44🌺

10.3K 394 27
                                    

Sudah hampir sebulan Qayyum berada di New York gara-gara tuntutan kerja.Suha langsung tidak merungut kerana dia faham kerja Qayyum.

"Sorry Suha..."

"Kenapa pulak ni?"

"Sebab saya kita kena tangguh wedding kita.Saya betul-betul minta maaf Suha"Qayyum berasa sangat bersalah kepada Suha.Telefon masih melekat di telinga.

Suha tersenyum kecil."Takpe lagipun tu kan tanggungjawab awak.Saya tak kisah.Cepat atau lambat...kalau kita ada jodoh,kita akan tetap bersama.

Tak kira lah masa tu nyawa di hujung tanduk sekalipun.Inshaallah"balas Suha lembut.

"Suha..."

"Ye?"

"Saya harap sangat yang awak jadi milik saya.Milik saya sorang.Milik saya yang sah.Saya tak boleh bayang kalau awak jadi milik orang lain.Saya tak sanggup.Saya takut.

Saya tak nak semua tu terjadi"entah mengapa Qayyum berasa sebak pula ketika itu.

"Jangan macam ni Qayyum.Inshaallah kita ada jodoh.Tapi kalau kita takde jodoh sekalipun anggaplah saya ni kawan awak"tutur Suha.

"Suha~"rengek Qayyum.

"Saya cakap je.Kalau okay kalau.Jangan overthinking"tawa Suha.

"Awak buat saya takut Suha.Janganlah" kata Qayyum.

"Yelah saya tak cakap dah macam tu"akur Suha."Oh ya anak saya macam mana?Sihat tak?Ayden dah tidur ke?"Qayyum teringatkan si kecil Ayden.Dia tersenyum lebar tatkala teringatkan bayi comel itu.

Kalau ada di depan mata ni terus digomol bayi comel itu.Pipinya ya ampun😌Rasa nak gigit je.

"Sihat je.Haah dah tidur.Dah sekarang ni malam mestilah dia dah tidur.Apalah awak ni.Saya ni pun dah otw nak tidur.So good night Qayyum.Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam.Good night too bakal isteriku"panggilan diputuskan.

*****

"Pakcik...tolong bantu saya ye.Saya sangat-sangat mengharapkan bantuan daripada pakcik"ujar Jimin dengan penuh harapan.Sekarang Jimin berada di rumah pakcik itu atau lebih dikenali sebagai Ustaz Raid Lee,mualaf yang berketurunan Korea.

Sejak mengenali pakcik itu,Jimin sering kali bertandang ke rumah lelaki itu setelah dipelawa.

"Apa yang pakcik boleh bantu pakcik akan bantu"Ustaz Raid Lee tersenyum manis.

"Saya dah buat banyak dosa...boleh ke saya ni diampunkan?"Jimin berasa sebak dan takut apabila mengenangkan apa yang dilakukannya selama ini.Berzina.Minum arak.

"Setiap manusia layak diberikan peluang untuk berubah.Pakcik tahu kamu baik cuma kamu dah terpesong jauh.Selagi hayat masih ada kita masih boleh berubah.

Pakcik pun macam kamu juga dulu.Perkara-perkara maksiat tu dah selalu pakcik buat.Tapi setelah pakcik menemui cahaya yang benar...pakcik terus berusaha untuk mengenali dengan lebih mendalam.Dan cahaya itu ialah ISLAM"terang Ustaz Raid Lee.

"Kamu masih ada persoalan tentang Islam?"tanya Ustaz Raid Lee kepada Jimin.

"Kenapa orang Islam tidak boleh makan pork?"tanya Jimin ingin tahu.Sejak dia mengetahui bahawa haram makan daging khinzir tu,Jimin terus berhenti daripada memakannya.Namun dia juga ingin mengetahui sebabnya.

[C]Nasuha CassandraWhere stories live. Discover now