Lima tahun berlalu pergi
"Sampai ada yang cakap Haidil tu gay sebab reject semua perempuan" Ujar Azri, dia mengkerling sejenak ke arah Haidil yang sedang bermasam muka kerana Azri menyebarkam hampir seluruh aib nya.
"Awak gay ke?" Polos Arabella menyoal, terbeliak seketika tubir mata Haidil mendengar persoalan yang dilontarkan oleh Arabella.
"Soalan apa yang sayang abang tanya ni?" Sungguh tidak sangka isterinya tergamak untuk bertanyakan soalan seperti itu malah sanggup percaya bulat bulat butir bicara yang dikatakan Azri.
"Yelah dah Azri kata dulu awak reject semua perempuan, betul ke?" Soal Arabella lagi, masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberi.
"Yes i did?" Haidil menjawab malas, malas berbicara kam topik seperti ini kerana sudah jelas hatinya tertutup
selalu kerana Arabella Sharifah lah takdirnya."But why?" Arabella masih lagi dengan pelbagai soalan, mungkin sekarang waktu yang tempt untuk bicarakan seluruh persoalan yang terkandung di kepalanya selama ini.
"Cause you are my destiny" Ujar Haidil ringkas sebelum membalas renungan redup mata si gadis di hadapannya.
"Abang tak pernah terfikir nak ada isteri but until I saw you" Jelas Haidil membuatkan hati Arabella berbunga bunga, perutnya terasa bagaikan ada rama rama berkeliaran segenap ruang.
"You catch my eye" Redup matanya dengan ikhlas bicaranya, manis kata yang membuatkan Arabella terpaut hati seketika.
"Ada ada sahajalah abang ni" Bicara Arabella sekadar menutup rasa malu yang menyelubungi diri.
"Jibreel! Ahnad! Jangan main kat luar, masuk sayang" Jerit Anggung pada mereka sebelum anak kecil itu terkekek kekek berlari masuk menghampiri mereka yang berkumpul di luar rumah itu.
"Ummi, tadi Ahnaf jatuh.. kaki dia berdarah ummi, sakit Ahnaf tengok" Adu si kecil pada ibunya, pandai sekali berkata kata malah wajahnya sungguh mencairkan hati. Mana tak tumpah kuah kalau tak ke nasi?
Kerana bapak nya yang hensem dan mama nya yang cantik jelita, terhasilah Jibreel Zaafir yang bakal meragut seluruh jiwa wanita di Malaysia.
"Ya Allah betul ke, sekejap ummi ambilkan medical kit" Kata Arabella risau melihat darah yang tak saling tumpah dari lutut si kecil, Jibreel hanya memicit perlahan kepala nya yang berdenyut denyut akibat bau darah.
"Eh Bella, tak apa" Baru sahaja ingin Anggung bangkit, Arabella berlari laju terlebih dahulu. Tidak mahu susahkan Anggung yang sentiasa menjadi ibu kedua Jibreel bila sahaja Arabella dan Haidil sibuk dengan urusan kerja di luar kawasan.
"It's okay Anggung, Anggung tolong tengokkan Jibreel sekali tau" Ujar Arabella lagi sebelum sekujur tubuh itu hilang di segenap ruang.
"Orait Bella!" Laung Anggung kembali, matanya mula jatuh kembali pada Ahnaf Raaef, budak lelaki tampan yang dia kandungkan selama sembilan bulan.
"Ya Allah sayang, macam mana boleh jatuh?" Soal Anggung memandang risau kedua dua wajah polos di hadapannya, baru berumur tidak sampai lima tahun tetapi mulut sudah pandai berbicara.
"Depan sana ibu, lantai licinn tetapi kaki Ahnaf tak sakit punn. Ahnaf kan kuat macam abah dengan babah Haidil!" Jelas Ahnaf lagi disambut anggukan oleh Jibreel, menyetujui kata kawan karibnya yang dianggap sebagai abang
"Iyee? " Soal anggung lagi masih bermain main kata dengan mereka, cuba mengalihkan perhatian Ahnaf dari merasa sakit di luka kakinya.
"Iyee, nanti Ahnaf dah besar. Ahnaf nak jadi macam abah dengan babah! kan Jibreel?" Bicara Ahnaf lagi tetapi laju Jibreel menggeleng, kali ini dia tidak menyetujui cadangan Ahnad.
YOU ARE READING
Purnama Indah| Eid Haidil
Action"Arabella Sharifah!! Or should I call you Mrs Eid? Selangkah awak melangkah berpakaian macam tu, saya as your husband Eid Haidil tak akan teragak nak dukung awak masuk dalam" - Eid Haidil "Sayang memang mencabar iman abang betul" - Eid Haidil *do ex...