65💜

35 8 0
                                    

يلا صلوا على النبى
هجره نبينا ﷺ من مكه للمدينه (ج9) ❤

شفنا اابو بكر بيبكى من الفرحه لأنه هيهاجر فى صحبه النبى ❤ﷺ و بدأ يستعد للهجره، و بدأ النبى عليه الصلاه والسلام يحط الخطه بإن على بن ابى طالب ينام مكانه و أعطى النبى البرده الخضراء بتاعته عشان يتغطى بيها على رضى الله عنه ..

دلوقتى جه وقت الهجره..بس النبى لسه فى بيته ..وتحصل مشكله كبيره ..قريش جت بدرى..

قريش على باب بيت النبى بالسيوف مستنينو يخرج عشان يقتلوه و ينفذوا خطتهم ومكرهم،لكن ٲڵڵــﷻــــہ خير الماكرين..
وينزل وحى للنبى ان ربنا هيخلى غشاوه على عين كفار قريش و حيقدر يعدى منهم ..
و يخرج النبى و فى إيده حفنه من التراب ويعدى و هوه بيقرأ الأيه دى:
{وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ} [يس:9].

وبقى يعدى النبى من وسطيهم و يحط فوق راس كل واحد منهم شويه تراب و كفار قريش لا حاسين و لا شايفين .. الحمدلله ..الله على كل شئ قدير ♡

و يعدى النبى بسلام و يروح على بيت ابو بكر و يكون ابو بكر مجهز ناقتين ..
فقال للنبى : يا رسول الله ، إن عندي ناقتين أعددتهما للخروج ، فخذ إحداهما ،
فقال النبى : بالثمن (النبى عايز ثواب الهجره كله ..حتى اى مال حيندفع فى السفر عايز يدفعه من ماله الخاص ..ده حال رسول الله لما يلاقى ثواب .. وده لازم يببقى حالنا احنا كمان.. اننا نطمع فى الثواب و لو بتسبيحه واحده و منكسلش عنها،
قال تعالى:((قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ )َ)

المهم يخرج ابو بكر و النبى من الباب الخلفى و أتجهوا جنوبًا إلى غار ثور (والمدينة المنورة فى الشمال )، طيب النبى اتحرك و هاجر.. مين لسه واقف مستنى النبى يطلع من بيته

كفار قريش لسه واقفين و محاصرين البيت فيعدى واحد من الكفار و يلاقيهم واقفين فيقول لهم ..ماذا تنتظرون هنا؟
قالوا: محمدًا.. فقال: خيَّبَكم الله، والله لقد خرج عليكم محمد.
(النبى خرج و هاجر من باااادرى.. انتو واقفين على الفاضى)
لما كفار قريش عرفوا اتجننوا من الغيظ و اللى جننهم اكتر التراب اللى لاقوه على راسهم ..

لان ده دليل ان محمد حط التراب و عدى فعلا من قدامهم و محدش فيهم شافه.. فأكيد دى معجزه.. قام كفار قريش بسرعه حاولوا يبصوا من فتحات فى الباب فلاقوا واحد متغطى بالبرده الخضرا..فقالوا: والله إن هذا محمدا نائم.. فقام واحد منهم اقترح أنهم يقتحموا البيت لكن اعترض معظمهم ..طب ليه؟
اصل يا جماعه الكفار قالوا: والله إنها لسُبة "عيب"في العرب أن يتُحدثَ عنا أنْ تسورنا الحيطان على بنات العمِّ، وهتكنا سترَ حرمتنا...(شايفين الأخلاق..الرسول صلى الله عليه وسلم قال: إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق.
يعنى كان فى شويه اخلاق ..كان فى انسانيه ..وربنا اتم علينا النعمه بنزول القرآن وببعثة محمد خير خلق البريه )

المهم فضل الكفار مستنين للفجر فقام على بن ابى طالب من فراش رسول الله، فلما قريش شافت كده اتجننت.
و أعلنت حالة طوارىء.. و أول قرار اخدوه هو البحث عن ابو بكر الصديق ..لانه صاحب رسول الله..فيجرى أبو جهل بنفسه ومعاه مجموعه من المشركين، وخبط على الباب وفتحت أسماء بنت أبى بكر رضي الله عنها، فزعق ابو جهل وقال: أين أبوك؟
فقالت أسماء : لا أدري.
فرفع أبو جهل ايده و ضربها بالقلم لدرجه ان الحلق قطع ودنها و وقع على الأرض ..رضى الله عنها اسماء بنت ابى بكر :')♡

دلوقتى كفار قريش بيراقبوا مخارج و مداخل مكه .. و بدأو يعلنوا عن مكافأه كبيره للى يدلهم عن مكان محمد.. طيب النبى عليه الصلاة و السلام فين دلوقتى؟
النبى مع ابو بكر ماشيين حوالى 8 كيلو لناحيه الجنوب لحد ما وصلوا لجبل صعب جدا وطريقه كله طوب اسمه جبل ثور وكان فيه غار فأتسمى بغار ثور..فيدخل ابو بكر الغار قبل رسول الله علشان يطمن ان مفيش فيه ثعبان او اى شئ مؤذى و يبدأ يقطع من هدومه عشان يسد الفتحات اللى جوه الغار عشان لو فيها عقرب او تعبان ..و بعدين يقوله ادخل يا رسول الله ..جميل اوى يا سيدنا ابو بكر.. وتتبقى فتحه عارفين ابو بكر حيعمل ايه؟

ابو بكر حيسدها برجله.. و ابو بكر يخلى النبى يسند راسه على رجله عشان يرتاح شويه.. (وعايزاكو تتخيلوا معايا سبب حنان سيدنا ابو بكر ورعايته لرسول الله حتلاقوا ان السبب هوه رقه و براءه طبع سيدنا النبى و طيبته و تحمله للمشقه و معاملته الجميله اللى بتخلى اى شخص معاه عايز يشيله من على الارض شيل.. و حتفضلوا على مدار السيره حتتعلموا صدق الحب و جمال الصداقه و الوفاء بين رسول الله و ابو بكر)
و بعد ما سد ابو بكر برجله الفتحه.. فيلدغه عقرب ..فأبو بكر يمسك نفسه و ميحركش رجله عشان ميقلقش راحه رسول الله و من شده الألم تدمع عين ابو بكر و تنزل الدموع على خد رسول الله فيصحى و يقول مابك يا ابا بكر؟.. فيقول ابو بكر: أصيبت قدمى يا رسول الله فيتفل النبى (حبه مايه من فمه الشريف) على الجرح المسمم فيشفى ابو بكر بإذن الله..
نكمل الحلقه القادمه إن شاء الله

لو عرفتموه (الجزء الثاني 💜) مكتملةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن