202💜

17 2 0
                                    


يلا صلوا على النبى
#وفاة_النبى (ج6)
"ايتها الروح الطيبة اخرجي الي رضاً من الله ورضوان ورب راضٍ غير غضبان"

نكمل سوا حلقه امبارح بتقول السيدة عائشة: ظل النبى يشير بالسبابة الي السماء ويقول بل الرفيق الاعلي بل الرفيق الاعلي .. فبتقول عائشة فقلت: والله علمت أنك لن تختارنا

وييجي ملك الموت ويقف عند رأس النبي ويبدأ ياخد روح النبي.. ويقول ملك الموت اللى النبى عليه الصلاة و السلام اخبرنا بيه فى الحديث الشريف: إنَّ المَيتَ تحضُرُهُ الملائكةُ ، فإذا كان الرَّجلُ صالحًا قال : اخرُجي أيَّتُها النَّفسُ الطَّيِّبةُ برَوحٍ ورَيحانٍ ، وربٍّ غيرِ غضبانٍ .. فسقطت يد النبي ..وثقلت رأسه في صدر السيدة عائشة .. فبتقول: فما استطعت ان افعل شيئاً .. وما علمت ماذا افعل ..فما كان مني الا ان وضعته وسجيت وجهه بالغطاء ( غطيت وشه مش قادرة أبص عليه ) ..

وبنتشر الخبر ويضج المسجد بالبكاء .. واللى يبكى واللى لسانه يتربط عن الكلام .. فقد النطق .. واللى اتشل مش قادر يقف ..الصحابه تعبوا اوى والله يا جماعه ..

سيدنا عمر بن الخطاب جُن جنونه و رفع سيفه وقال كذبتم والله ما مات النبى إنما ذهب إلى لقاء ربه كما ذهب سيدنا موسى وسيعود كما عاد موسى ليقطعن أيدى وأرجل كل من قال انه قد مات .. ( فاكرين فى قصه سيدنا موسى؟ قاا تعالى: وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ )

الصحابة عندهم صدمه والألم شديد .. وورد في بعض الآثار ان احد الصحابة وقتها بص الي السماء وقال: اللهم ان كنت قد أخذت محمداً فخذ بصبري فلا أريد ان اري بعده أحداً فأخذ الله بصره :'( ..

والغريب ان اثبت الناس يوم وفاة النبى كان ابو بكر الصديق حبيب النبى عليه الصلاة و السلام.. وييجى ابو بكر ويرتعد بدنه مش قادر يستحمل منظر بكاء الصحابة .. ويعدى لحد ما يدخل حجرة عائشه.. ويدخل على النبى بالراحة ويقفل ورآه الستر .. و يقعد جنب النبي علي الارض و ينكب عليه يبكي و يقبل النبى.. النبي مات بس شكله جميل اوى .. فيقول ابو بكر : طبت حياً وطبت ميتاً يارسول الله .. ما أجملك حياً وما أجملك ميتاً يا رسول الله ..
ويبكي ابو بكر و يرتعد بدنه ويبدأ يقول : واااحبيباه .. وااانبياه .. واااخليلاه .. ويبكي ابو بكر يغطى وجهه النبى.. و يطلع للناس ويقف قدام عمر بن الخطاب بيحاول يخليه يهدا لكن عمر مش بيهدى .. عمر منهار عمر مش في الدنيا .. ( سبحان الله ، عمر بن الخطاب!! ده فاروق الأمة .. ده الجبل .. ده الشيطان بيخاف منه .. معقول يهتز الهزة دي يوم وفاة النبى ؟ اه اصل ده حب النبي صلي الله عليه وسلم .. سيدنا عمر بيحب النبي اوي مش قادر يستوعب )

فأبو بكر يلاقى أن عمر فى دنيا تانيه فيضطر يسيبه ويلتفت للناس ويقول لهم كلمات في منتهي القوة : أيها الناس من كان يعبد محمداُ فإن محمدآ قد مات .. ومن كان يعبد الله عز وجل فإن الله حي لا يموت .. ويتلو قول الله تبارك وتعالي : " { وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ ٱلرُّسُلُ أَفإِنْ مَّاتَ أَوْ قُتِلَ ٱنْقَلَبْتُمْ عَلَىٰة أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ ٱللَّهَ شَيْئاً" [سورة آل عمران]

عمر بن الخطاب بيقول: بمجرد إنى سمعت الآيه دى حسيت انى بسمعها لأول مرة .. فسقطت علي ركبتي وعلمت ان رسول الله قد مات

نكمل بكرة ان شاء الله ❤

لو عرفتموه (الجزء الثاني 💜) مكتملةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن