84💜

28 4 0
                                    

الحلقة 84
لو عرفتموه لاحببتموه
يلا صلوا على النبي :)
غزوة أحد (ج2)
يقول علىّ:" والله كنا إذا اشتد البأس نتقى خلف رسول الله " ❤

امبارح شفنا جيش قريش فى طريقه للإعتداء على المسلمين و شفنا رسول الله و هو بيحط الخطة لرد العدوان و قلنا إن كل الأماكن اتأمنت ما عدا جبل صغير .. ده محتمل إن جيش قريش يلف من وراه و يجى يحاصر جيش المسلمين.. فحتعمل إيه يا رسول الله؟ بدأ رسول الله عليه الصلاة والسلام يخلى على الجبل ده حوالى 50 مقاتل من أمهر الرماة .. و كان الأمير بتاعهم الصحابى الجليل عبد الله بن الجُبير..
و كل اللى مطلوب منهم أنهم يقفوا ماسكين نِبال و سهام و يبقوا متربصين لأى حد من قريش يفكر يلف من ورا الجبل و بكده جيش قريش مش حيقدر يحاصر المسلمين و الجبل بقى اسمه جبل الرُماة .. طيب دلوقتى أبو سُفيان جه بجيش قريش ، و كانت ميمنة الجيش من 300 فارس مقاتل بقيادة خالد بن الوليد " قبل إسلامه" و الميسرة بقيادة عكرمة بن أبى جهل و معاه 700 مقاتل وأبو سُفيان معاه فى النص 2000 مقاتل وكانت خطة أبو سُفيان إن خالد و ال300 فارس اللى معاه يحاصروا المسلمين عند جبل الرُماة و عكرمة يحاصرهم من الناحية التانية و أبو سُفيان يدخل من النص و بكدة حيخلصوا المعركة فى دقايق ..

لكن لما وصل أبو سُفيان اتفاجئ من مواقع جيش المسلمين ..لأن النبى ﷺ كان فاهم أبو سفيان و قاريه كويس ،فجه خالد يلف  حوالين جبل الرُماة ..فماعرفش يلف.. لأنه معاه خيول والخيول بتخاف من السهام وكمان الرُماة فوق الجبل فالسيطرة قوية من فوق ، فحيضربوهم بالسهام ويقضوا عليهم فى دقايق فلقى خالد نفسه واقف مش عارف يعمل حاجة.. و كمان عكرمة لقى نفسه برده واقف مش قادر يعمل حاجة فبقى أبو سُفيان وال 2000 جندى اللى معاه بس هما اللى حيواجهوا الرسول (الله على إبداع الحبيب ﷺ )

طيب مين حامل اللواء عند المشركين؟ اللواء ده زى العلم كدة بيبقى مرفوع وبمجرد سقوطه بتبقى إعلان للهزيمة و علامة نصر و بالتالى لو سقطت بتعمل إحباط رهيب يعنى تقريباً خلاص بتبقى المعركة انتهت واتحسمت ،عشان كدة قريش حتخلى اللى يحمل اللواء بتاعها أكثر من 9 أشخاص من قبيلة من قبائل قريش اسمها بنى عبد الدار طب ليه عدد كبير كده لحمل الراية ؟ عشان لو مات الأول يشيله التانى ولو مات التانى يشيله التالت و هكذا ( يااااه كل ده !!.. شايفين قريش خايفين من المسلمين إزاى!) طيب وأنت يا رسول الله مين حامل اللواء عندك ؟ مُصعب بن عُمير (أول سفير فى الإسلام .. ها فكرينه ؟ سفير لأنه سافر يدعو أهل المدينة للإسلام قبل هجرة الرسول ليها).

طيب القائد الأعلى للجيش كله هو النبى ﷺ و القائد اللى تحتيه على طول هو حمزة بن عبد المطلب أسدُ الله ورسوله ، و كان هو قائد العمليات القتالية اللى جوه الجيش .. و دراعه اليمين علىّ بن أبى طالب و الزُبير بن العوام فيقف النبى يبدأ يدى تعليماته للرُماة اللى فوق الجبل :"أيها الرُماة لإن رأيتمونا نُقتل و تأكل الطير من رؤوسنا.. فلا تتركوا مكانكم .. ولا تنزلوا أبداً حتى أأذن لكم..و ان رأيتمونا ننتصر فلا تنزلوا أبدا..فيقولوا حاضر يا رسول الله ..

لو عرفتموه (الجزء الثاني 💜) مكتملةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن