🥀BAB - 50

40.1K 761 56
                                    

AISYA tersandar lemah pada pintu bilik air setelah memuntahkan angin dan air liur buat kesekian kalinya.

Sejak dari subuh dia mula berasa tidak sedap badan dan mual. Tekaknya juga loya dan pahit. Malah kepalanya seakan berpusing dan pandangannya juga hampir kelam.

Dia menggeleng perlahan cuba untuk mengabaikan rasa pening yang bertandang.

Dengan perlahan dan lemah, dia bangun dan berdiri sambil berpaut pada dinding.

Waktu sudah menginjak ke tengahari. Pakaian yang dibasuh tadi perlu dijemur.

Tudung disarungkan pada kepala lalu bakul yang berisi pakaian basuhan tadi diangkat dan dibawa keluar ke belakang rumah untuk dijemur.

Terik matahari yang berdiri tepat di atas kepala semakin membuatkan pandangan Aisya kelam. Tetapi, gadis itu diam mengabaikan rasa tidak selesanya.

Dia perlu melakukan tugas hariannya seperti biasa. Atau, tubuhnya akan menjadi mangsa amukan Riyyadh.

Sehelai baju diambil dari bakul dan digantungkan pada ampaian. Dan ketika dia menunduk untuk mencapai baju yang seterusnya, Aisya tiba-tiba terjelepuk jatuh ke tanah dengan tubuh yang longlai.

Kebetulan pada masa itu, Ash yang berada di kawasan tersebut ternampak susuk tubuh Aisya yang longlai di atas tanah segera berlari mendapatkan isteri majikannya itu.

"PUAN AISYA!" Dia duduk melutut di hadapan Aisya lalu memangku tubuh gadis itu untuk membantu gadis muda itu bangun.

"Puan tak apa-apa ke?" Tanya Ash risau. Lagi yang membimbangkan jejaka tampan itu apabila wajah Aisya kelihatan sangat pucat dan tidak bermaya.

"Aisya tak apa-apa, encik..." Perlahan dan lesu Aisya membalas. Dia juga cuba untuk bangun dengan bantuan dari Ash.

"Tapi muka puan pucat sangat ni. Saya bawa puan masuk dalam ya?"

Aisya menggeleng lemah. "Tak apa encik, Aisya kena siapkan kerja." Wajahnya berkerut tidak selesa.

"Saya rasa puan tak sihat ni. Mari saya hantarkan puan masuk dalam ya?"

Tidak larat untuk membantah, dengan lesu Aisya mengangguk.

"Izinkan saya pegang tangan puan ya?" Pinta Ash terlebih dahulu sebelum memaut kemas lengan Aisya yang berlapikkan t-shirt berlengan panjang.

Namun di saat Aisya berdiri, kepalanya semakin berpusing dan tanpa sengaja tubuh kecilnya terjatuh ke arah Ash tetapi jejaka itu cekap menyambut tubuh Aisya dan memeluk pinggang ramping gadis itu dengan kemas sekali.

"Puan, kita pergi kliniklah. Saya risau tengok keadaan puan macam ni." Nada Ash kedengaran serius dan penuh kebimbangan. Kasihan dia melihat keadaan Aisya ketika ini. Sangat lemah dan lesu.

Pendirian Aisya masih teguh seperti tadi. Ajakan dari jejaka itu ditolak lembut olehnya.

"Tak apa, encik. Aisya cuma pening sikit je. Nanti kejap lagi dah okay."

"Tapi---"

"AISYA!"

Jerkahan Riyyadh yang tiba-tiba menerpa dari arah pintu dapur menyentakkan mereka berdua.

Bibir Aisya bergetar hebat bersama jantung yang berirama kencang. Malah, Ash juga seperti dirinya.

Bersama wajah yang bengis dan penuh amarah, dia bergegas ke arah mereka lalu lengan Aisya ditarik kasar sehingga gadis itu terjatuh ke dalam pelukannya. Ash yang tidak sempat berbuat apa-apa hanya mampu membiarkan tindakan kasar Riyyadh terhadap Aisya.

"APA KAUORANG BUAT MASA AKU TAK ADA, HAH?!" Suara Riyyadh menengking tinggi. Wajah bersalah Ash menjadi mangsa tatapan mata helangnya.

"Maaf, tuan. Saya cuma tolong---"

𝐌𝐫𝐬.𝐑𝐢𝐲𝐲𝐚𝐝𝐡 𝐙𝐚𝐲𝐲𝐡𝐝𝐢𝐭𝐡 : 𝐇𝐢𝐬 𝐒𝐞𝐜𝐫𝐞𝐭 𝐖𝐢𝐟𝐞 [✓]Where stories live. Discover now