نفسه أنه على قد ما وقفت للصد عن سبيل الله حيقف للدعوة إلي الله،، و كل مال أنفقه للصد عن الله حينفق أضعافه فى سبيل الله..
و فعلاً حيشارك عكرمة فى حروب المرتدين بعد وفاة النبى عليه الصلاة و السلام ،، حيشارك فى معركة اليرموك كان المسلمين حينهزموا فقال عكرمة من يبايعني على الموت، فالناس روحها المعنوية أرتفعت..و بعد المعركة لاقوا عكرمة واقع فى الأرض و فيه اتنين و سبعين طعنة.. يعنى فضل يقاتل لآخر لحظة فى حياته و ثابت قدام اللى بيحاربه.. رضى الله عن عكرمة بن أبى جهل ♡
نكمل بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
لو عرفتموه (الجزء الثاني 💜) مكتملة
Spiritualالجزء التاني لو عرفتموه لمتم شوقا لرؤياه😍 كل القلوب الى الحبيب تميل.....ومعي بهذا شاهد ودليل أما الدليل اذا ذكرت محمدا........صارت دموع العاشقين تسيل 💜💜