Arabella melangkah keluar dari dewan, Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Arabella menghembus nafas perlahan, one step closer to finally finishing her study!
"Alhamdulillah everything going well" ujar syukur Hanisya yang mengatur langkah di samping Arabella, Arabella memgangguk perlahan.
"And now kita tunggu markah final je" tambah Hanisya lagi.
"We had done our best now kita berserah pada sang pencipta" bidas Arabella pula sambil mengukir senyum manis.
"Betul tu, bakal ada pelangi setelah hujan" sambung Hanisha pula bila sahaja dia teringatkan tentang peristiwa di hari pernikahan Arabella, dia juga tidak menyangka tragedi sebegitu bakal berlaku.
"Oh tu cik tunang saya dah datang, saya pergi dulu tau! Ada date!" Bicara Hanisha sebelum kakinya melangkah laju ke arah tunangnya yang sedang bersandar di kereta dengan senyuman manis buat gadis itu, tak sabar rasanya nak lihat reaksi gadis itu nanti.
"Bai bai" Arabella melambai pergi pada Hanisha yang sudah selamat membolos kan diri ke dalam kereta, haih teringat pula pda cik abang nung jauh di sana. Mesej nya sejak pagi tadi masih belum dibalas, harap Haidil baik baik sahaja di sana.
Telefon Arabella berdering tanda mesej masuk, cepat cepat pandangan dialihkan pada phonenya. Haidil ke yang mesej? Senyum mekar tadi jatuh semula bila melihat nama yang menghantar mesej padanya.
Melur
"Hai Arabella! Actually I nak ajak you you keluar tengok wayang, hari ni ada cerita ku kira kau rumah baru keluar, cerita Indonesia!" Mesej itu dibaca Arabella sebelum tanpa menunggu lama terus dirinya membolos kan diri ke dalam kereta sport milik Haidil, jangan risau. Haidil sendiri yang suruh dia guna kereta miliknya sepanjang dia bertugas.
Lagipun dirinya baharu sahaja bertarung minda di dewan tadi, apa salahnya melepaskan tekanan dengan tengok wayang kan? Dengar citer cerita ku kira kau rumah yang sedang hangat tu sedih, nak tahu jugalah level mana sedihnya.
Tak sampai setengah jam, Arabella kini sudah terpacak di dalam Mall mencari cari kelibat Melur, katanya dia menunggu Arabella di starbuck.
Tiba tiba mata Arabella menangkap kelibat Melur yang berpakaian sedikit sopan dari biasa, sudah tiada dada terdedah cuma betisnya masih terserlah. Istiqamah itu makan masa, bukan senang untuk diri mereka berubah sekelip mata.
"Haii" Arabella berlari kecil mendapatkan Melur, salam yang dihulurkan Melur disambut lembut oleh Arabella. Mereka tersenyum kecil.
"Haii, you dari rumah ke?" Soal Melur.
"Oh tak Arabella dari college, alang alang baru habis berperang apa salahnya datang lepaskan tekanan kat sini kan?" Jawab adabella pula.
"Lah you ambik course apa?" Melur menyoal lagi sekadar mencari kepastian.
"Saya student medic" ringkas Arabella berkata.
"Wait seriously? Future doc lah ni?" Mata nya membulat seketika, even baru sekejap perkenalan mereka tapi bila ketahui yang Arabella ialah future doc. Dirinya juga terasa bangga, asyik dengan anak tengku, Dato je spend time. Sudahlah talam dua muka-
"InsyaAllah oneday" Arabella tertawa kecil dengan riak Melur, terkejut sangat ni. InsyaAllah susah dia selama ni bakal muncul hasilnya.
"Okay let's go! By the way I dah book awal awal tiket sebab asyik sold out je" Ajak Melur sebelum tangan Arabella ditarik mengikut langkahnya, Arabella hanya menggeleng kepala.
"Lah yeke, thank you. Nanti bagi number bank you, I transfer balik" kata Arabella lagi.
"Noo, today I belanja semua and kalau boleh I nak ajak you shopping lepas ni, can?" Soal Melur lagi sambil hadapan dan wajah Arabella di tepi dipandang silih berganti, kan ada yang tersadung nanti.
"Oh my god thank you gergous, yeah sure why not right" pada mula mereka berkenalan, Arabella fikirkan Melur ini sombong orangnya tapi kian lama. Dirinya mula selesa meluangkan masa dengan melur.
Arabella menunggu seketika di kerusi yang disediakan sementara Melur membeli popcorn dan air buat mereka di dalam wayang, matanya memandang handphone nya yang berdering.
