197💜

11 2 0
                                    


#لو عرفتموه لاحببتموه
يلا صلوا على النبى :)
#وفاة_النبى (ج1)
قال ﷺ: يا أبا بكر أفلا تحب قوماً علِموا حبك لى فأحبوك لحبك لى،فأحبهم يا أبا بكر، أولئك أحبهم الله❤" 

خلاص النهاردة فاضل 15 يوم على وفاه النبى عليه الصلاة و السلام و تنزل اخر اية " وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ " [سورة البقرة] .. انتو متخيلين ! تنزل الأية و جبريل يقول يا رسول الله دى اخر اية.. ياااا فاكرين وقت نزول الوحى و جبريل يسد الافق له 600 جناح و يقول للنبى أقرأ و يرد النبى يقول ما أنا بقارئ ..و تنزل أول آيه " أقرأ باسم ربك الذى خلق " [سورة العلق] و يجرى النبى مفزوع على السيدة خديجه و يقول زملونى زملونى و تنزل ايات رب العالمين : يا ايها المزمل قم الليل إلا قليلا..
فى معلومه مهمه لازم نعرفها هى أن القرآن نزل علي النبي مش مترتب ونزل علي حسب الأحداث اللي كانت بتحصل .. مثلا تحصل غزوة بدر فتنزل سورة الانفال .. تحصل غزوة تبوك تنزل سورة التوبة .. تحصل غزوة أُحد ينزل جزء كبير من آلِ عمران .. تحصل غزوة الخندق تنزل سورة الأحزاب ..

فكل ما يحصل حدث ينزل القرآن .. وآخر أية في القران هي في سورة البقرة .. يعني الآيات كانت مش مترتبة لكن قبل وفاة النبي صلي الله عليه وسلم نزل عليه جبريل وعرض عليه القرآن عرضا .. يعني رتب جبريل مع النبي القرآن .. فالنبي مات والقران مترتب بنفس ترتيب المصحف دلوقتي .. وكان عبارة بيتكتب بوسائل كتير .. و فى عهد ابو بكر تم جمع القرآن كامل في كتاب ..

المهم تنزل اخر ايه على النبى و يخرج النبى من بيته يزور شهداء أُحد كأنه بيودع الأحياء و بيسلم كمان على الأموات فيدخل عليهم و يقول السلام عليكم دار قومٍ مؤمنين انتم السابقون.. و كان فى كل زيارة ليهم يكمل و يقول: وإنا إن شاء الله بكم لاحقون لكن المرة دى كمل وقال: وأنا إن شاء الله بكم لاحق ..
و يروح يزور شهداء البقيع و يدعى النبى لهم و يكون معاه خادمه سيدنا أبو مويهبه لكن و النبى عليه الصلاة و السلام و هو راجع بدأ يحس بتقل فى جسده و بتعب فيسند النبى على سيدنا ابو مويهبة علشان مش قادر يمشي لوحده .. فيحصل بينهم حوار جميل .. فالنبي يقول له: يا أبا مويهبة أتدري ان الله عز وجل قد خيرني بين الخلود في الدنيا وان املك خزائن الدنيا ثم الجنة، و بين لقاء الله ثم الجنة .. و سكت النبي .. فأبو مويهبة قال له : بأبي انت وامي فلتختر الدنيا وخزائن الدنيا ثم الجنة .. قال النبي: لا يا أبا مويهبة إنى اشتقت الي ربي فأخترت لقاءه .. فبكي ابو مويهبة ..

و لما يدخل النبى عليه الصلاة و السلام للمسجد النبوى الشريف و يجمع الصحابة و يقول لهم اخر أحاديث قبل ما يشتد عليه المرض.. و كان اخر كلام عننا أحنا ❤ قال صلى الله عليه و سلم: وددت لو أنى لقيت إخوانى (يا ريتنى لحقت اقابلهم) فقالوا أولسنا إخوانك يا رسول الله؟قال بل أنتم أصحابى و لكن إخوانى قوم يأتون من بعدى آمنوا بى ولم يرونى .. إن شااااء الله ده انا و أنتم كلكم.. فأبو بكر سمع الكلام وأستغرب إن ازاى حد يحب و يشتاق لحد من غير ما يشوفه!!

فقال النبى : يا أبا بكر أفلا تحب قوماً علِموا حبك لى فأحبوك لحبك لى يا أبا بكر..يا أبا بكر أحبهم ..أولئك أحبهم الله"
و يبدء النبى ﷺ تجيله حمى و سخونية شديدة و يمرض مرض شديد ..فاضل على الوفاة 15 يوم ، و أفكركم بكلام أنس بن مالك و هو بيحكى عن يوم وفاة النبى و يقول: " لَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الَّذِي دَخَلَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ أَضَاءَ مِنْهَا كُلُّ شَيْءٍ ، فَلَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الَّذِي مَاتَ فِيهِ أَظْلَمَ مِنْهَا كُلُّ شَيْءٍ :'( " صلى الله على سيدنا محمد

نكمل بكرة  إن شاء الله❤

#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان الشيخ

لو عرفتموه (الجزء الثاني 💜) مكتملةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن