Seminggu telah berlalu, panggilan tak diangkat. Mesej sahaja yang dibalas mengatakan yang gadis itu busy dengan kerja, tidak pernah pula Arabella sesibuk ini sampaikan call pun tak sempat.
Haidil hanya bersetuju sahaja, percaya akan kesibukkan sang isteri. Mahu membuat kejutan, kini dia berjalan laju dengan senyuman manis di bibir serta beberapa barang mewah yang baru sahaja dibeli ingin dihadiahkan buat Arabella.
Haidil memandangs sekeliling mencari keberadaan Arabella tetapi hasilnya tetap hampa, sudah dicari di dalam bilik gadis itu tetapi susuk tubuh yang dicari tetap tidak dapat dijumpai.
"Eh Haidil, what you doing here?" Soal Emelin mengorak langkah rapat ke arah Haidil yang dari jauh kelihatan seperti hilang arah.
"Oh hey Emelin, I looking for my wife, Arabella" Jelas Haidil sambil mengundur sedikit membuka jarak di antara dia dan gadis berlainan kaum di hadapannya itu.
"Doctor Bell, dia ambik cuti dua minggu kan" Jelas Emelin sedikit bingung, duduk satu rumah tak akaah sang suami tidak tahu isterinya cuti?
"Hah cuti?" Soal Haidil kebingunan, Arabella cakap gadis itu sibuk dengan kerja. Bila masa pula gadis itu cuti, tak ada langsung kelibat Arabella di perkarangan rumah?
"Dia sepatutnya kat rumah lah sekarang tapi kenapa, Bella tak balik rumah ke?" Soal Emelin sekadar ingin tahu, hatinya juga dilanda risau bila Haidil bertanyakan begitu.
"Dia cakap kat saya dia sibuk kerja" Bicara Haidil sambil menggaru garu kepala yang tidak gatalnya itu, memikirkan ke mana sang isteri menghilang.
"eh tak dia cuti" Bantah Emelin lagi, langsung tidak ada batang hidung Arabella kelihatan di ruang hospital. Yakin Arabella mengambil cuti untuk rehat kerana kes yang terjadi sebelum ini.
"Ouh okaylah for inform me, thanks" Ujar Haidil sebelum dengan selambanya laju melangkah keluar meninggalkan Emelin yang masih terpingga pingga. Telefon diambil lantas di tekkan button call berkali kali tetapi hasilnya masih hampa.
Emelin memandang pelik Haidil yang sudah jauh pergi meninggalkan nga, Bella tak balik rumah ke?
"Sayang where you at!" Haidil mengetuk stereng kereta berkali kali, sungguh hatinya langsung tidak terasa tenang memikirkan keberadaan Arabella yang tidak jumpa jumpa.
"Sayang pick up the freaking call!" Haidil menghantar mesej pada Arabella, amarahnya menghuni diri. Bukan bersahaja ingin memarahi gadis itu tetapi dirinya sumpah tak senang duduk ketika ini.
Tidak sampai belasan minit, mesej nya dibalas Arabella membuatkan hatinya tenang seketika sebelum senyuman yang baru sahaja terukir di bibir jejaka itu mati bila membaca satu persatu pesanan yang dihantar oleh sang isteri.
"I can't, let's end this" Mesej Arabella dibaca berkali kali, tidak percaya akan kata kata yang baru sahaja keluar dari notifikasi. Sepanjang lima tahun mereka bersama, tidak pernah Arabella bertingkah sebegini rupa.
My lovely sayang😻😻🫣
"What do you mean by that?"
-Eid Haidil"I dare you, to said it again"
-Eid Haidil"Ceraikan Arabella"
-Arabella SharifahTanpa membalas pesanan Arabella, lantas dia memanggil sang isteri berkali kali tetapi Arabella masih sama dengan keras kepalanya.
Akalnya kembali bercantum, Haidil tanpa berfikir lama meminta bantuang daripada pihak atasan untuk mencari keberadaan terkini Arabella.
YOU ARE READING
Purnama Indah| Eid Haidil
Action"Arabella Sharifah!! Or should I call you Mrs Eid? Selangkah awak melangkah berpakaian macam tu, saya as your husband Eid Haidil tak akan teragak nak dukung awak masuk dalam" - Eid Haidil "Sayang memang mencabar iman abang betul" - Eid Haidil *do ex...