My man🤍
Sorry sayang abang, tadi after mission abang terus tertidur. Tak sempat nak balas mesej awak.
By the way awak keluar tengok wayang, be carefull okay honey! And who is Melur? Sayang tak pernah cerita pun pasal perempuan ni?
Arabella tertawa kecil, alahai cik suami. Nanti nanti sajalah dia jelaskan. Kini giliran Arabella pula yang memalau Haidil, tak lama pun. Dalam wayang nanti dia balaslah balik-
~
Hampir dua jam mereka di dalam, kini Melur dan Arabella berada di dalam tandas. Muka sembap nya akibat menangis jelas kelihatan merah, digosok perlahan bawah matanya membuang air mata yang tersisa.
Sungguh tak sangka apa yang gadis bernama niskala di dalam cerita itu lalui hampir sama dengannya, saat papa dan mama Niskala cuba menenangkan Niskala dari terjun sungguh mengayat hati membuatkan Arabella teringat akan arwah ayahnya.
"You good?" Soal Melur sambil mengelap tangannya dengan tisu, dia perasan akan Arabella yang tak berhenti menangis di saat tengah tengah cerita itu. Tersedu sedu gadis itu menangis sebelum Melur akhirnya menghulur tisu, dia juga mengalirkan air mata tetapi tidaklah semua Arabella.
"Yeah I'm good" Arabella senyum kecil sebelum mereka melangkah keluar menuju ke kedai butik. Ini semua kerana Melur yang ajak, kalau tak tak adanya. Lagi pula Arabella jarang menghabiskan duit pada pakaian, dia lebih gemar menghabiskan duit pada makanan.
Beberapa baju dibelek melur sebelum diambil dan diletakkan betul betul di hadapan Arabella, Melur tertawa kecil.
"It suit you perfectly" jerit Melur keriangan.
"Yeah tapi Arabella jarang sikit dengan style macam ni" Arabella tersenyum kekok, pakaian ber style macam ni? Alahai tak boleh lah sis, Arabella ni pula jarang berfesyen.
"Why not? You will look elegant tho! No excuse, erm dear take this too!" Belum sempat Arabella berbicara, laju Melur menghulur baju baju yang diambil pada staff butik itu.
"Alright love" staff itu tersenyum manis.
"hmmm and this too!" Sepasang baju diambil Melur lagi lantas diberi pada staff tadi, gadis itu hanya turut kan saja. Sudah kerja dia melayan customer, di turut kan sahaja lah.
"Banyak betul baju awak Melur, hari hari baju lain gamaknya. Tak sempat basuh dah baju baru" bidas Arabella pula, matanya hampir melihat begitu banyak jenis baju yang berada di rak, entah macam mana Melur boleh pilih dengan ceria begitu sahaja.
"Kind of, but I choose semua ni for you!" Hampir terbeliak mata Arabella mendengar bicara yang dilontarkan Melur, all of this for her? Like seriously.
"Wait what!" Arabella menjerit perlahan, mulutnya ditekup rapat.
"As your wedding gift lagipun i tak sempat nak pergi weeding you" bidas Melur pula masih beriak selamba.
"I don't mind that but this is too much!" Ujar Arabella pula, bukannya dia tak mampu untuk berbelanja semua ni cuma ini dah lebih daripada banyak.
"Do i care" ringkas Melur berkata.
"By the way Its better that awak tak sempat datang" tambah Arabella lagi, sungguh hatinya lega bila kelibat Melur tak kelihatan. Kalau tak, Melur mungkin menjadi salah seorang yang tercedera selain Walid nya.
"Maksud awak" Soal Melur, berkerut seribu dahinya tika itu memproses ayat yang baru sahaja Arabella bicara kan.
"Lot bad things happend" bidas Arabella pula.
"What?" Sekali lagi Melur menyoal.
"Later I tell you, masa lunch nanti" Arabella berbicara, alang alang nanti mereka nak lunch sama sama jadi lunch nanti sahajalah bakal Arabella ceritakan semuanya.
"Alright then" jawab Melur lagi.
YOU ARE READING
Purnama Indah| Eid Haidil
Action"Arabella Sharifah!! Or should I call you Mrs Eid? Selangkah awak melangkah berpakaian macam tu, saya as your husband Eid Haidil tak akan teragak nak dukung awak masuk dalam" - Eid Haidil "Sayang memang mencabar iman abang betul" - Eid Haidil *do ex...