"Awak nama apa?"Qaisara membuka bicara.Qayyum yang memandu kereta hanya mengerling sekilas ke arah mereka.Dia tersenyum kecil.
"Nama saya Nasuha Cassandra.Boleh panggil saya Suha.Awak pulak?"
"Qaisara Surfina.Panggil je saya Sara.Saya sama umur dengan awak je.22 tahun kan?"ujar Qaisara ramah.Gadis cantik molek itu mengukirkan senyumannya.Sungguh dia nampak manis.
"Haah.Kita sama umur.Awak dah lama ke stay sini?"tanya Suha.
"Taklah lama sangat.Stay sini pun sebab belajar so lepas habis belajar saya akan balik semula ke Malaysia"jawab Qaisara ramah.
"Ouhhh...""Oh ya!Awak dah lama ke pakai purdah?"tanya Qaisara ingin tahu.Suha ketawa kecil.Jarang ada orang tanya pasal benda ni.
Walaupun dia tidak berhijab namun dia berminat dengan sesuatu perkara yang baginya menarik seperti purdah.
"Saya pakai lepas tamat sekolah"jawab Suha terus terang.Ye,memang sejak dia keluar dari alam sekolah menengah dia telah bernekad untuk memakai purdah.Dia lebih selesa seperti itu.
"Awak memang nak pakai lah ni?Ke ada orang suruh?"tanya Qaisara lagi.Berminat betul dia nak tahu.
Qayyum menggelengkan kepalanya.Haihh sang adik ni memang tak reti nak duduk diam.
"Sara,banyak pulak soalan.Sorry awak.Adik saya ni kepochi sikit.Banyak mulut"sampuk Qayyum seraya mencerlung tajam ke arah adik kesayangannya itu.
Mulut tu duk pot pet pot pet😒
"It's okay.Saya tak kisah pun.Tanya je.Kalau saya boleh jawab saya jawab.Emmm berbalik pada soalan Sara tadi.Saya memang nak pakai.Takde seorang pun yang paksa saya"Suha tersenyum walaupun terlindung dengan purdahnya.
"Kenapa awak pakai?"
"Kenapa?Sebab saya rasa selamat.Selamat daripada pandangan lelaki yang bukan mahram.Lagipun saya tak selesa lelaki pandang saya.Bukan apa...emmm awak faham kan mata lelaki ni macam mana"ayat terakhirnya diperlahankan kerana takut Qayyum tersentak.
"Ouhhh faham"Qaisara menganggukkan kepalanya tanda faham.Dia ketawa kecil sambil mengerling sekilas ke arah abangnya.
"Hah mengumpat lah tu!"
"Mana ada!Mengata je😗"
Suha menahan tawa melihat pertengkaran kecil antara dua beradik ini.Dia mula merindui keluarganya di Malaysia.
Kakak rindu keluarga kita...
*****
Tinggal di Kanada jauh daripada pangkuan keluarga menyebabkan Suha mula merindui mereka.Hampir dua bulan dia berada di Kanada dia sudah berasa lama berada di sini.
Dia mengeluh kecil.Sabar Suha,lagi 2 tahun je...
"Suha..."
Suha yang sedang termenung di balkoni tersentak dengan sapaan daripada neneknya."Eh nenek!"Suha tersenyum manis.Purdahnya tidak dipakai olehnya kerana dia berada di dalam rumah.
"Termenung apa tu?Rindu Malaysia eh?"Puan Olivia kepada cucu kesayangannya.Suha hanya menganggukkan kepalanya.
Puan Olivia tahu kenapa Suha datang ke Kanada.Dia tak salahkan Suha kerana dia tahu itu bukan salah Suha.Benda dah nak jadi,apa boleh buat.
"Cicit nenek sihat tak?"Puan Olivia menyentuh permukaan perut Suha yang sudah menunjukkan bentuk.
"Nenek!Malulah Suha"muka Suha yang putih itu mula kemerahan-merahan. Malu.Bukan apa,dia cuma malu kalau ada orang menyentuh perutnya.
"Pulak dah?Suha ni dah nak jadi mak orang still lagi comel"Puan Olivia mencubit geram pipi Suha yang gebu itu.Sejak mengandung ni pipi dah macam kuih pau!
Perempuan mengandung memang macam ni ke?
"Oh ya!Tadi Qayyum datang.Dia minta nenek kasi ni kat Suha.Ambil lah"kotak hadiah yang dikirim oleh Qayyum diserahkan kepada Suhaa.
Suha menghela nafas berat.Dia menyambut kotak hadiah itu daripada neneknya.
"Nenek..."
Puan Olivia tersenyum pahit."Dia tak tahu lagikan tentang keadaan Suha?"tanya Suha.
Puan Olivia menggelengkan kepalanya.Bukan tak nak kasitahu cuma dia takut Qayyum memandang serong kepada cucunya.
"Una,nenek rasa Qayyum suka Suha lah"tutur Puan Olivia.
"Nenek...Suha tak boleh"lirih Suha.Bukan dia tak perasan yang jejaka yang berkerja sebagai engineer di Kanada itu sering kali mencuri pandang ke arahnya cuma dia tidak memperdulikan pandangan tersebut.
"Suha tak macam perempuan lain.Suha dah kotor.Tak mungkin dia akan sukakan Suha"sambungnya.
"Takpelah Suha...Una rehat je dulu.Jangan stress tak elok untuk baby.Suha rehat ok.Nenek nak masak.Nanti atuk nak makan"Puan Olivia menyuruh Suha rehat di biliknya sahaja.
"Eh?Takpelah nek.Suha nak tolong nenek masak"tolak Suha.
"No.Tak boleh.Suha tu pregnant.Takleh buat kerja berat-berat.Tak elok untuk kandungan"tanpa melengahkan masa Puan Camella menarik Suha ke bilik tidurnya.
Suha hanya akur dengan arahan neneknya.Nak berkeras kang kena marah pulak.So baik diam je.
K done💕
Emmm baca jelahhh😗😜
Kira okay lah kan Suha dengan Qayyum.
Jimin tu kita campak jauh-jauh hahahahah
YOU ARE READING
[C]Nasuha Cassandra
Romance{COMPLETE} Hidup gadis yang bernama Nasuha Cassandra berubah dengan sekelip mata setelah dia disahkan hamil. Namun dia langsung tidak pernah disentuh oleh mana-mana lelaki!!! Dia masih belum berkahwin dan dia tidak mengenali mana-mana lelaki kerana...